Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewerken diascan in CS4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewerken diascan in CS4

    Mijn dia's van max. 100asa heb ik laten scannen met een Nikom Coolscan 5000ED. Met Multi Sampling en 130 mb per dia waren mijn dia's verzekerd voor de toekomst. Maar nu het bewerken in CS4 dat valt mij tegen vooral de korrel. Ik begon met de ruis aan te pakken en als laatst de scherpte.

    - Ruis verminderen: startwaarden- strenght 9- details 60 - reduce color noise 20- sharpen details 40

    - Unsharp Mask in modus Lab Color en Channel Lightness
    image -modus- en kies lab color. dan naar lagen en klik op channels en hierna op lightness. het beeld wordt nu een grijswaarden beeld. Nu naar unsharp mask. Radius op 0,7 -treshold op 2 en met amount opscherpen. Hierna het beeld terug naar RGB color.
    Deze workflow heb ik van iemand overgenomen maar het werkt maar gedeeltelijk. Heeft iemand een beter advies voor wat betreft de workflow?

  • #2
    Re: Bewerken diascan in CS4

    Zit de ruis alleen in je 'lightness' laag, of heb je ook ruis in het 'a' en 'b'-kanaal?
    Indien je in die beide kleurkanalen storende ruis hebt, kan je ze misschien via 'gausian blur' een klein beetje onscherp maken, waardoor de ruis deels zal verminderen.
    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Bewerken diascan in CS4

      In beide kanalen. Ik ga je suggestie uitproberen.

      Comment

      Working...
      X