Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aperture, Nikon capture NX2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aperture, Nikon capture NX2

    Momenteel bewerk ik mijn foto's met Capture NX2 draaiende op XP maar mijn laptop wordt stilaan te klein en te traag. Daarom zou ik eerstdaags willen omschakelen naar Mac. De bedoeling is om een Macbook pro (voor mijn vrouw en voor op verlof foto's op te stockeren en te kontroleren) en een Imac voor fotobewerking te kopen.
    Voor fotobewerking twijfel ik tussen aperture of Nikon Capture Nx2 (mac versie). Welke zouden jullie kiezen ? Is aperture even goed of beter dan Capture NX2 ?
    Stel dat de keuze aperture is welke plug-ins zou ik dan nog moeten bij installeren ? Ik heb wel eventjes op internet gezocht ik vond deze plug-ins :
    Learn more about taking pictures and videos with your iPhone, iPad, or iPod touch. Get help editing, organizing and sharing with these Photos resources.

    Alvast bedankt voor jullie reakties

  • #2
    Re: Aperture, Nikon capture NX2

    Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
    Momenteel bewerk ik mijn foto's met Capture NX2 draaiende op XP maar mijn laptop wordt stilaan te klein en te traag. Daarom zou ik eerstdaags willen omschakelen naar Mac. De bedoeling is om een Macbook pro (voor mijn vrouw en voor op verlof foto's op te stockeren en te kontroleren) en een Imac voor fotobewerking te kopen.
    Voor fotobewerking twijfel ik tussen aperture of Nikon Capture Nx2 (mac versie). Welke zouden jullie kiezen ? Is aperture even goed of beter dan Capture NX2 ?
    Stel dat de keuze aperture is welke plug-ins zou ik dan nog moeten bij installeren ? Ik heb wel eventjes op internet gezocht ik vond deze plug-ins :
    Learn more about taking pictures and videos with your iPhone, iPad, or iPod touch. Get help editing, organizing and sharing with these Photos resources.

    Alvast bedankt voor jullie reakties
    Ik heb voor aperture gekozen.Waarom? De meeste software van dat niveau loopt mekaar niet ver uit de weg, in basis zijn ze allemaal vrij goed.
    Voor mij heeft Aperture het grote voordeel dat het volledig aansluit bij de look en Feel van Apple. Tevens is het helemaal geintegreerd met de andere producten en werkt naadloos samen met deze producten, wat ook het gebruik van je foto achteraf is, web , print, email, folders,....
    De werkwijze van Aperture , d.w.z. hoe en wanneer je iets kan doen, het feit dat je geen specifieke workflow binnen aperture moet volgen doet mij ook pro aperture gaan.
    De pluginns da's een ander paar mouwen. Ik heb een en ander uitgeprobeerd en eigenlijk vind ik de meesten hun geld niet waard. (ik moet er wel bijzeggen dat ik ook photoshop gebruik zodat de behoefte naar pluginns niet groot is.) Enkele die ik wel gebruik zijn, Border FX (om kadertjes te plaatsen, Flashexporter om flash slideshows of webgalleries te maken.
    Gelukkig kan je via de link die je zelf plaatste makkeijk demoversies downloaden en kan je dan zonder je geld kwijt te zijn eerst proberen. (Als je ze dan niet verder wenst te gebruiken zijn ze ook allemaal makkelijk te verwijderen)
    Xs ermee en als je vragen hebt over aperture laat maar komen.

    Comment


    • #3
      Re: Aperture, Nikon capture NX2

      NX2 haalt het meeste uit je NEFs, active D-light en vignetering bv, en volgens mij kun je de MAC versie gewoon installeren met je win serienummer.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Aperture, Nikon capture NX2

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        NX2 haalt het meeste uit je NEFs, active D-light en vignetering bv, en volgens mij kun je de MAC versie gewoon installeren met je win serienummer.
        En op welke basis is dit gestoeld?

