Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Delen van een foto oplichten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Delen van een foto oplichten.

    Hey juppekes.

    Naar aanleiding van twee recente topics van mij heb ik eens een vraagje.
    Dit zijn de twee topics:

    Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

    Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..


    Telkens wordt daar de melding gedaan om delen op te lichten, de ene keer de voorgrond, de andere keer zijn buik.
    Van fotobewerking ken ik zo goed als niks, een beetje de kleine standaard verbeteringen ken ik wel, maar een deel oplichten lukt me niet.
    Ik heb hier vandaag eens gezocht in mijn fotobewerkingsprogramma maar ben er niet wijzer uitgekomen.
    Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen om dit met een paar simpele kliks onder de knie te krijgen.
    Ik werk met Corel PaintShop Pro 2020 Nederlandse versie.

    Alvast bedankt voor de uitleg die er zal komen.
    Bootjes

  • #2
    Re: Delen van een foto oplichten.

    Dit kun je met de penselen doordrukken en tegenhouden welke de delen van de foto dat je beschildert donkerder of lichter maakt.
    Nog sterker effect heb je met penseel licht/donker
    www.polartha.com

    Comment


    • #3
      Re: Delen van een foto oplichten.

      Ik denk dat het in photoshop makkelijker kan via Schaduw/hooglicht...

      Comment


      • #4
        Re: Delen van een foto oplichten.

        Donkere partijen oplichten, daarmee krijg je op een simpele manier wat meer details in de (te) donkere delen van een foto (die mogelijkheid zal wel in elk fotobewerkingsprogramma zitten).
        Begin daarbij wel vanaf het origineel, dan krijg je er het meeste uit (uit een RAW bestand haal je de meeste details, maar ik fotografeer zelf altijd in jpeg, en ook dan is er doorgaans nog heel wat meer uit te halen, zeker in de donkere partijen).
        Let alleen op dat je daar niet mee overdrijft, want dan is het mogelijk dat de foto er "plat" uitziet (te weinig contrast), en het is mogelijk dat er daarmee ruis zichtbaar wordt in de delen die lichter geworden zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Delen van een foto oplichten.

          Het loont toch wel de moeite om in RAW te fotograferen en een goeie RAW converter aan te schaffen. Verder zijn er toch tal van tutorials te vinden bv. op youtube om die bewerkingen aan te leren. Maar zoals in alles: soms kost het een beetje geld, meestal kost het ook...moeite en veel oefenen.... Maar de voldoening nadien is ook navenant !

          Comment


          • #6
            Re: Delen van een foto oplichten.

            Hey juppekes.

            Alvast bedankt voor de reacties.

            Voor alle duidelijkheid, ik ken zo goed als niets van fotobewerking.

            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
            Dit kun je met de penselen doordrukken en tegenhouden welke de delen van de foto dat je beschildert donkerder of lichter maakt.
            Nog sterker effect heb je met penseel licht/donker
            Moest ik nu nog eens weten waar ik die penselen kan vinden, graag een beetje meer uitleg aub.
            Eigenlijk te beginnen vanaf nul.


            Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
            Ik denk dat het in photoshop makkelijker kan via Schaduw/hooglicht...
            Ik heb geen Photoshop, enkel PaintShop Pro

            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Het loont toch wel de moeite om in RAW te fotograferen en een goeie RAW converter aan te schaffen. Verder zijn er toch tal van tutorials te vinden bv. op youtube om die bewerkingen aan te leren. Maar zoals in alles: soms kost het een beetje geld, meestal kost het ook...moeite en veel oefenen.... Maar de voldoening nadien is ook navenant !
            Ik fotografeer altijd in jpeg en zal da ook niet veranderen.
            Ik heb nu geen zin (mogelijkheid ) om te investeren in andere programma's.

            En eigenlijk doe ik dat niet graag foto's bewerken.
            Mijn foto's moeten eigenlijk al bijna goed uit de camera komen.
            En ja, moest ik iets meer kennen van fotobewerking zou ik nog mooiere en betere plaatjes kunnen presenteren aan jullie.
            Maar ik ben al blij wat ik met mijn kennis jullie kan voorschotelen.

            Voor diegene die een poging willen maken mogen ze altijd een verbeterde versie hier posten hoor.
            Misschien dat ik dan toch wat meer goesting krijg om mijn plaatjes wat beter af te werken.
            Bootjes

            Comment


            • #7
              Re: Delen van een foto oplichten.

