Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture One

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capture One

    Hello,

    Ben momenteel mijn collectie aan het herordenen.

    Na een avontuur(tje) met Photodirector dat bij nader inzicht toch het speelgoedstadium niet overstijgt, en omdat ik wel voel dat LR 6.14 nu echt wel op zijn laatste benen hinkt, denk ik om eindelijk eens naar LR op abonnementsbasis te gaan. Ik lees hier op het forum toch wat zorgen over LR. Het is allemaal niet meer zo rechtlijnig met hun classic versie en hun cloud versie. Cloudopslag van Adobe heb ik niet nodig. Ik heb ook niet echt behoefte aan PS. Als ik eens een foto grondig bewerk (een paar keer per jaar) dan neem ik wel GIMP. Tethering heb ik niet nodig. Het managen van een collectie foto's vind ik wel leuk en belangrijk dat dat consequent zal gaan, snel en efficiënt , en vooral dat werk niet verloren gaat.

    Ik lees ook supergoede zaken over Capture One en het feit dat ze 1. layers hebben 2. niet alleen met catalogs werken maar ook met sessions 3. er een goedkopere Fuji versie bestaat klinkt allemaal zeer veel belovend.
    Ik ben echter niet voor een gat te vangen. Veel van die gasten gebruiken eens iets voor een paar uur, in het beste geval enkele dagen, kijken eens over het muurtje wat de collega's neerpennen, en hop, dan volgt hun review.

    Zijn er leden met een ietwat langdurige Capture One ervaring? En zo ja, is dit het geld waard?

    Dankjewel

    Jurgen
    Last edited by JuLi; 2 maart 2020, 14:58.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: Capture One

    U kan een trial downloaden - voor 30 dagen.
    De versie voor Fuji is inderdaad net als deze voor Sony wat goedkoper.

    Leren werken met C1 is uitdagend, zeker met de catalogen e.a. - het heeft een beetje een leercurve - maar eens je daarmee weg bent (er zijn heel wat goeie tutorials in 't engels bij Phase One) gaat er een wereld voor u open.
    Of dit nu beter of slechter is dan LR - laat ik in 't midden - het kan wat meer, het is wat anders - maar 't is wel zo dat je bij C1 nu de keuze hebt tussen een maandelijks abo of een eenmalige som. Let wel om te upgraden moet je elke versie aanschaffen. Je krijgt dan nog wel wat korting - daar waar je vroeger één main release kon skippen. Tja - tijden veranderen (met dank aan die software$choften van Adobe).

    Zelf had ik vroeger de full - goedkoop kunnen instappen - maar door licentie-goochel-kuren van C1 - heb ik nu een downgrade gedaan (dankzij een actie) naar C1 voor Sony. Wat ik wel moet zeggen is dat Phase One (een deens bedrijf voor wie zoals ik Trump wil boycotten is dat belangrijk) dat soort financiële zaken wel keurig heeft af weten te handelen.

    Wellicht is het aangewezen een e-book aan te schaffen zodat u sneller met de GUI om leert te gaan. Ik heb zo 's eentje via een actie bij een bekende fotoboeken-uitgever kunnen aanschaffen, voor een meer dan behoorlijke prijs. Dat spaart veel tijd voor een beginner.

    Kijk eerst naar een paar demo's om te zien of de GUI je bevalt - download dan een trial en speel er wat mee - en beslis dan pas. Voor Sony is er zelfs een gratis light-versie - bekijk eens of zoiets ook voor Fuji bestaat. Die is serieus ingekort - maar je kan er wel al heel wat mee - zeker de basisbewerkingen in RAW.

    Je kan inderdaad met sessies werken (ik doe dat regelmatig) - daar ga je in 't begin wat tijd moeten in stoppen.

    Op de komende Photodays vind u de mensen van Servix - zij verdelen ook Phase One - en Camera One.

