Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieven voor lightroom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Alternatieven voor lightroom?

    Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
    Goede tip. Stond totaal niet op mijn lijstje. Ben net gaan kijken naar Corel Aftershot Pro, wat video's bekeken. Ziet er écht zeer zeer goed uit. Momenteel (black Friday) voor 45 euro. (!) Die ontwikkelaar is ook niet van de minste.
    Even trial gedraaid en daarna chat met Corel medewerker.... geen Fuji Raw x-T2 support in de huidige versie. Da's een probleem dus.

    Terug naar LR... [emoji6]
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

    Comment


    • #17
      Re: Alternatieven voor lightroom?

      Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
      Goede tip. Stond totaal niet op mijn lijstje. Ben net gaan kijken naar Corel Aftershot Pro, wat video's bekeken. Ziet er écht zeer zeer goed uit. Momenteel (black Friday) voor 45 euro. (!) Die ontwikkelaar is ook niet van de minste.
      25 euro bij kamera-express, download versie.

      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

      Comment


      • #18
        Re: Alternatieven voor lightroom?

        Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
        Even trial gedraaid en daarna chat met Corel medewerker.... geen Fuji Raw x-T2 support in de huidige versie. Da's een probleem dus.

        Terug naar LR... [emoji6]
        Raar want dit staat op hun website

        FinePix HS50EXR, FinePix F900EXR, S1, X-A1, X-A2, X100, X-T1, X-T2, X-E1, X-E2, X-E2S, X-PRO1, X-PRO2, X-M1, X100S, X100T, X100F, X10, X20, X30, XQ1, XQ2, X-S1, X-T10, X70

        Of heb je je mistypt en is het toch een XT-20 zoals vermeld in je handtekening?

        Voor 25 euro heb ik toch ook maar besteld om eens te proberen in Linux
        De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

        Comment


        • #19
          Re: Alternatieven voor lightroom?

          Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
          Raar want dit staat op hun website

          FinePix HS50EXR, FinePix F900EXR, S1, X-A1, X-A2, X100, X-T1, X-T2, X-E1, X-E2, X-E2S, X-PRO1, X-PRO2, X-M1, X100S, X100T, X100F, X10, X20, X30, XQ1, XQ2, X-S1, X-T10, X70

          Of heb je je mistypt en is het toch een XT-20 zoals vermeld in je handtekening?

          Voor 25 euro heb ik toch ook maar besteld om eens te proberen in Linux
          Het is idd een x-t20. Heb vanavond nog eens vegeleken met Affinity en Luminar. Heb dan toch ook een Aftershot licentie gekocht. Raw support zal wel volgen binnen enige tijd. Ik wil vooral mijn collectie en die van m'n dochter beheren en daar leek Aftershot het ook wel goed te doen.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

          Comment


          • #20
            Re: Alternatieven voor lightroom?

            Het is ook een beetje het probleem dat jarenlang het de gewoonte is geweest dat camerafabrikanten nieuwe hardware uitbrengen en dat de aleenheerser Lightroom dan volgde met ondersteuning na enige tijd of nooit.

            Echter bij Corel hebben ze het probleem omgedraaid en de bal terug gekaatst naar de fabrikanten. Als je Aftershot koopt dan moet je aan je camerafabrikant vragen of zij geen driver hebben voor Aftershot.
            Je kan die dan gewoon inladen via het menu.

            Comment


            • #21
              Re: Alternatieven voor lightroom?

