Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

backup schijf verkleint???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • backup schijf verkleint???

    Hallo,

    Ik werk momenteel met harde schijven van 2TB om m'n foto's op te slaan. Nu kocht ik onlangs een externe harde schijf van 6TB, met de bedoeling hier 3 schijven van 2TB te kunnen op back-uppen. Maar na het back-uppen van 2 harde schjiven blijft maar 30% van de capaciteit meer over. Hoe kan dit?
    HD 6TB: 5,45 TB beschikbaar
    HD 2TB: 1.81TB beschikbaar

    Na het opslaan van 2 volle 2TB HD's op de 6TB: 1,63 TB beschikbaar van 5,45 TB


    Waarom kan ik geen 3 2TB HD's back-uppen op een 6TB HD?

    PS: prullenbak is geleegd

  • #2
    Re: backup schijf verkleint???

    Had je verwacht dat een schijf geen "eigen" ruimte nodig heeft om zaken te regelen?

    Comment


    • #3
      Re: backup schijf verkleint???

      Je moet rekening houden dat een echte TB = 1024E12 bytes. Maar de fabrikanten hebben hun standaard 1TB=1000E12 bytes en dat levert een 30% minder! Commerce!

      Comment


      • #4
        Re: backup schijf verkleint???

        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
        Je moet rekening houden dat een echte TB = 1024E12 bytes. Maar de fabrikanten hebben hun standaard 1TB=1000E12 bytes en dat levert een 30% minder! Commerce!
        Ja dat begrijp ik, maar dat geldt toch ook voor de 2TB schijven dus 3x2TB = 6TB, ook volgens de standaard van de fabrikanten.

        Comment


        • #5
          Re: backup schijf verkleint???

          Mogelijks heeft de nieuwe schijf sectoren van 4096 bytes en de oude sectoren van 512bytes. Vermits elke file volledige sectors in beslag neemt zou het wel eens kunnen dat als je heel veel kleine files heb dat er meer gedeeltelijk gebruikte sectoren zijn.

          Comment


          • #6
            Re: backup schijf verkleint???

            Dat klopt. Als je kijkt op de eigenschappen van een bestand, de grootte op schijf is dikwijls groter dan de echte grootte van het bestand. Hoe groter de sectoren, hoe groter kan de verloren ruimte zijn.

            Comment


            • #7
              Re: backup schijf verkleint???

              Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
              Dat klopt. Als je kijkt op de eigenschappen van een bestand, de grootte op schijf is dikwijls groter dan de echte grootte van het bestand. Hoe groter de sectoren, hoe groter kan de verloren ruimte zijn.
              ik heb even een proef gedaan en de verschillen tussen de grote van het bestand, en de grote op schijf, deze kunnen afhankelijk van het bestandsformaat van de schijf zeer groot zijn.
              schijf geformatteerd in NTFS , bestandsgrootte 219 kb - 242 kb op schijf
              SSD schijf geformateerd exFAT, bestandsgrootte 219 kb - 1MB op schijf
              exFAT, het originele bestandsformaat van de SSD springt niet bepaald zuinig om met de schijfruimte
              D 7500 > 16/85 > 70/300>105
              https://www.behance.net/joscaeymae0afa
              Grt. Jos

              Comment


              • #8
                Re: backup schijf verkleint???

                Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                ik heb even een proef gedaan en de verschillen tussen de grote van het bestand, en de grote op schijf, deze kunnen afhankelijk van het bestandsformaat van de schijf zeer groot zijn.
                schijf geformatteerd in NTFS , bestandsgrootte 219 kb - 242 kb op schijf
                SSD schijf geformateerd exFAT, bestandsgrootte 219 kb - 1MB op schijf
                exFAT, het originele bestandsformaat van de SSD springt niet bepaald zuinig om met de schijfruimte
                Dat is wel héél extreem. Nu als een schijf niet op verschillende pc's moet aangesloten worden (dus geen usb of zo) en je werkt met een recent OS dan is er eigenlijk weinig reden om exfat te kiezen. Dat formaat is handig omdat het door bijna alle OS'en herkend wordt en bruikbaar is. Maar voor een schijf die vast in 1 pc zit is dat geen voordeel.

                Comment


                • #9
                  Re: backup schijf verkleint???

                  aangezien er nog niet zo veel bestanden op deze SSD schijf stonden heb ik alles naar een andere schijf gekopieerd en terug geformatteerd naar naar NTFS formaat
                  de bestandsgrootte is van 37,8 GB in exFAT naar 20,4 GB in NTFS gegaan.
                  D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                  https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                  Grt. Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: backup schijf verkleint???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                    aangezien er nog niet zo veel bestanden op deze SSD schijf stonden heb ik alles naar een andere schijf gekopieerd en terug geformatteerd naar naar NTFS formaat
                    de bestandsgrootte is van 37,8 GB in exFAT naar 20,4 GB in NTFS gegaan.
                    Dat scheelt wel héél veel

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: backup schijf verkleint???

                      Bedankt voor de reacties. De sectoren van de schijf hebben dus invloed op de uiteindelijke grootte van een bestand. Dat begrijp ik.
                      Nu is het zo dat zowel m'n 2TB schijven, als de nieuwe 6TB schijf op dezelfde manier geformateerd zijn in Win10: NTFS en clustergrootte 4096bytes. Ik heb de backup ook gewoon gemaakt via de Windows-verkenner, dus er komt geen backup programma aan te pas dat eventueel extra bestanden aan de structuur zou kunnen aanbrengen.
                      In elk geval ga ik gewoon m'n derde 2TB schijf wat 'opruimen' zodat hij er toch net bij kan

                      Comment


                      • #12
                        Re: backup schijf verkleint???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                        aangezien er nog niet zo veel bestanden op deze SSD schijf stonden heb ik alles naar een andere schijf gekopieerd en terug geformatteerd naar naar NTFS formaat
                        de bestandsgrootte is van 37,8 GB in exFAT naar 20,4 GB in NTFS gegaan.
                        Wow! Vermits ik niet meer zo bekend ben met de Windows filesystemen is dat toch even verschieten. Maar zeker de moeite om te onthouden.

                        Tegenwoordig is XFS mijn voorkeur voor filesysteem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: backup schijf verkleint???

                          Waar velen niet aan denken, maar indien je een SDke wil kopiëren naar een EXFAT of een NTFS zal je duidelijk zien en vaststellen dat de exFAT de duimen moet leggen. En het scheelt meer dan een paar luttele % hoor. Kan handig zijn om weten wanneer je op de vreemde je geheugenkaarjtes wil backuppen op een externe harde schijf. Niet alleen, de snelheid, maar ook de accu gaat langer mee bij de NTFS (logisch, moet minder lang bezig zijn)
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment

                          Working...
                          X