Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnen met lightroom

    Hallo,

    Sinds kort volg in een cursus fotografie bij CVO.
    Voor Lightroom werd er aangeraden om een externe harde schijf te kopen zodat we op dat medium de catalogus enz konden zetten. Zo hebben we thuis en op school altijd onze foto's/catalogus bij ons.

    Nu vroeg ik me af of je u LR catalogus ook op "de cloud" kon bewaren. Ik denk hierbij aan Smugmug of een gelijkaardig platform.
    Is dit mogelijk? Zoja wat zijn de ervaringen?

    Alvast bedankt,
    D.
    “Be yourself; everyone else is already taken.” – Oscar Wilde

  • #2
    Re: Beginnen met lightroom

    Ik volg ook les bij CVO en heb de module Lightroom gedaan, ik zou u aanraden vanaf het begin de catalogus en de gemaakte beelden gelijk op de schijf te zetten. Het voordeel is je kan thuis op uw computer werken en ook op de computers waar je les volgt. Soms is hun netwerk traag en ik denk dat als uw catalogus op de cloud staat je toch een conflict zal krijgen. Ikzelf heb in het begin ook eens geprobeerd van de catalogus op mijn computer te zetten, en dan heb je al moeilijkheden daar LR zal vragen welke je wil gebruiken. En dan zal je moeten kiezen dat werkt als je telkens je bestanden van op de schijf over zet, en ik denk dat je het in de les het zelfde probleem zal hebben.Dus mijn ervaring is dat je best van in het begin op een harde schijf zet en na 2jaar doe ik het nog.

    Comment


    • #3
      Re: Beginnen met lightroom

      Dat kan, maar, weet dat er bij het catalogus bestand nog enkele bestanden horen met de previews en deze kunnen behoorlijk groot worden (afhankelijk van het aantal foto’s in uw bibliotheek).
      Zelf heb ik dit nog gedaan met selectieve synchronisatie via dropbox. Hiervan vind u genoeg info online, maar ik raad het toch af. Het gevaar op een corrupte catalogus bestaat zeker. De backups die worden aangemaakt door lightroom kan je wel opslaan in de cloud maar uw “werkcatalogus” zou ik afraden. Best op een externe schijf (ssd)
      Ik spreek uit ervaring en Ik kwam steeds op problemen uit waardoor ik snel terugviel op externe schijf

      Comment


      • #4
        Re: Beginnen met lightroom

        ok, dankjewel voor de feedback!

        Kunnen jullie mij enkele SSD harde schijven aanraden?
        “Be yourself; everyone else is already taken.” – Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: Beginnen met lightroom

          Oorspronkelijk geplaatst door grizze Bekijk bericht
          ok, dankjewel voor de feedback!

          Kunnen jullie mij enkele SSD harde schijven aanraden?
          Samsung SSD Portable T5

          Zeer tevreden van deze schijf.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnen met lightroom

            Oorspronkelijk geplaatst door Schanske Bekijk bericht
            Samsung SSD Portable T5

            Zeer tevreden van deze schijf.
            +1 The Cloud vermijden, en geen backups vergeten te maken.
            Voor je cursus is het misschien handig om een aparte, kleine cataloog te maken, je kan die later altijd in de hoofdcataloog trekken.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Beginnen met lightroom

              Oorspronkelijk geplaatst door Schanske Bekijk bericht
              Samsung SSD Portable T5

              Zeer tevreden van deze schijf.
              Heb deze ook en zeer tevreden van

              Comment


              • #8
                Re: Beginnen met lightroom

                Crucial MX500 2,5" 1TB kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.

                ik heb deze. Case er apart bijgekocht.

                en ook tevreden.
                Ik heb zelfs mijn harde schijf in pc vervangen door eentje van 2 TB... een wereld van verschil.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnen met lightroom

                  Mijn idee is :
                  De catalogus op een interne harde schijf. Liever in een aparte partitie (niet in C: ) en nog best op een SSD (dat gaat sneller).
                  De backups van de catalogus in een externe HS. In geval van panne kan je altijd je catalogus herstellen.
                  De foto’s kunnen aanvankelijk in een interne HD staan, maar op lange termijn wordt die te klein. Een externe HD wordt dus noodzakelijk.
                  En niet te vergeten: backup van de foto’s op een tweede externe HD et zelfs een derde.

                  Comment

                  Working...
                  X