Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewegingsonscherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bewegingsonscherpte

    Hallo,

    is er iets te doen aan een foto die door lange sluitertijden (en geen statief dus uit de hand) een lichte vorm van bewegingsonscherpte vertoont?

    Anders gesteld, is er aan deze foto nog iets te redden?

    .
    Link naar de grote foto http://www.ict-assistance.be/foto/la_pedrera2_groot.jpg.

    Alvast bedankt,

    Bob

  • #2
    Niet meer te redden zo te zien?

    Comment


    • #3
      kleine snelle poging :
      in PSP8 : eerst "one step photo fix"
      dan nog even "unsharp mask"
      Let wel ... dit geeft enkel de indruk van scherper te zijn


      HTH
      ---
      darix
      afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
      D70s

      Comment


      • #4
        No offence, maar dit vind ik nog erger dan het origineel...

        Bob

        Comment


        • #5
          en deze?



          maar je moet geen mirakels verwachten hé, die doe ik enkel in de voormiddag

          Comment


          • #6
            in deze is al een lichte verbetering te zien, maar aangezien het nu voormiddag is, is het misschien het moment voor een mirakeltje ?

            Comment


            • #7
              Is het een belangrijke foto? De moeite om er tijd aan te spenderen?

              Ik heb momenteel zeer veel werk zie je.

              Comment


              • #8
                Kurt,

                sorry voor de late reply (heb nog verlof dus ben niet dikwijls online).
                Dit is op zich geen "belangrijke" foto aangezien ze uit een grote reeks foto's van ons verlofje in Barcelona komt.
                Aan de andere kant vond ik het beeld ginder zo mooit dat ik het graag op foto wou hebben. Op de display van de Canon leek het beeld scherp (zelfs na vergroting) dus heb ik geen tweede poging gewaagd, maar thuis bleek dat de scherpte dus toch niet goed was.

                Ik weet niet wat de rest van de compositie van deze foto vind, maar voor mij heeft deze foto gewoon een soort herinneringswaarde die nu toch een beetje verloren gaat.
                Dus ik zou zeggen,. als je geen tijd hebt, geen tijd aan spenderen.
                Als je toch ergens een gaatje vind en je kan er een beter resultaat uithalen, zal mijn dank zeer groot zijn...
                Natuurlijk zijn tips om een beter resultaat te bekomen zodat ik er zelf een poging aam kan wagen ook zeer welkom...

                Groeten,

                Bob

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat je het snelst een beter resultaat gaat hebben als je gebruik maakt van de "unsharp mask" filter.

                  Hier kan je drie variabelen instellen:
                  Amount stelt de kracht van het effect in
                  Radius bepaald het bereik waarop het effect wordt toegepast
                  Threshold is het niveau van het contrast waarop het effect NIET zal worden toegepast

                  Een goed beginwaarde is Amount 100%, radius 2 en threshold 12. Kijk dan na of er zichbare verbetering is (beeld op 100% zetten!). Zoniet, staan de waarden voor amount en radius te laag of threshold te hoog.

                  Tips:
                  Als je halo's krijgt is de amount te hoog
                  Als er ruis verschijnt is threshold te hoog
                  Als alleen de randen scherp worden dan is radius te hoog

                  De foto die ik had aangepast had de volgende settings (als ik mijn niet vergis): amount 120%, radius 2 en threshold 7.

                  Na wat experimenteren vindt je wel de goede settings. SOMS loont he nog de moeite om nadien éénmaal de sharpen filter uit te voeren.

                  Veel plezier ermee

                  Comment


                  • #10
                    Bob hier nog een poging.

                    "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                    Member of Han Fan Clan
                    Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

                    Comment


                    • #11
                      Allen bedankt voor de tips en gewaagde pogingen. Ik ga straks of morgen eens proberen of ik zelf een aanvaardbaar resultaat kan creeren met de tips van Kurt (al is de bewerking van HV zeker niet slecht).

                      Bob

                      Comment

                      Working...
                      X