Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

    Goedemiddag,

    Wij laten onze producten fotograferen in India. In de foto's die ik aangeleverd krijg zit soms nogal wat kleur en belichtingsverschil, ook na bewerking. Ik wil de foto's dus zelf gaan bewerken omdat niemand anders beter weet hoe ik het wil dan ik zelf. Het is voor de producten en de balans op de webshop erg belangrijk dat alle foto's precies het zelfde zijn qua belichting (donkere en lichte producten ook dus) en dat de kleuren natuurlijk overkomen.

    Kan ik één foto perfectioneren en vervolgens die belichting en kleuren toepassen op alle foto's?

    Ik kan niet simpelweg gebruik maken van pre-sets, want bij sommige foto's moet de belichting bijvoorbeeld omhoog, en bij sommige omlaag. Kan ik dan bijvoorbeeld eerst de belichting van alle foto's matchen, vervolgens de witbalans, dan dan een preset gebruiken om bijvoorbeeld de helderheid (textuur) te verhogen bijvoorbeeld?

    Ik zat even te zoeken naar een voorbeeld, maar van de laatste batch heb ik veel al per stuk aangepast. Maar om te laten zien om wat voor foto's het gaat hier toch even twee voorbeelden:

    Bij deze is het product eigenlijk iets te donker (donkere kleur ook)


    Hier een voorbeeld van een foto die goed bewerkt is en waar ik de rest aan zou willen matchen:
    Last edited by TriXal0ne; 12 juli 2020, 16:05.
    ---

    Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

  • #2
    Re: Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

    Het eerste dat je zou moeten corrigeren is je witbalans. Dat gaat sowieso al een effect hebben op de juistheid van de kleuren. Ik hoop dat je over de RAW-foto's beschikt, al kun je zelfs bij jpg wat 'bijregelen'. RAW geeft je gewoon veel meer mogelijkheden.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

      Deze foto's zijn verschillend ingeflitst waardoor de verschillen groot zijn.
      Een snelle correctie die ik zou proberen is om de grijslevels ongeveer gelijk te trekken. Maar dat kan niet in Batch want elke foto zal anders zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

        Uiteraard moeten ze vanuit Raw bewerkt worden. De fotograaf doet een beetje moeilijk met het verzenden van de Raw bestanden vanwege de langzame internetverbinding in India, maar die krijg ik wel. Volgens hem zou ik de NEF bestanden van zijn Nikon niet kunnen openen in Lightroom, maar daar zijn gewoon codecs voor toch?

        De hier boven gedeelde foto's zijn van de shoot van afgelopen container die al in de webshop staan. Ik heb zojuist de eerste batch onbewerkte foto's ontvangen van de komende lading. Zie hier 3 voorbeelden met wederom veel verschil:


        Bij deze mag de belichting wel wat omhoog, de witbalans lijkt me redelijk.



        Deze is wel erg "paars"


        Deze kan nog wel wat werk gebruiken, maar komt een stuk dichter in de buurt van het gewenste eindresultaat:


        Ik wil vooral weten hoe ik alle foto's qua kleur en belichting tegelijk kan matchen aan één geoptimaliseerde foto.
        Last edited by TriXal0ne; 14 juli 2020, 12:48.
        ---

        Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

        Comment


        • #5
          Re: Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

          Ik vraag me af wat de kleur van die muur echt is, wit of lichtblauw of... Daaraan zie je al dat de witbalans nooit correct is. Een grijskaart zou je op weg kunnen zetten.

          Comment


          • #6
            Re: Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

            Even een vraagje, is je eigen monitor wel gekalibreerd ??
            Zoniet, dan kan je zelf ook niet oordelen of de kleuren wel of niet juist zitten ;-)

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Belichting en kleur meerdere afbeeldingen tegelijk matchen in Lighroom

              Mag ik het adres van je webshop? Zitten leuke zaken bij!
              Groeten,
              Fabrice,
              Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

              Comment

              Working...
              X