Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cs5 vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cs5 vraagje

    hallo,

    als ik een nieuw bestand wil openen en ik wil dan een foto op mijn nieuw blad zetten dan komt de foto steeds op ware grootte erop met gevolg dat ik de foto zo hard moet gaan verkleinen dat de kwaliteit niet meer goed is.

    Welke instellingen moet ik dan veranderen?

  • #2
    Re: cs5 vraagje

    Open gewoon de foto zelf? Dan heb je automatisch een nieuw psd bestand met die foto er volledig in.

    Anders moet je de resolutie van de foto ingeven als je een nieuw bestand aanmaakt. Dat kan je doen in de opties die je altijd krijgt bij het openen van een nieuw bestand.
    Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

    Comment


    • #3
      Re: cs5 vraagje

      Twee mogelijkheden: De nieuwe foto openen vanuit Photoshop zelf of eerst de foto kopieren, dan een nieuw bestand openen (als het goed is "weet" Photoshop welke grootte foto je gekopieerd hebt) en dan plakken.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: cs5 vraagje

        Dit zou wel eens te maken kunnen hebben met een verschil in resolutie. Als jouw foto b.v. op 300dpi staat, en je maakt een nieuw doc aan van 72dpi. Probeer maar eens een keer daarmee te experimenteren.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: cs5 vraagje

          Het komt er gewoon op neer dat uw nieuw document groter moet zijn dan je foto, en zorg tevens dat de resolutie van je document dezelfde is van je foto. Maak je bv. een A4 met 72 dpi als resolutie en je plakt daar een foto op van 3000 - 2000 pixels bv. met een resolutie van 300 dpi, heb je net hetzelfde.
          Wat ik schrijf is in feite net hetzelfde als wat LesC hierboven schreef, sorry had deze reactie vooraf niet gelezen.

          Comment


          • #6
            Re: cs5 vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door fotografiejan Bekijk bericht
            hallo,

            als ik een nieuw bestand wil openen en ik wil dan een foto op mijn nieuw blad zetten dan komt de foto steeds op ware grootte erop met gevolg dat ik de foto zo hard moet gaan verkleinen dat de kwaliteit niet meer goed is.

            Welke instellingen moet ik dan veranderen?
            Sorry maar met deze info die je geeft is er geen correct antwoord te geven.
            er zijn teveel onbekenden.
            Hoe groot is je nieuwe afbeelding? (aantal pixels,los van resolutie)
            Hoe groot is je afbeelding die je er wenst in te zetten?
            voorbeeld.
            je maakt en nieuw blank beeld aan van 600 x 900 pixels.
            je originele foto zal sowieso alle pixels die het bevat willen plaatsen
            de resolutie speelt hier niet want photoshop zal automatisch de tweede foto aanpassen aan de resolutie van het doelbestand.
            is je te plaatsen foto 2000 x 3000 pixels zal er maar een aantal van de pixels kunnen getoond worden, nml de uitsnede van 600 x 900 pixels.
            dus photoshop veranderd niets aan de grote, het is enkel bezig met pixels (los van resolutie) te plaatsen op de oppervlakte (aantal pxl horizontaal en verticaal) die het ter beschikking heeft.

            xs ermee.

            Comment


            • #7
              Re: cs5 vraagje

              Dat is tenminste een deftige uitleg!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: cs5 vraagje

                Hm de vraag is nogal onduidelijk eh
                Als je een nieuw document opent (bv 900x600 @ 300 dpi), kan je daarna een foto invoegen via File>Place, wordt automatisch aangepast naar grootte van je document dan.


                Comment


                • #9
                  Re: cs5 vraagje

                  ok allemaal hartelijk bedankt voor de info.
                  Probleem is opgelost.

                  Het lag dus idd aan verschil van resolutie.

                  greetz

                  Comment


                  • #10
                    Re: cs5 vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotografiejan Bekijk bericht
                    ...
                    Het lag dus idd aan verschil van resolutie.

                    greetz

                    Dacht ik het niet. Ik herinnerde me namelijk mijn eerste prille stappen op het gebied van digitale fotografie. Eerst proberen om een foto zo af te drukken, veel te groot voor A4 natuurlijk. Dan een A4 aanmaken, daarop je foto, maar eer ik doorhad dat resolutie daarbij wel een rol speelt, had ik al heel wat gefaalde tests gedaan.

                    (ik zet dat stukje over resolutie speciaal in een andere kleur. Voor de rest ga ik wel akkoord met krisdg hierboven schrijft; alleen bij het zinnetje "de resolutie speelt hier geen rol" fronste ik mijn wenkbrauwen (want dat klopte niet met mijn eigen ervaring als prille beginner). Dat klopt enkel als je zijn procedure exact volgt, en zo ging ik zelf nooit te werk)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X