Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

    Beste dames en heren van Belgiumdigital,

    Ik fotografeer al wat jaartjes op hobby niveau met de Nikon D70 en nu de Nikon D80. Echter heb ik nimmer een foto laten afdrukken groter dan 30 bij 20 centimeter. En dat is nu juist wat ik doen wil. Ik heb twee lijsten van 70 bij 50 centimeter en wil deze gebruiken voor foto's die ik van mijn katten heb gemaakt. Nu las ik dat je bij afdrukken van foto's echt op ppi moet letten, ander ziet het er niet meer uit....

    En dat snap ik dus niet. De meeste foto's die ik heb gemaakt zijn JPEG fijn 3872 x 2592 of RAW. Hoe moet ik deze in godsnaam geschikt maken om groot af te drukken? Ik ben er inmiddels achter dat ik met 2:3 ratio foto's schiet en dat ik dus eigenlijk een lijst van 75 bij 50 centimeter had moeten krijgen. Goed, mijn vraag is, hoe krijg ik bijvoorbeeld deze foto



    in Photoshop Elements 6.0 geschikt om op 75 bij 50 centimeter af te drukken??? Deze heb ik met pixels 2500 bij 1667, documentgrootte 16,25 cm bij 10,84 cm met 390,737 pixels/inch (zo staat het in Elements 6.0 bij afbeeldingsgrootte). Zou iemand dit stapsgewijs kunnen uitleggen? Kan het überhaupt met deze grootte? Of een goede link met info? Ik ben vandaag een uur of drie bezig geweest op internet om duidelijke uitleg te vinden (ook op deze site), maar de uitleg die er is snap ik niet echt. Wat mij duidelijk wordt is dat ppi er wel echt toe doet als ik op een dergelijk formaat wil afdrukken, maar hoe ik dat exact kan bewerkstelligen???

    Trouwens, ik heb bovenstaande foto (ook van dat formaat) op dvd gezet en op mijn 81 centimeter lcd televisie laten zien (ongeveer even groot als de lijst die ik heb) en dat zag er perfect uit. Zonder dat ik iets aan ppi had gedaan. Tsja, ik snap die technische kant niet helemaal. Moet ik nu wel iets wijzigen aan mijn foto's of niet?

    Alvast hartelijk dank voor enige hulp.

    Met vriendelijke groet,

    Harmen
    Last edited by Harmenv; 24 maart 2009, 23:15.

  • #2
    Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

    Hi,

    Dit moet de meest gestelde vraag zijn op BD.
    Er zijn ontelbare posts over en zelfs nog een tut van eigen hand "Het DPI mysterie".
    Search and you will find.

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

      Eerst en vooral: ik denk dat je je foto niet zo groot moet printen als je lijst groot is. Dat ziet er niet uit. Als je er een brede rand omheen houdt (eventueel d.m.v. een passe-partout) dan ben je ook meteen van je probleem af dat de verhouding van de lijst niet 2:3 is.

      Je pixels liggen min of meer vast, wat aantal betreft. Als je nu je documentgrootte in PSE wijzigt naar de gewenste afmeting dan zul je zien dat de ppi meeverandert. Die zal omlaag gaan maar zolang je boven de 100-150 blijft is dat zeker geen probleem. Je hebt voor een vergroting niet zoveel ppi nodig omdat je kijkafstand groter is. Als je toch te laag uitkomt kun je eventueel extra pixels laten 'bijverzinnen'.

      Op beeldschermen speelt ppi geen enkele rol, vandaar je ervaring met je televisie.

      Comment


      • #4
        Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

        Door de band genomen, als je met een (online)afdrukcentrale werkt, kan je de foto beter laten zoals ie is, en zo doorsturen. Ik vermoed dat je in jouw geval zo de beste kans hebt op goeie resultaten.
        Ik kan je ook aanraden van je te verdiepen in de materie (er is al heeeeeel veel over geschreven op dit forum), het belangrijkste om weten: de beeldinhoud ligt vast, nl. het aantal pixels (in jouw geval uit de camera maximaal 3008 op 2000 pixels). De dpi waarde gaat enkel bepalen hoe die pixels gaan weergegeven worden op een medium. Als je dus het aantal pixels constant houdt en de dpi waarde verkleint, dan gaan die beschikbare pixels op een groter oppervlak uitgesmeerd worden (er komt nog meer bij kijken, maar dat is de kern).

        Een nadeel van je foto niet aan te passen aan het uitvoermedium is dat je geen controle hebt over het gerbuikte algoritme om de foto te vergroten/verkleinen tot het uitvoermedium, en hetzelfde geldt voor de naverscherping naar het uitvoermedium toe, enz.

        Wat je weergave op televisie betreft, dat zal een scherm zijn met ofwel 1366x768 pixels, of 1920x1080 pixels. Dus minder pixels dan je foto effectief heeft, en dus kan je TV niet alle fijne details (lees: foutjes) weergeven. (soms ook een nadeel want een als je TV/PC pixels moet berekenen, wat ook bij verkleinen gebeurt, kunnen er andere foutjes of zogenaamde artefacten ontstaan).

