Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adobe Photoshop vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adobe Photoshop vraagje

    Besten,

    ik heb een probleempje!
    Ik werk met de Canon Eos 5D, en wanneer ik een foto importeer in Photoshop krijg ik telkens de volgende opmerking:"Het document heeft een ingesloten kleurprofiel dat niet overeenkomt met de huidige werkruimte RGB. Het ingesloten profiel wordt gebruikt in plaats van de werkruimte.

    Nu moet ik zeggen dat ik sommige van mijn foto's laat ontwikkelen op formaat 10X15, en dat de randen gekarteld zijn.

    In mijn camera kan ik voor kleurruimte kiezen tussen sRGB en Adobe RGB, maar ik weet niet wat het verschil is tussen beiden.

    Dank voor de hulp
    Banderas
    MY JETPHOTOS
    ONLINE!!!

  • #2
    Re: Adobe Photoshop vraagje

    Nu moet ik er wel nog aan toevoegen dat ik hetzelfde probleem heb wanneer ik mijn camera instel op AdobeRGB.

    Banderas
    MY JETPHOTOS
    ONLINE!!!

    Comment


    • #3
      Re: Adobe Photoshop vraagje

      sRGB of slecht RGB is vooral bedoeld voor weergave op je monitor of voor in website's het bereik van RGB is veel groter. als je een melding krijgt van photoshop dat het profiel niet overeenkomt heb je waarschijnlijk je kleurprofielen in photoshop niet goed ingesteld.
      sommige afdrukcentrales werken met sRGB en andere met het betere RGB. het is dus belangrijk dat je eerst die informatie hebt voordat je de foto's laat printen.
      depaulus
      Canon EOS 1DS 3,Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, canon 24-70 1:2.8 L USM, canon macro ef 180mm 1:3.5 L usm, canon ef 16-35 2.8L usm.

      Comment


      • #4
        Re: Adobe Photoshop vraagje

        De gekartelde randen (pixels) heeft niets met kleurprofielen te maken.
        Je verlaagt de foto te veel in resolutie om nog goed te printen.

        10x15cm 300dpi moet je Afbeeldingsgroote zijn.
        Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

        Comment


        • #5
          Re: Adobe Photoshop vraagje

          Je kan dit oplossen door Photoshop te openen en direct naar edit gaan alvorens een foto te openen.
          Daaronder (onderaan) vind je de color settings (of shift+ctrl+K).
          Deze color settings kun je instellen naargelang de werktuimte waarin je wilt werken. ALs je je camera heb t staan op sRGB dan zet je deze settings in Photoshop ook op sRGB. BIj de CMYK waarde zet je deze best in Euroscale coated...

          Als je dit gedaan hebt en je opent daarna een foto in genomen is in sRGB zal Photoshop dit waarschijnlijk niet meer vragen. Vraagt ie 't wel dan kies je voor de eerste aanvinkkeuze; "use the embedded profile".


          Tim
          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

          Comment


          • #6
            Re: Adobe Photoshop vraagje

            Aan Multypasser: Bij het insturen van mijn fotos zijn die vaak groter dan 5mb, is het daarom misschien dat ik gekartelde randen krijg?

            Aan Mendel: ik heb photoshop nu ingesteld op AdobeRGB en mijn camera ook, nu heb ik het probleem niet meer.
            Denk je dat ik goed gedaan heb met die oplossing?

            Dank

            Banderas
            MY JETPHOTOS
            ONLINE!!!

            Comment


            • #7
              Re: Adobe Photoshop vraagje

              De foto's die je maakt, maak je in functie van.

              Dienen ze voor af te drukken bij foto.com bv.
              Dan kies je voor sRGB ( bij de opname ) of Adobe RGB die je dan converteerd naar sRGB.
              Bekijk het zo: in Adobe RGB zitten veel meer kleuren dan in sRGB.
              Maar wat ben je met veel kleuren als je ze toch moet omzetten naar minder alvoor je ze kan afdrukken. Je zal het verschil niet eens merken trouwens.

              Zorg dat je uw fotos bewerkt met input adobe RGB of S rgb ( maakt niet zo veel uit hoor ). Maar de output moet SRGB zijn ( voor foto.com ).
              Converteer uw foto van sRGB naar hun kleurprofiel ( die je kan downloaden en instaleren in PS ) en je foto's zullen er goed uitzien. Tijdens het converteren zal je kleurverandering zien. Die kan je desnoods nog aanpassen alvoor het opslaan en doorsturen naar het labo.

              Dat vakje die je krijgt is niet meer dan een waarschuwing dat je ins sRGB werkt terwijl uw foto Adobe RGB heeft ( of anders om ).
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Adobe Photoshop vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door banderas Bekijk bericht
                Aan Multypasser: Bij het insturen van mijn fotos zijn die vaak groter dan 5mb, is het daarom misschien dat ik gekartelde randen krijg?

