Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture one probleem of sensor ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capture one probleem of sensor ?

    In de kleine preview van Capture One heb ik een hele hoop blauwe en rode "artefacten". Dit lijkt me vnl voor te komen vanaf iso 6400.
    Het zijn geen kleine puntjes zoals bij pixels die vastzitten en ze bevinden zich ook nooit op dezelfde plaats.

    Bij C1 staat de ruisonderdrukking op 50 (default). Wanneer ik in ruisonderdrukking de waarden van detail en/of kleur op 0 zet verdwijnen de blauwe en rode blokjes.
    Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ? Is dit een sensorprobleem ? Op 't forum van C1 heb ik al heel wat suggesties gekregen, maar niets dat me verder helpt.
    Als 't zou gaan om een sensorprobleem dan zouden die "vlekken" zich toch niet verplaatsen van foto tot foto neem ik aan. Ze zijn wel enkel zichtbaar bij hoger iso - ongeveer van 6400.

    Wanneer ik de foto exporteer in jpeg is er niets te zien.

    Bij ON1 zijn deze artefacten niet te zien, maar ik weet niet of ON1 eventuele problemen met pixels onderdrukt.

    Ik plaats hieronder enkele screenshots. Alle suggesties welkom.
    Wanneer ik een reset doe van de bepaalde foto verdwijnen de blokjes, maar later komen ze terug. Ook het hergenereren van de voorvertoning heeft hetzelfde resultaat.

    Met mijn oud toestel heb ik wel eens enkele geblokkeerde pixels gehad, maar dat zag er helemaal anders uit.

    Dank.
    Ik heb de belichting opzettelijk verminderd om de artefacten goed te zien.



    Last edited by philitalia; 11 februari 2022, 20:55.
    Mvg Philip

  • #2
    Re: Capture one probleem of sensor ?

    Exposure Warning ? Symbool is "Driehoekje met uitroepteken " in bovenste balk rechts.
    www.polartha.com

    Comment


    • #3
      Re: Capture one probleem of sensor ?

      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
      Exposure Warning ? Symbool is "Driehoekje met uitroepteken " in bovenste balk rechts.
      Dank voor de reactie. De exposure warning is uitgeschakeld en die had ik al van kleur veranderd want die is in C1 hetzelfde rood en blauw.
      Ondertussen ben ik al 2 dagen tests aan 't doen. Ben er nu van overtuigd dat 't niet de sensor is. Dat is al een hele opluchting.
      Wanneer ik "hergenereren voorvertoning" doe, verdwijnen sommige van die artefacten, maar komen er andere bij. Sommige foto's lijken wel een opgelichte kerstboom.

      Gisteravond heb ik "Long exposure noise reduction" uitgeschakeld. Ik dacht dat dat enkel een invloed had op jpegs en niet op raw, maar de foto's genomen met exact dezelfde settings dan enkele foto's met die artefacten : f/4, iso 6400 EN 1/13 sec maar met ruisonderdrukking uitgeschakeld zijn OK.

      Kan het een clash zijn tussen de ruisonderdrukking van Fuji en C1 ? I
      Mvg Philip

      Comment


      • #4
        Re: Capture one probleem of sensor ?

        Heb dit in het verleden ook gehad maar weet niet meer juist wat de oorzaak was. Het probleem kwam voor met lange sluitertijden in de donkere delen van de foto.
        Het zijn hotpixels dus zoek daar eens verder op Google.

        Update: ondertussen dit gevonden maar er is nog veel meer over te lezen.
        https://www.zoomacademy.nl/blog/foto...s-verwijderen/
        Last edited by Felix69; 12 februari 2022, 15:50.

        Comment


        • #5
          Re: Capture one probleem of sensor ?

          Dank Felix voor je suggestie. Ik vreesde ook voor hotpixels, maar ondertussen is er iemand op Capture One forum zo vriendelijk geweest een foto van een gelijkaardige camera in C1 te importeren en te testen ... met gelijkaardig probleem.