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Echter bij Corel hebben ze het probleem omgedraaid en de bal terug gekaatst naar de fabrikanten. Als je Aftershot koopt dan moet je aan je camerafabrikant vragen of zij geen driver hebben voor Aftershot. Je kan die dan gewoon inladen via het menu.
              Klopt, ik heb dat intussen ook gedaan.
              Ervaring met Corel Aftershot Pro 3 tot nu toe:

              Positief:
              + intuïtief programma, goede toetsenshortcuts, simpele interface,...
              + zeer goed: één interface zonder modules (dus nooit meer wisselen tussen "bibliotheek, bewerken..." zoals in LR!)
              + het bijhouden en scoren van de collectie (dus sterretjes, kleurtjes geven, tags toewijzn) staat m.i. op niveau LR
              + mogelijkheid om op filesysteem te werken (aftershot maakt dan een apart .xml bestand per foto aan met de wijzigingen) en/of met catalogen (LR kan dus enkel catalogen die je dan moet synchen, enz...)
              + verademing: ik heb het gevoel terug controle te hebben over mijn bestanden zelf
              + laatste maakt ook mogelijk om rechtstreeks op geheugenkaart te werken en die bv. te overhandigen aan dochter die dan de rest afhandelt op haar PC en versie van Aftershot
              + (nog niet getest) je kan bv. een SD met foto's inclusief de wijzigingen ook importeren in een bestaande cataloog
              + plugins inladeen rechtstreeks vanuit programma-interface
              + (nog niet getest) batchverwerking
              + (nog onvoldoende getest) layers (!!)
              + (nog niet getest) versies van bestanden (een beetje zoals virtuele copieën in LR?)
              + integratie met GIMP is OK (mijn versie van PS)
              + helpfunctie is zeker OK (maar in het Engels)
              + aanvraag extra functies/profielen/... is op afroep en democratisch (ergens op Youtube gezien: hoe meer gebruikers er roepen voor en functie of profiel, hoe meer resources er naar toe gaan)
              + 35 euro betaald inclusief 25 euro korting op latere aankopen
              + het programma / de catalogen / de setting&cache kunnen elk op apart instelbare schijflocaties geïnstalleerd worden (was niet mogelijk met On1raw bv.)
              + online account bij Corel die uw licenties en aankopen bijhoudt


              Negatief:
              - het importeren in catalogen van (wel toegegeven) 112.000 foto's gaat nogal traag
              - had gehoopt dat als ze profielen voor de X-T2 en X-Pro2 hadden, dat ze dan ook bv. vanaf maart dit jaar X-T20 al hadden
              - het scherm "directory" wordt snel te breed als je met veel geneste mappen zit, dat had LR beter voor mekaar
              - occasionele crashes + windows schaalt niet altijd goed (ik moet F11 klikken en daarna terug)
              - geen mogelijkheid in de settings de cataloog automatisch te backuppen zoals in LR (dat zal ik oplossen met Acronis)
              - geen wizard voor import LR catalog (zoals in On1raw)
              - aanbod van Corel is een beetje rommelig soms, je merkt dat Aftershot een buitenbeentje is dat werd bijgekocht
              - ik heb nog geen manier gevonden om bestaande catalogen te (her)koppelen aan een map (hoewel er een functie is die "relative path catalog" noemt, dat zal het wellicht zijn).
              - online account voorziet niet in latere downloadfunctie (zoals bij Adobe), je moet dus de installatiebestanden goed bewaren
              - (nog niet volledig getest) de beloofde snelheidswinst (4 x sneller dan LR) zal in de praktijk zeker niet gehaald worden!


              Groeten.

              Jurgen
              Last edited by JuLi; 29 november 2017, 14:11.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment


              • #22
                Re: Alternatieven voor lightroom?

                Ik geef je gelijk met je analyse Jurgen.
                Echter heb ik geen klagen over de snelheid van het programma maar ik moet er dan wel bij zeggen dat ik in de luxepositie zit om op een zeer krachtige pc te werken.

                Er zijn nog punten waar het programma nog sterker zou kunnen worden.
                Wat mij betreft zouden ze de kleurmixer mogen uitbreiden naar nog meer frequenties en ook het spectraal bereik per kanaal mogen vergroten zodat nog meer creatieve mogelijkheden ontstaan. (is zelfde verhaal voor Lightroom trouwens want daar is het hetzeflde.)