                Aan Mendel: ik heb photoshop nu ingesteld op AdobeRGB en mijn camera ook, nu heb ik het probleem niet meer.
                Denk je dat ik goed gedaan heb met die oplossing?

                Dank

                Banderas
                Als je denkt dat de megaBytes iets vertellen over de resolutie/kleuren dan moet je eerst eens een Dummybook gaan kopen over digitale fotografie, en dat eens doorlezen zodat je wat meer van de techniek kent. En waarom heb je dan een 5D als je niet goed je foto's kan bewerken?
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                Comment


                • #9
                  Re: Adobe Photoshop vraagje

                  Hola multipasser, ik denk dat ik hier een gebruiker ben van het eerste uur, en echt geen dummyboek nodig heb hoor, maar ik had fotos van meer dan 7 mb en fotos minder dan 5mb, en hoe groter mijn bestanden waren, hoe meer last ik van kartels begon te krijgen, vandaar mijn opmerking.

                  De fotos dienen, voor het bewaren op hd, maar omdat ik een volledig bestand heb van wat ik fotografeer, laat ik ze graag nog eens ontwikkelen ook.
                  Dus wat mij betreft hoe mooier de kleuren hoe beter!

                  Dank
                  MY JETPHOTOS
                  ONLINE!!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Adobe Photoshop vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door banderas Bekijk bericht
                    Hola multipasser, ik denk dat ik hier een gebruiker ben van het eerste uur, en echt geen dummyboek nodig heb hoor, maar ik had fotos van meer dan 7 mb en fotos minder dan 5mb, en hoe groter mijn bestanden waren, hoe meer last ik van kartels begon te krijgen, vandaar mijn opmerking.

                    De fotos dienen, voor het bewaren op hd, maar omdat ik een volledig bestand heb van wat ik fotografeer, laat ik ze graag nog eens ontwikkelen ook.
                    Dus wat mij betreft hoe mooier de kleuren hoe beter!

                    Dank
                    Kartels is door interpolation als ge uw foto's niet op 100% bekijkt waarschijnlijk .
                    Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Adobe Photoshop vraagje

                      Inderdaad, als ik ze niet op 100% bekijk heb ik daar last van, en op mijn afgedrukte fotos ook, en nu moet ik vertellen dat ik er vroeger geen last van had dus ik moet ergens iets verkeerd gedaan hebben...

                      Ik heb nu in Photoshop mijn instellingen gezet op sRGB en mijn camera ook, maar ik heb nog steeds dezelfde opmerking, nu geen pobleem als ik aanvink dat hij die opmerking niet meer mag geven in de toekomst, maar ik weet niet of mijn ontwikkelprobleem hiermee van de kaart is.

                      Ik zou graag mijn fotos op mijn HD maximaal bewaren, vandaar dat ik er niet graag aan verander om ze te laten ontwikkelen.

                      Banderas
                      MY JETPHOTOS
                      ONLINE!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Adobe Photoshop vraagje

                        Banderas,

                        Ik weet eigelijk niet goed wat je bedoelt met kartelingen op je foto's....
                        Kun je eens een foto posten of doormailen?
                        Ik kan je m'n emailadres geven dan kan ik eens zien wat er juist het probleem is. (stuur maar een privébericht, dan geef ik je mijn mailadres)

                        Je kan 't best je foto's bewaren als PSD formaat of tiff die hun lagen behouden... als je ze dan wilt laten afdrukken bewaar je ze als Jpeg met compressie12.

                        Tim
                        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Adobe Photoshop vraagje

                          PM verzonden
                          MY JETPHOTOS
                          ONLINE!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Adobe Photoshop vraagje

                            ongeveer 1880x1170 is de resolutie voor 10x15cm 300dpi. (geen zin om exact te checken) Dus kijk eens hoegroot je foto's zijn die je doorzendt naar Printservice.

                            Als je op 100% 50% 25% bekijkt zien je foto's er goed uit. Al de andere %'n zijn interpolated en gekarteld.
                            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Adobe Photoshop vraagje

                              Als je bij "kleurinstellingen" en in de "werkruimte" kiest voor S RGB IEC.....
                              En je bent zeker dat de foto's die uit uw toestel komen ook het S RGB profiel hebben dan zal je geen vensterke met die waarschuwing meer krijgen.

                              Sla die foto zo op ( als PSD of Tiff ).

                              Als je die foto wil laten afprinten dan converteer je hem met het icc profiel die de afdrukcentrale u laat downloaden.
                              Wil je deze ( geconverteerde foto met het juiste icc profiel voor de gekozen afdrukcentrale ) opslaan dan kan je, best wel in een ander mapje " afdrukken " ( of zoiets ) want anders sla je die geconverteerde foto op.
                              Last edited by lieven lens; 30 oktober 2006, 21:05.
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                              Comment

                              Working...
                              X