Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

App FOTO'S: hoe een bijgewerkte foto updaten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • App FOTO'S: hoe een bijgewerkte foto updaten

    Ik heb een fotoalbum gemaakt in de app FOTO's op mijn IMac
    Bij het bekijken van de foto's merk ik af en toe wat onvolkomenheden.
    Ik werk die vervolgens bij in Lightroom, en exporteer ze dan opnieuw.
    Lightroom vraagt dan zoals gewoonlijk "wil u overschrijven, of unieke naam geven"
    Ik kies dan dus om te overschrijven.
    Daarna verwacht ik dat de bijgewerkte foto ook geupdatet wordt in het bewuste fotoalbum, maar dat is dus niet zo.
    Ik moet dan telkens de bijgewerkte foto toevoegen aan het bewuste album, en vervolgens de oude versie verwijderen.
    De vraag is dus: kan het niet dat de bijgewerkte versie gewoon de oudere versie vervangt zonder dat ik zelf moet ingrijpen?
    Last edited by dréten; 22 oktober 2022, 13:20.

  • #2
    Re: App FOTO'S: hoe een bijgewerkte foto updaten

    Volgens mij niet, de beelden van het album staan volgens mij in de album cache directory van de gebruikte app

    Comment


    • #3
      Re: App FOTO'S: hoe een bijgewerkte foto updaten

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Volgens mij niet, de beelden van het album staan volgens mij in de album cache directory van de gebruikte app
      ik had ook al zo'n donkerblauw vermoeden, maar wou toch nog eens zekerheid.
      Bedankt voor je reactie

      Comment


      • #4
        Re: App FOTO'S: hoe een bijgewerkte foto updaten

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Volgens mij niet, de beelden van het album staan volgens mij in de album cache directory van de gebruikte app
        Klopt, en het origineel (zij het CR2 of andere RAW, HEIC of JPG) wordt nooit overschreven; dat was (al een aantal jaar geleden) wat men noemde 'nondestructive editing'.
        Dus... je bewerkte foto dien je opnieuw te importeren. En: je kunt binnen Photos altijd opnieuw naar het 'origineel'.

        Ik zal nooit RAW foto's in mijn Photos app importeren, tenzij ze van mijn iPhone komen (dus HEIC). De library zou anders veel te snel veel te zwaar worden.
        Bij mij is Photos voor de 'snelle consumptie', eventueel een fotootje voor Facebook... Maar als ik echt aan het 'postprocessing' ga, dan vertrek ik van de overeenkomstige CR2 (Canon RAW) die sowieso op een externe HD staat in een YYYY/MM/DD (subject) folderstructuur.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X