              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
              Voor diegene die een poging willen maken mogen ze altijd een verbeterde versie hier posten hoor.
              Misschien dat ik dan toch wat meer goesting krijg om mijn plaatjes wat beter af te werken.
              Hey Juppeke
              Met deze foto's zal je niet veel voordeel meer halen uit de schaduwen omdat het jpeg's zijn
              Vanaf de minste bewerking qua oplichten van de schaduwen creëer je een heel pak ruis.
              Je zal wel ieffect zien maar de kwaliteit zal achteruitgaan in de schaduwen
              En dat is nu net de reden waarom fotograferen in RAW een meerwaarde kan hebben, al begrijp ik ook je standpunt dat je er geen tijd wil insteken
              Bij mij hoort de RAW afwerking gewoon bij de fotografie, net zoals vroeger een filmrolletje moest ontwikkelt worden

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 7 november 2020, 00:12.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Delen van een foto oplichten.

                Als TS hier de vraag stelt of en hoe het kan om die foto plaatselijk op te lichten, is dat toch een bewijs dat je er meer wil uithalen, toch ? Bij mij hoort het ontwikkelen van de RAW foto's er ook bij, en eerlijk gezegd: dat gaat snel hé, eens je dat programma een beetje kent. En het zou mij verwonderen mocht er nergens een gratis versie van bestaan.
                Het hangt er gewoon van af hoe hoog je de lat legt hé, wat je zelf wil en hoeveel tijd en moeite je er wil in steken. En dat is bij iedereen verschillend. Ik vind het zelf niet erg (integendeel) om een uur op een 'moeilijke' foto te zitten werken tot het resultaat naar mijn goesting is.

                Comment


                • #9
                  Re: Delen van een foto oplichten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Hey juppekes.

                  Alvast bedankt voor de reacties.

                  Voor alle duidelijkheid, ik ken zo goed als niets van fotobewerking.



                  Moest ik nu nog eens weten waar ik die penselen kan vinden, graag een beetje meer uitleg aub.
                  Eigenlijk te beginnen vanaf nul.



                  Aan de linkerkant (volledige werkruimte) vind je de pictogrammen van een aantal
                  tools. Daar is een pictogram bij vierkant met daarin een gevulde cirkel. Als je op het pijltje drukt
                  dat bij het pictogram hoort krijg je een lijst met verschillende functies waaronder Lichter/donkerder,
                  tegenhouden en doordrukken. De functie welke je aanklikt wordt toegekend aan het penseel.
                  Als je dan met penseel over een gebied van de foto gaat wordt dit gebied aangepast.
                  In de bijhorende werkbalk welke opengaat als je je penseel selecteert kun je de dekking de grootte, hardheid etc instellen.

                  Buiten dat heb je ook nog een aantal automatische functies zoals eenstap en slimme fotocorrectie.

                  Programma ondersteunt ook RAW bestanden.



                  Get started on your photo editing journey with this short overview tutorial that will introduce you to the PaintShop Pro interface and most-used tools.
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Delen van een foto oplichten.

                    Hey juppekes.

                    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                    Aan de linkerkant (volledige werkruimte) vind je de pictogrammen van een aantal
                    tools. Daar is een pictogram bij vierkant met daarin een gevulde cirkel. Als je op het pijltje drukt
                    dat bij het pictogram hoort krijg je een lijst met verschillende functies waaronder Lichter/donkerder,
                    tegenhouden en doordrukken. De functie welke je aanklikt wordt toegekend aan het penseel.
                    Als je dan met penseel over een gebied van de foto gaat wordt dit gebied aangepast.
                    In de bijhorende werkbalk welke opengaat als je je penseel selecteert kun je de dekking de grootte, hardheid etc instellen.

                    Buiten dat heb je ook nog een aantal automatische functies zoals eenstap en slimme fotocorrectie.

                    Programma ondersteunt ook RAW bestanden.



                    https://learn.corel.com/tutorials/ge..._content=learn
                    Bedankt, nu weet ik het te vinden.
                    Ik heb er vanmorgen eens wat mee gespeeld, maar het resultaat trekt op niks.
                    En ik heb ook gemerkt dat zo'n bewerkingen niet aan mij besteed is.
                    Voor de paar keren dat ik dit nodig heb zal ik het laten voor wat het is.
                    Ik ben al blij als ik een opmerking krijg op bepaalde foto's zoals: mooie waarneming al mocht dit of dat wat opgelicht worden.
                    Fotografie is voor mij eigenlijk buiten komen en hopelijk wat mooie interessante plaatjes maken.
                    Eens thuis heb ik niet veel zin om nog veel tijd achter die laptop te hangen.
                    Je zou eens moeten weten hoeveel duizenden foto's nog in mijn archieven zitten.


                    Maar toch bedankt aan iedereen die mij toch willen helpen heeft.
                    Bootjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Delen van een foto oplichten.

                      Hier vragen hoe je foto's te verbeteren en dan zeggen dat je daar eigenlijk geen zin in hebt, vergeet het dan maar.
                      Je verbeterd foto's door er wel zin in te hebben en je er in te verdiepen.

                      Comment

                      Working...
                      X