        Comment


        • #5
          Re: Aperture, Nikon capture NX2

          Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
          En op welke basis is dit gestoeld?
          gewoon kijken en af toe wat lezen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Aperture, Nikon capture NX2

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            gewoon kijken en af toe wat lezen.
            (fantastische bijdrage op een forum)

            kan je dan ook eens specifiëren waar te kijken en wat te lezen?
            Ik kijk en lees veel, zowel over aperture als Capture NX2 en ben het nog niet tegengekomen.

            Comment


            • #7
              Re: Aperture, Nikon capture NX2

              Kijken naar je foto's dan zie je het resultaat van de diverse raw-converters. Lezen bv dit forum, maar ook ergens bij Adobe staat dat Nikon niet alle in- en outs van de Nef vrijgeeft en dat deze niet door backwards engenering mogen worden gevonden, dus kunnen een aantal in-camerasettings niet gelezen worden, de meeste niet zo erg, maar voor active D-lighting en vingetering correctie wel ontzettend handig.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Aperture, Nikon capture NX2

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Kijken naar je foto's dan zie je het resultaat van de diverse raw-converters. Lezen bv dit forum, maar ook ergens bij Adobe staat dat Nikon niet alle in- en outs van de Nef vrijgeeft en dat deze niet door backwards engenering mogen worden gevonden, dus kunnen een aantal in-camerasettings niet gelezen worden, de meeste niet zo erg, maar voor active D-lighting en vingetering correctie wel ontzettend handig.
                Welke settings van de camera? Als ik het gebruik van raw een beetje begrijp zijn voor rawgebruik de belichtingtijd, diafragma, iso en scherpstelling belangrijk. Welke geheime settings zijn er dan nog die Nikonsoftware superieur zou maken?
                Vignetering kan ik in detail bewerken via aperture, welke geen beperking heeft dat het enkel zou werken met Nikonlenzen. D-ligthening is een selectieve belichtingsaanpassing welke ik met dodge en burn pluginn in aperture ook kan, ik vind het zelf handiger werken.
                Zien, ik merk geen beter resultaat als ik nikoncapture gebruik t.o.v. aperture....
                Als ik toevallig een ander dan Nikon toestel tussendoor gebruik heb ik ook geen beperkingen,...
                Sorry maar ik zie echt geen wezenlijke voordelen enkel enkele minder aangename nevenwerkingen.

                Comment


                • #9
                  Re: Aperture, Nikon capture NX2

                  Inderdaad, de cd met capture nx2 is inderdaad bruikbaar op Mac. Ondertss heb ik ook aperture. Lijkt me wel een pak moeilijker. Dat wordt even uitzoeken dus maar ja dat is wel altijd zo met als je iets nieuws koopt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aperture, Nikon capture NX2

                    Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                    Welke settings van de camera? Als ik het gebruik van raw een beetje begrijp zijn voor rawgebruik de belichtingtijd, diafragma, iso en scherpstelling belangrijk. Welke geheime settings zijn er dan nog die Nikonsoftware superieur zou maken?
                    Vignetering kan ik in detail bewerken via aperture, welke geen beperking heeft dat het enkel zou werken met Nikonlenzen. D-ligthening is een selectieve belichtingsaanpassing welke ik met dodge en burn pluginn in aperture ook kan, ik vind het zelf handiger werken.
                    Zien, ik merk geen beter resultaat als ik nikoncapture gebruik t.o.v. aperture....
                    Als ik toevallig een ander dan Nikon toestel tussendoor gebruik heb ik ook geen beperkingen,...
                    Sorry maar ik zie echt geen wezenlijke voordelen enkel enkele minder aangename nevenwerkingen.
                    Lees dit even:
                    Capture NX is an advanced application for simpler and more intuitive full-scale digital image processing and editing.


                    Capture NX2 haalt het meeste uit je Nikon files,en bovendien,eens je de interface gewend bent,werkt het vind ik handiger dan de meeste andere programma's.


