Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backup maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backup maken

    Beste allemaal,

    Ik heb een vraagje; mijn foto's zet ik op 2 externe hdd en op de laptop. Op de laptop staan ze een volledig jaar en daarna worden deze verplaatst naar een derde externe hdd. Tot zover hoe ik mijn foto's opsla.
    Daarna importeer ik mijn foto's in lightroom welke bij mij ook op 1 van de externe hdd staat, Daar geef ik trefwoorden en voer er bewerkingen op uit of ik verwijder een aantal foto's.
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze bewerkingen ook op mijn 2de externe hdd gekopieerd wordt, want stel dat mijn externe hdd stuk gaat waar mijn catalogus op staat en ik wil met de 2de externe hdd werken, hoe gaat dit dan?
    Kan iemand mij daarmee helpen aub?
    mvg, Rita

  • #2
    Re: Backup maken

    Ik werk met clones; mijn offline backup externe HD is een perfecte kopie van mijn online externe HD.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Backup maken

      Als de interne HS genoeg capaciteit heeft, wordt het aangeraden de catalogus op deze schijf laten staan, liever op een aparte partitie. Zo gaat Lightroom vlotter. Dan kan je kopieën maken op een externe HS met SyncBack. Dat is gratis en doeltreffend.

      Comment


      • #4
        Re: Backup maken

        Bedankt voor de antwoorden, ik ga mijn catalogus op de HD van mijn laptop zetten. Ik heb al een aparte partitie in gebruik, dus ik kan ze daar opzetten.

        Comment


        • #5
          Re: Backup maken

          Met clones werken is dat met een speciaal programma of hoe werkt dat?

          Comment


          • #6
            Re: Backup maken

            Ik werk met Mac en gebruik Carbon Copy Cloner van https://bombich.com om clones te maken.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Backup maken

              En als je met Windows werkt kan dat met SyncToy van Microsoft.
              Simpel, efficiënt, snel en betrouwbaar.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment

              Working...
              X