          Blijkbaar zou het niet de camera zijn - en dat is al een hele geruststelling want sommige foto's leken een kerstboom.
          Zelf heb ik pas wat testen uitgevoerd en op een gegeven ogenblik het ik 2 foto's gemaakt met dezelfde settings van f/4, iso 6400 en 1/13sec sluiter - enkel de ruisonderdrukking heb ik veranderd.
          De foto met Long Exposure Noise Reduction aan lichtte helemaal op. De foto met de ruisonderdrukking uitgeschakeld was helemaal clean. Je zou tegenovergestelde verwachten.

          Ik vermoed dat de ruisonderdrukking van de camera of van C1 iets doet wat niet klopt.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Capture one probleem of sensor ?

            Bij mijn foto's waren die bij daglicht genomen met een lage iso 64 of 100 en met een 10 stops ND filter. Camera was toen met een Nikon D850. Opname in raw en ruisonderdrukking aan.
            Ik denk maar ben er niet zeker van dat de oorzaak was dat de zoeker niet afgedekt was bij belichting met langere sluitertijd.

            Comment


            • #7
              Re: Capture one probleem of sensor ?

              Ik heb steeds Nikon gehad en de D850 is de enige waar ik hotpixels of stuckpixels mee heb gehad - reeds zichtbaar op iso1600. Het waren er maar enkele en de D850 2 keer op- en afzetten en de pixelmapping is gebeurd.

              Hier is het zichtbaar vanaf iso 6400 en de hele boel licht op met rode en blauwe blokjes. De Fuji is gloednieuw dus ik was even in paniek. Het bizarre vond ik dat soms het beeld ok was en bijvoorbeeld een dag later helemaal blauw/rood kleurde en bij het hergenereren van de voorvertoningen sommige "pixels" verdwenen en er op andere plaatsen veel meer verschenen.
              Ik ben ondertussen al zo'n 2 dagen allerhande testen aan het uitvoeren.
              Als het een pixelprobleem van de sensor is zou die steeds op dezelfde plaats voorkomen en elke keer zichtbaar zijn vermoed ik.
              De ruisonderdrukking van C1 staat uit zichzelf op 50 - die op 0 zetten en de daarmee ruisonderdrukking uitschakelen en alle gekleurde "pixels" verdwijnen.
              C1 heeft net enkele updates gehad en ik vermoed ondertussen dat er iets is misgelopen.
              Last edited by philitalia; 12 februari 2022, 16:49.
              Mvg Philip

              Comment


              • #8
                Re: Capture one probleem of sensor ?

                Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                Gisteravond heb ik "Long exposure noise reduction" uitgeschakeld. Ik dacht dat dat enkel een invloed had op jpegs en niet op raw, maar de foto's genomen met exact dezelfde settings dan enkele foto's met die artefacten : f/4, iso 6400 EN 1/13 sec maar met ruisonderdrukking uitgeschakeld zijn OK.
                De NR voor lange belichtingen dient eveneens voor de Raw-bestanden. Die voor de hoge ISOs niet.
                Dan wordt een tweede foto aangemaakt met gesloten sluiter. Normaal gezien neemt deze foto de hot pixels en die worden uit de eerste foto afgetrokken. Dat is niet perfect, maar wel nuttig alhoewel de tijd wordt verdubbeld., wat kan vervelend zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Capture one probleem of sensor ?

                  Dank GTrotter
                  Ja, ik vond het wel bizar dat ik met de NR voor lange belichtingen uitgezet die blokjes niet had en met de standaardinstelling op "aan" wel. Daarbij, 1/13 sec is allesbehalve lange belichting.

                  Ondertussen ben ik al wel gerustgesteld dat het niet de sensor is - of de firmware van het toestel.
                  Als ik voorvertoningen opnieuw genereer in C1 verdwijnen er soms "artefacten" en komen er andere in de plaats.
                  Soms verschijnen de foto's zonder blauwe en rode blokjes en de volgende keer dat ik C1 start lichten ze op als een kerstboom.
                  De ruisreductie staat in C1 op 50. Als ik in ruisreductie de klaarheid en kleur op 0 zet verdwijnen de blokjes.

                  Gisteren zag ik dat ik vorige versie van C1 nog op de computer had staan, daar zijn alle foto's OK, dus er zit iets mis in versie 22.
                  Mvg Philip

                  Comment

                  Working...
                  X