        Uit ervaring kan ik zeggen dat een 6 megapixel foto op 50cmx70cm afgedrukt nog goeie (veel mensen zouden zeggen: zeer goeie) resultaten oplevert. Je 4 megapixel die je nu hebt is een beetje krapper, maar op een dergelijk formaat zit je niet met je neus op. Dat is hetzelfde met je TV, als je echt dichtbij gaat staan en je kijkt naar een analoge zender, dan zie je hoe slecht het beeld wel is, maar als je op een normale kijkafstand staat, dan valt dat veel beter mee. (in realiteit zal het meer een vergelijking zijn tussen HD-ready en Full HD, wat een kleiner verschil is)

        http://www.photobox.ie/content/quality-advice
        http://www.photobox.ie/content/quali...esolutionguide

        Comment


        • #5
          Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

          hier nog wat leesvoer
          http://217.195.118.131/grassroots/bl...20formaten.pdf

          ikzelf gebruik weleens photozoom pro om de foto op te blazen. werkt perfect

          Comment


          • #6
            Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

            Heb onlangs een 60 x 80 foto bij pixum laten afdrukken die mijn vrouw genomen had met haar 6mp toestelletje van de Aldi.
            Ik stond hier nogal sceptisch over maar het resultaat was een perfect scherpe foto.
            Had gewoon in ps de ppi of 150 gezet en dan de afmetingen ingevoerd.
            Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

              je gaat hier een hele hoop verschillende en technische meningen krijgen zodat je aan het einde niet meer weet waar je hoofd gaat staan.
              Ik weet niet van waar je bent, maar ga met je foto's naar een goeie fotograaf in je buurt die je kan en wil helpen.
              Zeg wat je wil en die levert af wat je nodig hebt (tenzij dat de beelden echt niet goed zijn) maar volgens mij zal dit wel lukken.
              poof

              Comment


              • #8
                Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

                Hartelijk dank voor jullie snelle reacties!

                Nu ik na veel gelezen te hebben, nog steeds niets alles snap (ben niet zo snel op dit vlak ), leg ik jullie het volgende voor:

                Ik heb een lijst van 70 bij 50 centimeter. De foto die ik hier in wil doen heeft standaard bij de afbeeldingsgrootte de gegevens:
                Pixelafmetingen breedte 3847, hoogte 2565
                Documentgrootte breedte 32,57 cm, hoogte 21,72 cm
                Pixel/inch 300

                Aangezien de lijst 70 bij 50 is, maar de foto 2:3 ratio heeft, heb ik besloten om in photoshop een passe partout te maken.

                Ik heb eerst de in afbeeldingsgrootte pixels/inch op 200 gezet, waardoor de documentgrootte breedte 48,86, hoogte 32,58 wordt. Vervolgens heb ik 'nieuwe beeldpixels berekenen' aangevinkt en de documentgrootte gewijzigd in breedte 60, hoogte 40,01. Hierdoor veranderen de pixelafmetingen in breedte 4724, hoogte 3150. Ok geklikt en vervolgens naar canvasgrootte gegaan.
                Daar 68 cm breedte en 50 cm hoogte ingevuld (omdat dit het afdrukformaat is bij de HEMA blijkbaar, in plaats van 70 bij 50). Dan heb ik de volgende foto:



                Nu heb ik de foto volgens mij aanzienlijk vergroot, maar gaat dit ook ten koste van de kwaliteit? Heb ik nu iets stompzinnigs gedaan of zou het best wel eens kunnen werken als ik morgen deze foto af laat drukken (samen met een andere zwart/wit foto) op 68 bij 50 centimeter? Is een passe partout maken in photoshop eigenlijk wel een goed idee?

                Alvast hartelijk dank voor jullie respons en advies. En wees svp mild, ik ben een noob op technisch gebied.

                Met vriendelijke groet,

                Harmen

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

                  je foto staat nu op 200dpi?
                  da's meer als voldoende voor zo'n afdruk.
                  je werkwijze is correct.

                  wat de passe-partout betreft:
                  die maak je best uit wat steviger papier of karton.

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

                    Bedankt.

                    Dan ga ik zo maar eens naar de HEMA. Ik laat wel even weten of het is gelukt. En ach, het is 7,95 euro per foto, dus als het tegenvalt, val ik me er in ieder geval geen enorme breuk aan.

                    Met vriendelijke groet,

                    Harmen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale foto groot afdrukken. Hoe?

                      Zo, bij de HEMA geweest en de één uurs service geldt niet voor deze formaten, omdat een extern bedrijf deze moet afdrukken. Uiteindelijk een zaak gevonden die dit wel zelf doet. Echter in plaats van 7,95 per foto, is het bij deze zaak 33 euro per foto. Na even overpeinzen toch maar gedaan (verklaar me maar voor gek, maar mijn geduld was op ) en met de foto's ben ik zeer tevreden. Thuis gekomen gelijk de lijsten erbij gepakt en jawel, de eerste foto past precies. Ben er alleen wel achter gekomen dat inlijsten vrij lastig is met stof in de buurt. Plus minus tien keer de binnenkant opnieuw moeten schoonmaken. En toen ik daarmee klaar was, toucheerde ik het glaswerk. En door die kleine aanraking ontstond een scheur van 10 centimeter. En uiteraard toen ik de lijst nog een kleine beetje bewoog, brak het glas in twee stukken. Diepe diepe zucht.... Laat ik het zo stellen: de Heer heeft mij vandaag meerdere malen gehoord.

                      Morgen maar een nieuwe lijst aanschaffen....

                      Maar goed, genoeg geklaagd, allen hartelijk dank voor de feedback!


                      Met vriendelijke groet,

                      Harmen

                      Comment

                      Working...
                      X