Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Corrigeren vervorming pano

Na het samenvoegen van 3 fotos van een plafond blijf ik met een vervorming zitten.

Hoe kan dit weggewerkt worden/vermeden worden?
    Heb al de transform opties van PS elements geprobeerd maar geeft geen bevredigend resultaat.

Full version

http://users.skynet.be/fb197088/Siena_plaf_panoPS.jpg

Stiching gebeurde met Panorama Maker 3

Wim

Standaard Re: Corrigeren vervorming pano

Ik weet niet zeker of in in elements 5 de warp functie zit, maar daarmee kun je deze vervorming corrigeren en de lijnen rechtmaken. In PS CS2 en CS3 zit deze achter edit/transform/warp

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
    Ik weet niet zeker of in in elements 5 de warp functie zit, maar daarmee kun je deze vervorming corrigeren en de lijnen rechtmaken. In PS CS2 en CS3 zit deze achter edit/transform/warp
    In PSE 5 zit het (beetje misplaatst) onder Filter/remove camera distortion.

In het scherm kun je roteren, kussen / bol vervorming verwijderen.

Dit is trouwens genomen in de Duomo in Sienne meen ik? Ik heb ergens min of meer hetzelfde shot. Indrukwekkend gebouw..

Succes!
    Johan
    Johan

D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

Johan, verander je daarmee niet beide kanten van de foto ? In dit geval is alleen de bovenkant sterk vervormd.... Ik vraag me af of het dan werkt....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jnobel Bekijk bericht
    In PSE 5 zit het (beetje misplaatst) onder Filter/remove camera distortion.

In het scherm kun je roteren, kussen / bol vervorming verwijderen.

Dit is trouwens genomen in de Duomo in Sienne meen ik? Ik heb ergens min of meer hetzelfde shot. Indrukwekkend gebouw..

Succes!
    Johan
    Dag Johan,

heb ik ook mee geexperimenteerd. Maar zoals opgemerkt vervormt dan ook de onderkant mee

Vermoed dat het hele probleem ontstaan is door de drie fotos te nemen van in het midden van de zaal maar aan de zijwand ipv in het "echte" midden van de zaal. Zou de drie afzonderlijke fotos eerst te "corrigeren" alvorens te stitchen hieraan verhelpen?

BTW: het is inderdaad het plafond van het scriptorium van de Duomo

Je kan het ook proberen met Hugin, een programma om panorama's te maken. Niet om die panorama-foto opnieuw te maken, maar het programma kan ook vervormingen recht trekken. Daarbij moet je aangeven wat rechte lijnen zijn. Als je nu de onderste en bovenste lijn als een rechte lijn aangeeft, zal het misschien grotendeels verholpen kunnen zijn. Op de website staat er een goede tutorial.
    http://hugin.sourceforge.net/
    De beta-versie is stabiel genoeg, en deze moet je niet installeren. Gewoon unzippen en hugin.exe aanklikken (ik denk dat die zo noemt).
    Nikon D70s, Nikkor 18-70mm, Sigma 70-300mm, SB-600

power retouche / lens distortion:

kan evt via local warping nog wat verbeterd worden

Hartelijk dank voor de info,

zal er eventjes zoet mee zijn om de tips uit te proberen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
    Johan, verander je daarmee niet beide kanten van de foto ? In dit geval is alleen de bovenkant sterk vervormd.... Ik vraag me af of het dan werkt....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WimR Bekijk bericht
    Dag Johan,

heb ik ook mee geexperimenteerd. Maar zoals opgemerkt vervormt dan ook de onderkant mee
    Ja, daar hebben jullie helemaal gelijk in, ik meende me te herinneren dat je het midpoint kon verplaatsen. Dat had ik eerst moeten checken, want dat bleek over iets anders te gaan (vignetting corretie).

Opnieuw stitchen lijkt de beste oplossing, nu is inderdaad de stitch -horizon niet recht en dan heb je al vervorming van andere orde.

Succes met het proberen van de andere opties, de foto is het zeker waard: Wat een plafond!!!
    Johan

D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

Regels voor berichten