                Ik heb ook Capture one op mijn pc staan om vooral thethering te doen. Daar zitten ook leuke dingen in die ze wel eens mogen overnemen bij Aftershot.

                Al bij al ben ik toch een zeer tevreden gebruiker van Aftershot.

                Comment


                • #23
                  Re: Alternatieven voor lightroom?

                  Heb zowel aftershot, LR als C1, maar C1 is voor mij toch wel van een ander niveau hoor.
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Alternatieven voor lightroom?

                    C1 wordt mijn nieuwe raw converter. En affinity voor ps vervanger. Versie 11 is uit, bevat weer een aantal verbeteringen. In ieder geval meer dan een dehaze functie na 2 betalen.

                    DXO versie photolab is zeker niet slecht naar
                    - de locale correcties ( van nik) zijn er maar op het laatste moment in gesmeten.
                    - noise functie is zeker heel sterk maar werkt enkel als je de foto exporteert, anders is het enkel zichtbaar op een stuk Van de foto
                    - Clearview is heel knap maar geeft nogal een Hdr Look op sommige foto's
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #25
                      Re: Alternatieven voor lightroom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                      Klopt, ik heb dat intussen ook gedaan.
                      Ervaring met Corel Aftershot Pro 3 tot nu toe:

                      Positief:
                      + intuïtief programma, goede toetsenshortcuts, simpele interface,...
                      + zeer goed: één interface zonder modules (dus nooit meer wisselen tussen "bibliotheek, bewerken..." zoals in LR!)
                      + het bijhouden en scoren van de collectie (dus sterretjes, kleurtjes geven, tags toewijzn) staat m.i. op niveau LR
                      + mogelijkheid om op filesysteem te werken (aftershot maakt dan een apart .xml bestand per foto aan met de wijzigingen) en/of met catalogen (LR kan dus enkel catalogen die je dan moet synchen, enz...)
                      + verademing: ik heb het gevoel terug controle te hebben over mijn bestanden zelf
                      + laatste maakt ook mogelijk om rechtstreeks op geheugenkaart te werken en die bv. te overhandigen aan dochter die dan de rest afhandelt op haar PC en versie van Aftershot
                      + (nog niet getest) je kan bv. een SD met foto's inclusief de wijzigingen ook importeren in een bestaande cataloog
                      + plugins inladeen rechtstreeks vanuit programma-interface
                      + (nog niet getest) batchverwerking
                      + (nog onvoldoende getest) layers (!!)
                      + (nog niet getest) versies van bestanden (een beetje zoals virtuele copieën in LR?)
                      + integratie met GIMP is OK (mijn versie van PS)
                      + helpfunctie is zeker OK (maar in het Engels)
                      + aanvraag extra functies/profielen/... is op afroep en democratisch (ergens op Youtube gezien: hoe meer gebruikers er roepen voor en functie of profiel, hoe meer resources er naar toe gaan)
                      + 35 euro betaald inclusief 25 euro korting op latere aankopen
                      + het programma / de catalogen / de setting&cache kunnen elk op apart instelbare schijflocaties geïnstalleerd worden (was niet mogelijk met On1raw bv.)
                      + online account bij Corel die uw licenties en aankopen bijhoudt


                      Negatief:
                      - het importeren in catalogen van (wel toegegeven) 112.000 foto's gaat nogal traag
                      - had gehoopt dat als ze profielen voor de X-T2 en X-Pro2 hadden, dat ze dan ook bv. vanaf maart dit jaar X-T20 al hadden
                      - het scherm "directory" wordt snel te breed als je met veel geneste mappen zit, dat had LR beter voor mekaar
                      - occasionele crashes + windows schaalt niet altijd goed (ik moet F11 klikken en daarna terug)
                      - geen mogelijkheid in de settings de cataloog automatisch te backuppen zoals in LR (dat zal ik oplossen met Acronis)
                      - geen wizard voor import LR catalog (zoals in On1raw)
                      - aanbod van Corel is een beetje rommelig soms, je merkt dat Aftershot een buitenbeentje is dat werd bijgekocht
                      - ik heb nog geen manier gevonden om bestaande catalogen te (her)koppelen aan een map (hoewel er een functie is die "relative path catalog" noemt, dat zal het wellicht zijn).
                      - online account voorziet niet in latere downloadfunctie (zoals bij Adobe), je moet dus de installatiebestanden goed bewaren
                      - (nog niet volledig getest) de beloofde snelheidswinst (4 x sneller dan LR) zal in de praktijk zeker niet gehaald worden!