    De full versie van C1 is niet goedkoop - de merkgebonden versies zijn dezelfde maar ondersteunen enkel of Sony of Fuji, die zijn behoorlijker geprijsd - maar er is voor zover ik weet geen upgrade-pad voorzien naar de volledige versie (het kan zijn dat ik me vergis). Regelmatig zijn er aanbiedingen met kortingen - zie fujirumors.com

    Comment


    • #3
      Re: Capture One

      Heb zowel LR als Capture one (C1) maar gebruik nog zelden of nooit LR. Heb LR als onderdeel van PS-pakket.

      Ben ongeveer 15 jaar geleden gestart met C1 was toen nog geen sprake van LR. Was daarna een van pre-LR beta testers
      en ben uiteindelijk volledig overgeschakeld naar LR omdat ik vond dat indertijd LR beter was dan C1.
      Heb jaren enkel LR gebruikt, en ben uiteindelijk terug overgeschakeld naar C1. Laatste LR versie die ik intensief gebruikt heb is LR5.

      Waarom ben ik terug overgeschakeld naar C1 (was toen al versie 8 of 9) , de mogelijkheden in C1 om beeld en vooral kleuren te bewerken waren veel uitgebreider en LR kon me niet altijd de gewenste resultaten leveren. LR is ondertussen geëvolueerd maar C1 biedt toch nog altijd meer mogelijkheden, vooral op gebied van layers,
      kleurbewerking en flexibiliteit. C1 is een heel doordacht programma ben dikwijls verwonderd van de details waar men aan gedacht heeft.

      Ben je Fuji of Sony gebruiker en ben je echt iemand die zijn beelden editeert, daarmee bedoel ik, doe je meer dan wat WB, belichting en contrast corrigeren,
      dan is C1 de weg te gaan.

      Wat zijn de nadelen van C1, is betrekkelijk duur zekers voor niet fuji/sony gebruikers, ze doen nu en dan wel
      eens een actie wélke de prijs veel aantrekkelijker maakt.

      Minder ondersteuning van 3th party SW, maar heb je in principe ook niet echt nodig. Je kunt wel programma’s zoals PS en andere edit-SW oproepen vanuit C1.

      Plug-ins (styles) zijn duur.

      Organiseren van foto’s, met name de zoekfunctie, zou trager werken dan in LR maar heb daar zelf geen ervaring mee.

      Als je een deel in een foto wil vervangen door een deel van een andere foto, bv. lucht, dan gaat dit niet lukken, in LR ook niet maar wel in PS.

      LR/PS is een heel sterk team tegen toch wel een heel schappelijke prijs, C1/PS is nog een sterker team maar de prijs.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: Capture One

        Je hoeft naast C1 misschien niet noodzakelijk naar photoshop te grijpen, er zijn alternatieven die iets beter geprijsd zijn (met iets minder mogelijkheden, maar vaak wel voldoende, omdat er meer kan in C1).
        Maar u standpunt ten gronde - C1 en iets erbij is niet noodzakelijk goedkoper dan LR/PS dat kan ik bijtreden.

        Comment


        • #5
          Re: Capture One

          Er is een promo bij C1 - 25% korting (met dank aan sonyalpharumors - maar ook voor Fuji-fans) - enkel voor nieuwe gebruikers (geen upgrades).



          Met black friday zijn de kortingen vaak nog iets hoger ('k zeg 't maar voor wie geduld heeft).

          Comment


          • #6
            Re: Capture One

            Amai, kortingen op de style bundels zijn wel heftig, meer dan 600€ !
            www.polartha.com

            Comment


            • #7
              Re: Capture One

              Ik heb nooit Light Room gebruikt dus kan niet vergelijken, maar vind Capture One wel gemakkelijk in gebruik! Zoals al vermeld, kan je steeds de Pro versie 30 dagen gratis gebruiken. De gratis Express versie (in mijn geval ook voor Fuji) kan naargelang je doeleinden al voldoende zijn. En met Black Friday doen ze inderdaad serieuze kortingen en heb ik ook een style bundel gekocht (die ook werkt met de Express versie). Op youtube en op de website zelf vind je heel wat tutorials.

              Comment

              Working...
              X