Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor Aperture van Apple.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor Aperture van Apple.

    Ik werk voor het organiseren en afdrukken van mijn foto’s al jarenlang op mijn Mac met Aperture van Apple. Als het bewerken in dit programma ontoereikend is doe ik het verder met PhotoShop Elements of met Luminar (van Skylum).
    Maar als ik zou upgraden van mijn Mac (naar OS Catalina), of mijn Mac zou vervangen, dan verlaat ik het 32-bit systeem en word het 64-bits.
    Daar draait Aperture niet meer onder. Apple heeft dit programma verlaten. En het door Apple aangeboden “Foto’s” biedt me onvoldoende. Oa wat betreft foto-beheer (organisatie en opzoeken), maar ook vrije keuze in zake afdrukken van verschillende foto’s op 1 blad.
    Kan iemand mij een deftige opvolger van Aperture aanduiden?
    Ik ben geen fan van software als bv. Lightroom, die men niet meer kan aankopen maar moet “huren”.
    Dank u.
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

  • #2
    Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

    De realiteit is dat de goeie software: On1, Capture One en Lightroom met abo's werken en die programma's die dat niet doen je verplichten om jaarlijks een nieuwe versie te kopen. Uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer.

    Na een uitstap van een jaar naar ON1 ben ik teruggekeerd naar Lightroom. Qua organiseren toch het betere programma, het gedeelte print is wat nukkig soms, maar het werkt wel.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

      Corel Aftershot Pro?

      Een erg goed programma.
      Is een RAW processor. Je kan prima een link maken naar Photoshop voor je meer destructieve handelingen.

      Het programma is ook koop software. Dus geen dure abo.

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

        Het programma is ook koop software. Dus geen dure abo.
        Een abo is niet per definitie duur, als je elke update of nieuwe versie van Skylum koopt ben je zoveel kwijt als een abo. Als ik de versies van Corel over de jaren optel kom ik aan een aardige som.
        TS vraagt naar printen van verschillende foto's op één blad, kan Aftershot pro dat?
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

          Heel duur indien je geen Fuji, Nikon of Sony gebruiker bent is Capture one Pro. Een van de beste RAW-converters op de markt, biedt de mogelijkeid meerdere foto's op een blad te printen.
          Niet nodig maar wel mogelijk om abo te nemen, maar in beide gevallen even duur of duurder dan LR/PS combi, zelfs voor toestellen van de eerder vernoemde producenten. Er zijn wel regelmatig acties met kortingen van 20 a 30%.
          Last edited by polartha; 14 september 2021, 16:13.
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

            Corel Aftershot...
            Zolang je geen nieuwe camera koopt heb je eigenlijk geen updates nodig.
            Het programma is erg stabiel op zich en echt fouten zitten er niet in.

            Er zit een printmodule in Aftershot. Ik gebruik die nooit. Ik weet wel dat die eerder spartaans is.
            Wil je een erg leuke printmodule dan vrees ik dat LR de enige optie is nog.
            Mogelijks is er nog ander software die dat kan maar dat is me niet bekend. Ik moet je daar het antwoord schuldig blijven.

            Ooit heb ik eens een "namaak" LR gezien. De naam ontglipt me even. Mogelijks had die een printmodule gelijkaardig aan LR.

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Corel Aftershot...
              Zolang je geen nieuwe camera koopt heb je eigenlijk geen updates nodig.
              Het programma is erg stabiel op zich en echt fouten zitten er niet in.

              Er zit een printmodule in Aftershot. Ik gebruik die nooit. Ik weet wel dat die eerder spartaans is.
              Wil je een erg leuke printmodule dan vrees ik dat LR de enige optie is nog.
              Mogelijks is er nog ander software die dat kan maar dat is me niet bekend. Ik moet je daar het antwoord schuldig blijven.

              Ooit heb ik eens een "namaak" LR gezien. De naam ontglipt me even. Mogelijks had die een printmodule gelijkaardig aan LR.
              Aan allen al dank voor jullie adviezen, ik neem ze ter harte.
              Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                Ik begrijp de opmerking heel goed dat de prijzen van abo’s, en ieder jaar een nieuwe versie te kopen, overeenkomen. ALS je tenminste ieder jaar een nieuwe versie koopt. En voor huidige software is dat misschien wel zo.

                Maar ik heb 11 jaar geleden de upgrade naar versie 3 van Aperture gekocht.
                Net geen 100 €. En heb er geen spijt van; aan ca 10€ per jaar vind ik dat geen slechte keuze.
                En dit programma bleef lopen ondanks intussen een nieuwe Mac gekocht en verschillende versies OS doorworsteld tot nu Mojave; het laatste onder 32 bit.
                Had Apple dit programma niet laten vallen, de moeite gedaan om het naar 64 over te hevelen, het had nog lang kunnen meedraaien. Als versie 4 misschien. Want wat ze met Foto’s in de plaats hebben gegeven, ik ken geen gebruikers die uit eigen wil naar Foto’s zijn overgestapt.

