Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

    Heeft er al iemand voorgehad dat je na "lenscorrectie" in CS2 (in mijn geval : wegwerken vignettering) cirkelvormige motieven ziet, vooral op een lichte achtergrond ?
    Het zijn lichte cirkels die vertrekken vanuit het middelpunt van de foto en steeds groter worden tot tegen de rand toe. Ze zijn vooral zichtbaar op een lichte achtergrond.
    Zou het kunnen dat het met een combinatie van factoren te maken heeft : "JPEG fijn op m'n D50" en "lenscorrectie in CS2" ? Ik heb dit namelijk gemerkt toen ik voor het eerst foto's bewerkte die genomen waren met de instelling "JPEG fijn" op m'n D50.

  • #2
    Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

    Post eens een voorbeeld.
    Het is misschien posterisatie, maar kan ik niet inschatten zonder foto.

    Comment


    • #3
      Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

      Hier zie je het op de tweede foto. MAAR : let vooral niet op het groen !!!!! Ik had de saturatie bijgewerkt op een laptop waarop de kleuren blijkbaar niet goed ingesteld stonden

      Even op pad geweest op de laatste ( ? ) zomerdag van dit jaar ... (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)

      Comment


      • #4
        Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

        Ik zie toch geen cirkels je je beide foto's ook niet in de tweede.
        Zou het niet aan je monitor liggen.
        Of ben ik de enige die geen cirkels zie?
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

          ik zie niets; allicht te klein; posterisatie is het niet;
          allicht de algoritmes in CS ; probeer anders eens "ptlens" en zie of het daar ook voorkomt; beste programma voor lenscorrecties oa distortie is DXO (www.dxo.com)

          ofwel is het uw monitor; laptop scherm is niet geschikt voor foto-editing; je weet gewoon niet wat je aan het doen bent wanneer je dergelijk scherm gebruikt;
          vb de kleuren zijn al anders afh van de hoek dat je uw scherm open zet;

          Comment


          • #6
            Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

            tiens, da's raar. Met dit scherm zie ik op de 2de foto nochtans lichte cirkels. Ik zou eens op een andere monitor moeten kijken.
            In elk geval bedankt om te kijken en te helpen.

            Comment


            • #7
              Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

              In de tweede foto zie ik ze hier ook duidelijk, volgens mij ligt het aan de lens, je hebt tijdens het maken toch geen heel lichte beweging gemaakt met je zoomring
              Zoals je zegt kan het ook van de lenscorrectie komen op een JPG bestand probeer eens lenscorrectie op een RAW bestand in Nikon Capture NX.
              Last edited by Guest42; 30 september 2007, 10:37.

              Comment


              • #8
                Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

                Op het eerste zicht zag ik ook niets, tot ik wat met de curves ging spelen.
                Wat het is weet ik ook niet, maar ik ben wel benieuwd of er hier een antwoord zal op komen.

                Mvg. Renzowoef
                Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                Comment


                • #9
                  Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

                  Ik heb die foto enkel op JPEG fijn genomen (de eerste keer dat ik JPEG fijn gebruikte), dus een RAW versie heb ik er niet van. Op het origineel zijn de cirkels niet te zien. Ik heb met het origineel nog eens dezelfde bewerkingen uitgevoerd dan dat ik met de hier geposte foto gedaan had, en de cirkels zijn zichtbaar vanaf dat ik de vignettering corrigeer (met lenscorrectie in CS2).
                  Op andere reeds eerder bewerkte foto's (JPEG normaal, RAW, ...) zie ik nergens cirkels.
                  Vandaar dat ik vermoed dat het een combinatie is van "JPEG fijn" en "lencorrectie".

                  Comment


                  • #10
                    Re: cirkelvormige patronen na lenscorrectie in PS

                    Vandaar dat ik vermoed dat het een combinatie is van "JPEG fijn" en "lencorrectie".
                    ik denk ook dat je er hier recht op zal zijn, vandaar nogmaals het belang van goede lenzen of fotograferen in RAW/NEF en daar de lenscorrectie uitvoeren alvorens in JPG om te zetten
                    Last edited by Guest42; 2 oktober 2007, 08:17.

                    Comment

                    Working...
                    X