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aperture, Nikon capture NX2

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Lees dit even:
                      Capture NX is an advanced application for simpler and more intuitive full-scale digital image processing and editing.


                      Capture NX2 haalt het meeste uit je Nikon files,en bovendien,eens je de interface gewend bent,werkt het vind ik handiger dan de meeste andere programma's.


                      Walter
                      sorry maar waar jij leest dat hij het meeste uit je nef files haalt zie ik niet dadelijk.
                      Ik lees hier meermaals dat ze meer uit de files halen maar wat percies en hoe dat vind ik nergens. Misschien denken er sommigen dat ik iets wil uitlokken, maar het is gewoon een simpele eerlijke vraag omdat ik echt benieuwd ben.
                      Ik denk eerlijk gezegd dat je weinig ervaring hebt met aperture. Op wat baseer je je dan?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aperture, Nikon capture NX2

                        Ik heb geen ervaring op aperture, omdat slechts te verkrijgen is voor één OS, dat integenstelling tot andere programma's.

                        Het argument dat je het ziet, is dat nuet overtuigend, zijn er nog meer kriteria?

                        Automatische CA correctie is ook iets dat alleen door NX gedaan wordt, maar als jij alleen aperture wil gebruiken, is dat jouw keus.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aperture, Nikon capture NX2

                          Captue NX is de enige applicatie die alles uit de NEF files kan halen en processen, en dan niet in het minst de camera instellingen op het moment dat je de foto nam:

                          - White balance
                          - Picture controls, incl de sharpening, hue/saturation instellingen die werden ingesteld tijdens het nemen van de foto
                          - noise reduction instelling die werd gebruikt, en nog aan te passen ook
                          - Active D-Lighting instelling die werd gebruikt, en eveneens aan te passen in de RAW convertor
                          - dust referentie photo

                          Het resultaat is dat de foto die je opent in CNX EXACT dezelfde is als de foto die je op het schermpje bekijkt van je fototoestel.

                          Andere RAW convertors (Aperture, Lightroom, ea) doen een "wilde gok" naar de instellingen. In mijn eigen testen gaf Capture-One de beste resultaten qua benadering van de Nikon output, maar toch ging mijn voorkeur uit naar de Nikon output.

                          En dan zijn er nog de unieke control points die je kan gebruiken om selecties te maken op basis van kleur (vb enkel noise reduction in donkere zones), of als color control points (vb blauwe lucht iets meer satureren, of de D-Lichting hoger zetten in donkere zones).

                          gr,
                          Kristof

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aperture, Nikon capture NX2

                            Op internet vind je inderdaad wel het een en ander over RAW en het feit dat dit een "proprietary" format is laat toe aan de fabrikant-eigen software om er meer uit te halen.

                            click (lees onder post-processing)

                            Ik ben een lightroom fan maar je kan niet ontkennen dat DPP (werk met Canon) meer uit de RAW`s kan halen qua kleuren en vooral bij noise reduction dus ik vermoed dat dit bij Nikon ook wel is.

                            click

                            Nu is dit natuurlijk niet de schuld van Adobe. Zij hangen immers af van de goodwill van de fabrikanten om hun RAW converter te maken. Herinnen ook nog de discussie van Raw converter 4.x (of was het 3.x?) waar de kleuren voor sommige toestellen slecht geprocessed werden en mensen steen en been klaagden over de RAW converter van Adobe. Gelukkig is het nu meer dan in orde :-)
                            Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aperture, Nikon capture NX2

                              Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                              Sorry maar ik zie echt geen wezenlijke voordelen enkel enkele minder aangename nevenwerkingen.

                              Grootste voordeel is de opslagmogelijkheid in pseudo-NEF
                              Kan je achteraf (na bewerking) nog details aanpassen (met TIFF lukt dit niet)
                              Of jij dat natuurlijk een voordeel vind weet ik niet, ik in elk geval wél
                              Canikon 40D - D200, D300

                              Comment

                              Working...
                              X