                Ik hoef niet te veranderen, deze iMac is nog niet ‘versleten’. Maar ik moet vooruitzien: als ik de Mac moet vervangen kan ik niet opteren voor een 32-bit systeem. Dat is de ‘vooruitgang’. Maar tegelijkertijd ook wat de teloorgang van goede software. Vind ik tenminste.
                Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                  Inderdaad, erg jammer dat Apple Aperture heeft laten vallen, maar dat hebben ze in de loop der jaren met vele uitstekende programma's gedaan. Ik denk aan ClarisWorks, HyperCard... en d'er zijn er wellicht nog.
                  Ik gebruik Photos voor mijn JPGs. De huidige versie 5.0 (ik draai Catalina 0S 10.15.7, het laatste OS dat deze Mac aankan), staat heel ver verwijderd van de eerste versie(s). In principe bevat Photos voor mij voldoende als database, want je kunt locatie ingeven, er is face recognition, keywords, etc.
                  De RAW files gaan niet in de Photos library; die zouden de database alleen maar te log en te zwaar maken. Ik laad die op naar een externe HD (met Image Capture) en ze worden ondergebracht in een yyyy/mm/dd (subject) folderstructuur.
                  Daarnaast experimenteer ik met Photo Supreme, een uitstekende DAM.
                  RAW-ontwikkeling gebeurt met DxO PhotoLab, en postprocessing met Affinity Photo.
                  Voor jonge mensen raad ik nog een abo aan, maar ik heb destijds teveel geïnvesteerd in Adobe, zodat toen ze naar abo zijn overgeschakeld, ik hun programma's niet meer vervangen heb, nadat ze niet meer werkten. Ik heb nog LR, de laatste versie vóór CC, maar heb ik eigenlijk nooit ten volle gebruikt.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    ... In principe bevat Photos voor mij voldoende als database, want je kunt locatie ingeven, er is face recognition, keywords, etc.
                    De RAW files gaan niet in de Photos library; die zouden de database alleen maar te log en te zwaar maken. Ik laad die op naar een externe HD (met Image Capture) en ze worden ondergebracht in een yyyy/mm/dd (subject) folderstructuur.
                    Daarnaast experimenteer ik met Photo Supreme, een uitstekende DAM.
                    RAW-ontwikkeling gebeurt met DxO PhotoLab, en postprocessing met Affinity Photo.
                    Op zich is Foto’s niet slecht. Mijn vrouw haar Mac heeft intussen al een upgrade naar Catalina; ik kijk nog even de kat uit de boom. Want ook bij ons is Catalina het verste dat de Mac’s aankunnen.
                    Ook zij gebruikte Aperture en wij schakelden haar database van Aperture over naar Foto’s voor die upgrade.
                    Daardoor raakte zij wel heel wat kwijt. Keywords kwamen wel mee over. Maar titels en beschrijvingen en nog wat metadata kwamen niet mee.
                    Bewerkingen en het opzoeken zijn beperkter. Afdrukmogelijkheden ook.
                    Aperture had alles in één pakket; we waren misschien verwend.
                    Ik zie voor mezelf de bui al hangen; verschillende software voor verschillende acties zoals jij het zelf beschrijft. DAM in het ene, bewerkingen in iets anders. En dan misschien nog Pages om foto’s te schikken en af te drukken zoals ik het zelf wil?
                    Ik ga de info over Photo Supreme en Affinity Photo eens bestuderen.
                    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                      Aperture had alles in één pakket; we waren misschien verwend.
                      Ik zie voor mezelf de bui al hangen; verschillende software voor verschillende acties zoals jij het zelf beschrijft. DAM in het ene, bewerkingen in iets anders. En dan misschien nog Pages om foto’s te schikken en af te drukken zoals ik het zelf wil?
                      Aperture heb ik ook intensief gebruikt, heel jammer dat ze dat lieten vallen, net daarom LR genomen want DAM en bewerken in één is een must.

                      ps: RAW Power van één van de makers van Aperture volg ik al en tijd, maar geen printmodule.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Aperture heb ik ook intensief gebruikt, heel jammer dat ze dat lieten vallen, net daarom LR genomen want DAM en bewerken in één is een must.

                        ps: RAW Power van één van de makers van Aperture volg ik al en tijd, maar geen printmodule.
                        Die Raw Power ziet er veelbelovend uit.
                        Intussen las ik ook over AfterShot Pro 3; een serieus alles-in-een pakket. Eenmalige aankoop, 30 dagen op proef en nu met 50% korting blijkbaar ( (voor €44,99).
                        Last edited by Francis; 15 september 2021, 13:50.
                        Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                          Waar je ook erg op moet letten of de nieuwe software de tags ed van aperture kan lezen en weergeven en er geen zootje van maakt. Kijk een naar ACDSee.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            De realiteit is dat de goeie software: On1, Capture One en Lightroom met abo's werken en die programma's die dat niet doen je verplichten om jaarlijks een nieuwe versie te kopen. Uiteindelijk komt dat op hetzelfde neer.

