Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5MP afdrukken op 10*15 (HELP!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5MP afdrukken op 10*15 (HELP!)

    Hi,

    Mijn S50 (5MP) maakt in hoogste resolutie foto's van 2592*1944 pixels, dit volgens de exif info aan 180dpi.

    Nu zou ik graag foto's laten ontwikkelen bij Spector in het formaat 10*15cm. De foto's zijn reeds gecropped naar de juiste verhouding (3:2).
    De maximaal toegelaten resolutie bij Spector voor 10*15 is 984x1491 pixels.
    Als ik mijn foto op 180dpi laat staan raak ik niet hoger dan 1063*709. Als ik mijn foto verander naar 250dpi, dan haal ik voor 10*15cm een resolutie van 984*1476 pixels. Dit komt volgens mij het beste in de buurt van het maximaal aantal toegelaten pixels bij Spector.

    Nu vraag ik mij af of ik wel goed bezig ben. Kan ik foto's die ik getrokken heb aan 180dpi zomaar optrekken tot 250dpi? Kan ik op die manier het beste profiteren van mijn 5MP bij het afdrukken bij Spector? Of mag ik enkel de dpi verkleinen maar niet vergroten wegens kwaliteitsverlies??? Jullie merken het wel de term dpi kan ik niet goed vatten...

    Graag jullie mening.
    Groetjes,


  • #2
    dpi staat voor dots per inch of pixels per inch. Dus het aantal beeldpunten per 25,4 mm.
    jouw 5MP-foto van 2592x1944 meet dan aan 180dpi ongeveer 36,5 x 27.5 cm.
    Spector neemt zoals je zegt max 984*1491 pixels aan = 10x15 bij 250dpi.
    Als je je foto van 2592x1944 omzet naar 1491x984 verklein je zowiezo je foto. En dat je dpi's vergroten geeft juist kwaliteitswinst i.p.v. verlies.

    Dus kortweg: Ja, je bent goed bezig.
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

    Comment


    • #3
      dpi staat voor dots per inch of pixels per inch
      Niet helemaal juist.

      DPI staat voor dots per inch, of het aantal puntjes dat een printer per inch zet. De pixels per inch zijn enkel van toepassing op schermen.

      Printers zetten geen pixels, maar dots. Zoveel te meer dots per inch een printer kan maken, zoveel te meer detail zal hij kunnen afdrukken. Maar je kan dus ook een foto met een hele lage resolutie afdrukken met een hele hoge resolutie op je printer, alhoewel je geen verschil zal kunnen zien, maar ja...

      Je kan pixels en dots niet met elkaar vergelijken omdat elk type printer een andere resolutie heeft. Zoveel te meer, zo veel te beter. Maar een foto met een resolutie die hoger is dan die van de printer heeft geen zin. Zo heeft het ook geen zin om jpg's op internet weer te geven met een hogere resolutie dan 72DPI, omdat de meeste schermen gewoon niet meer kunnen weergeven.

      (Het zou beter zijn al die eenheden over te schakelen naar Twips, maar leg dat aar aan Bill Gates uit... )

      Comment


      • #4
        Originally posted by Raptor
        dpi staat voor dots per inch of pixels per inch
        Niet helemaal juist.

        DPI staat voor dots per inch, of het aantal puntjes dat een printer per inch zet. De pixels per inch zijn enkel van toepassing op schermen.

        Printers zetten geen pixels, maar dots. Zoveel te meer dots per inch een printer kan maken, zoveel te meer detail zal hij kunnen afdrukken. Maar je kan dus ook een foto met een hele lage resolutie afdrukken met een hele hoge resolutie op je printer, alhoewel je geen verschil zal kunnen zien, maar ja...

        Je kan pixels en dots niet met elkaar vergelijken omdat elk type printer een andere resolutie heeft. Zoveel te meer, zo veel te beter. Maar een foto met een resolutie die hoger is dan die van de printer heeft geen zin. Zo heeft het ook geen zin om jpg's op internet weer te geven met een hogere resolutie dan 72DPI, omdat de meeste schermen gewoon niet meer kunnen weergeven.

        (Het zou beter zijn al die eenheden over te schakelen naar Twips, maar leg dat aar aan Bill Gates uit... )

        Ook niet juist Wat de DPI van je foto ook is, op je scherm heeft dit geen enkel effect. Zet de DPI van je foto maar op 10 of zo, je zult geen enkel verschil zien op het scherm.
        Tiggy - Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Gewoon full size doorsturen. Ze geven wel een maximum maar het beste resultaat haal je toch als je ze full size doorstuurt.

          Comment

          Working...
          X