                      Groeten.

                      Jurgen
                      Update vooraleer nog mensen dit programma aanschaffen... de occasionele crashes waarvan ik sprak hierboven zijn een niet zomaar een probleempje. Ik heb intussen de kans gehad het programma uitvoeriger te testen. Het is zéér goed, behalve dat het crasht. En nog geen klein beetje. Voortdurend, elke 5 minuten.

                      Aftershot is dus ook nooit in geslaagd om de volle cataloog aan te maken. Hij crasht altijd halverwege. Ik heb dan geprobeerd met een kleine map met enkele 100'n foto's. Is ook niet gelukt.
                      Ik heb dan geprobeerd zonder cataloog, en rechtstreeks op het file-systeem. Dan werkt dat, tot ergens halverwege een fotobewerking, dan crasht ie weer.

                      Het is met andere woorden onwerkbaar.

                      Pogingen ondernomen om dit op te lossen? 1. herinstalleren from scratch. 2. installeren op een 2de pc. 3. installeren met default settings. 4. tweaken van de performance settings. 5. desinstalleren met RevoUninstaller (zodat écht alles weg is) en dan terug from scratch. Zelfs dat helpt niet. Het ding blijft crashen na enkele minuten of seconden.

                      Ik heb de interne Corel Forums erop nagezocht (waarom doen we dat ook niet vooraf hé?). Blijkt dat ik absoluut niet de enige ben met dit probleem, blijkbaar klagen ook de Apple users van zelfde problematiek.

                      Bij nader inzicht: voorlopig toch niet aan raden op basis van deze ervaring.

                      Ps: ik gebruik een stabiele W10 PC, HP Envy, met intel I7 moederbord, en AMD schermkaart (vraag met niet dewelke), SSD + HDD voor data. Laptop is een Lenovo T430s, dus normale configuraties zonder troubles.
                      Last edited by JuLi; 2 december 2017, 13:09.
                      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Alternatieven voor lightroom?

                        Mogelijks een probleem met je computer. Drivers dat niet up to date zijn kunnen voor veel ellende zorgen.

                        Hier loopt Aftershot als een naaimachientje. Nooit crashes. En loopt ook zeer snel alhoewel ik er bij moet zeggen dat ik een zeer krachtige pc heb.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Alternatieven voor lightroom?

                          Hello,

                          Ik heb intussen nog eens getest op de 2de computer, dat geeft dezelfde problemen.
                          Refund gevraagd aan Cleverbridge gisterenavond, en vandaag positief bericht gekregen dat ze het geld terustorten.

                          Ik sluit dit project(je) even af. Voorlopig even op LR blijven is de boodschap. We zien wel waar Adobe ons naar toe leidt.

                          Gr.

                          Jurgen
                          Last edited by JuLi; 3 december 2017, 18:41.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Alternatieven voor lightroom?

                            Heeft er iemand ervaring met Luminar (voor Mac en Windows)? Het is te downloaden voor € 69 - Ik ga eens de try-out proberen voor 2 weken.
                            groetjes - always look at the bright side of life
                            ManManMan

                            Comment


                            • #29
                              Re: Alternatieven voor lightroom?