                            Na een uitstap van een jaar naar ON1 ben ik teruggekeerd naar Lightroom. Qua organiseren toch het betere programma, het gedeelte print is wat nukkig soms, maar het werkt wel.

                            Ik heb me intussen van ca 14 programma’s door de info gewerkt.
                            En test nu een proefversie (30 dagen) van Capture One Pro en een probeerversie (14 dagen) van ON1 Pho Raw.

                            Beide in het Nederlands maar in ON1 wat gekke vertalingen; duidelijk van een ‘robot’. Zo is de Close-knop bv als ‘dichtbij’ vertaald ipv sluiten).
                            Beide een goede printmodule, die in Capture One Pro wel stukken beter is; meer instelmogelijkheden.

                            Wat waren de minpunten qua organiseren bij ON1 dat jou weer naar LR bracht Lieven?

                            Momenteel neig ik toch naar een eenmalige aankoop van software. Ik vraag me af wat er gebeurt als je stopt met en abo; kan je de laatste versie blijven gebruiken maar dan zonder ondersteuning of blokkeert dan ook die software?

                            Het programma ON1 prijst zichzelf aan als opvolger van Aperture; er is zelfs een 7 pagina’s lange uitleg op hun website over het overzetten van foto’s en XMP’s naar ON1; hoe foto’s, xmp’s en metadata (keywords) te exporteren zodat import glad verloopt.

                            https://on1help.zendesk.com/hc/en-us...Photo-RAW-2021

                            Misschien kan ik dat scenario ook voor een ander programma gebruiken?

                            Momenteel neig ik toch voor eenmalige aankoop van software. Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer men na een tijd een abo stopt; blijft dit nog werken (zonder verdere ondersteuning uiteraard) of blokkeert dat?
                            Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alternatief voor Aperture van Apple.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht

                              Beide in het Nederlands maar in ON1 wat gekke vertalingen; duidelijk van een ‘robot’. Zo is de Close-knop bv als ‘dichtbij’ vertaald ipv sluiten).
                              Beide een goede printmodule, die in Capture One Pro wel stukken beter is; meer instelmogelijkheden.

                              Wat waren de minpunten qua organiseren bij ON1 dat jou weer naar LR bracht Lieven?

                              Momenteel neig ik toch naar een eenmalige aankoop van software. Ik vraag me af wat er gebeurt als je stopt met en abo; kan je de laatste versie blijven gebruiken maar dan zonder ondersteuning of blokkeert dan ook die software?

                              Het programma ON1 prijst zichzelf aan als opvolger van Aperture; er is zelfs een 7 pagina’s lange uitleg op hun website over het overzetten van foto’s en XMP’s naar ON1; hoe foto’s, xmp’s en metadata (keywords) te exporteren zodat import glad verloopt.

                              https://on1help.zendesk.com/hc/en-us...Photo-RAW-2021

                              Misschien kan ik dat scenario ook voor een ander programma gebruiken?

                              Momenteel neig ik toch voor eenmalige aankoop van software. Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer men na een tijd een abo stopt; blijft dit nog werken (zonder verdere ondersteuning uiteraard) of blokkeert dat?
                              ON1 blijft ziek in dat bedje, dat sleept ondertussen al twee jaar aan, Google translate kan handig zijn, maar ondanks de vele reactie's van gebruikers krijgen ze het niet in orde.

                              Bij een abo kan je het programma na beëindigen blijven gebruiken maar niet om nieuwe foto's te editeren. De database blijft te gebruiken.

                              LR is gewoon solider, met een backupsysteem. Een catalog in LR is compact, ON1 maakt voor elke foto een sidecar, soms ook gelijk waar. Ze hebben ook wel een beetje dezelfde ziekte als Luminar. Skylum, de makers van Luminar hadden een versie 2, dan Drie, dan AI en nu NEO, de gebruikers worden gek want gaan de 'oude' versie's nog ondersteund worden? Gaan ze dus en Luminar en Luminar AI en Luminar NEO blijven ondersteunen?
                              Capture One Pro is duur als je geen Sony, Fuji of (vergeten) camera hebt. Maar die goedkope versie's zijn ook uitgekleed.

                              Nee, de tandem LR en PS (niet de elements hé) is uiteindelijk een goeie keuze. Voor mij hé, ieder kiest voor zichzelf.
                              Last edited by Lieven Lema; 17 september 2021, 17:20.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X