Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

    Beste dames en heren van Belgiumdigital,

    Ik fotografeer al wat jaartjes op hobby niveau met de Nikon D70 en nu de Nikon D80. Echter heb ik nimmer een foto laten afdrukken groter dan 30 bij 20 centimeter. En dat is nu juist wat ik doen wil. Ik heb twee lijsten van 70 bij 50 centimeter en wil deze gebruiken voor foto's die ik van mijn katten heb gemaakt. Nu las ik dat je bij afdrukken van foto's echt op ppi moet letten, ander ziet het er niet meer uit....

    En dat snap ik dus niet. De meeste foto's die ik heb gemaakt zijn JPEG fijn 3872 x 2592 of RAW. Hoe moet ik deze in godsnaam geschikt maken om groot af te drukken? Ik ben er inmiddels achter dat ik met 2:3 ratio foto's schiet en dat ik dus eigenlijk een lijst van 75 bij 50 centimeter had moeten krijgen. Goed, mijn vraag is, hoe krijg ik bijvoorbeeld deze foto



    in Photoshop Elements 6.0 geschikt om op 75 bij 50 centimeter af te drukken??? Deze heb ik met pixels 2500 bij 1667, documentgrootte 16,25 cm bij 10,84 cm met 390,737 pixels/inch (zo staat het in Elements 6.0 bij afbeeldingsgrootte). Zou iemand dit stapsgewijs kunnen uitleggen? Kan het überhaupt met deze grootte? Of een goede link met info? Ik ben vandaag een uur of drie bezig geweest op internet om duidelijke uitleg te vinden (ook op deze site), maar de uitleg die er is snap ik niet echt. Wat mij duidelijk wordt is dat ppi er wel echt toe doet als ik op een dergelijk formaat wil afdrukken, maar hoe ik dat exact kan bewerkstelligen???