                              Wegens ziekte ff geduurd om Aftershot pro 3 te installeren maar nu toch een korte test kunnen doen .
                              Ik was een beetje bevreesd door de crash meldingen maar tot nu toe loopt alles vlot.
                              Ik gebruik dit op een Linux machine in tegenstelling tot de meeste anderen .
                              Hierbij de gegevens:


                              Kernel
                              Description: Linux Lite 3.6
                              Release: 16.04
                              Codename: xenial
                              Kernel 4.4.0-98-generic #121-Ubuntu SMP Tue Oct 10 14:24:03 UTC 2017 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

                              Videokaart

                              description: VGA compatible controller
                              product: RS780L [Radeon 3000]

                              Monitor

                              Dell U2716D ( juist aangeschaft)

                              Moederbord

                              Manufacturer: ASUSTeK Computer INC.
                              Product Name: M5A78L-M/USB3


                              CPU
                              Model name: AMD FX-8320E Eight-Core Processor
                              Architecture: x86_64
                              CPU-modus(sen): 32-bit, 64-bit

                              Ram

                              16GB

                              dus tot nu toe nog geen crashes gehad . Ik zie wel dat bij het gebruik van een instelling de foto een pixel ( of meerdere) "verspringt" om daarna terug te keren . De aktie wordt dan wel uitgevoerd ( bv verscherpen) maar dit heb ik niet bij LR
                              Ook even moeten zoeken om mijn canon 80D bekenbaar te maken maar dat is wel gelukt.Doe je dit niet dan zie ik geen RAW foto's in de preview.
                              Nog veel te testen ,maar ik rapporteer later nog wel eens.

                              Mijn bevinding tot nu toe : Als ik verder in Linux wil doen ( en dat is de bedoeling) is ASP 3 een goed alternatief voor LR
                              De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                              Comment


                              • #30
                                Re: Alternatieven voor lightroom?

                                Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                                Ik heb onlangs on1raw 18 getest. Het probleem met on1raw is dat je misschien wel de LR catalogus kan overzetten via een wizard die als LR plugin is uitgewerkt, maar dat bewerkte foto's als dubbels verschijnen. Dat leek me te erg ingrijpend.
                                Ik kon ook on1raw niet op een aparte schijf installeren. Al bij al een Interessant alternatief, maar ik hou het toch bij LR. Prijsmatig ook weinig verschil. Ik heb geen LR CC abonnement maar kocht in 2015 de losstaande versie, die intussen tot "classic CC" dacht ik werd herdoopt en die ook tot versie 6 werd geüpdatet.
                                De CC staat voor Creative Cloud. Dus je aangekocht produkt blijft gewoon Lightroom 6 noemen. Weet ook dat versie 6 de laatste versie is die 'van het schap' kan gekocht worden. Nieuwe ontwikkelingen gebeuren hier ook niet meer op, alleen bugfixes.

                                Een waardig alternatief is zeker de nieuw versie van ON1 Photo RAW 2018 (https://goo.gl/XTKsnq). Het bevat de mogelijkheid om een volledige workflow uit te bouwen als standalone programma. En het kan nog steeds als plugin gebruikt worden in combinatie met Lightroom/Photoshop.
                                Persoonlijk ben ik er zeer tevreden van, hoewel ik moet bekennen dat LR nog steeds mijn primaire tool is (Lightroom Classic CC wel te verstaan).

                                Luminar 2018 heb ik onder loep genomen. Met de laatste versie zijn ze voor de windows versie veel te vroeg op de markt gekomen. Het was dan ook de eerste maal dat ze hun produkt beschikbaar gemaakt hebben voor de Windows markt. De Mac-versie blijft een leuk ding voor weinig geld om op een zeer snelle manier een foto te bewerken of er een extra 'Pop' aan te geven; Het ontbreken van een Digital Asset Management is een minpunt, maar dat komt eraan en is gratis beschikbaar voor diegene die nu Luminar 2018 zouden kopen.
                                Sinds het wegvallen van de NIK Collections is Luminar zeker een goede vervanger hiervoor.

                                mvg.,
                                Alex
                                [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

                                Comment

                                Working...
                                X