Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4/3 of 3/2 trekken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 4/3 of 3/2 trekken?

    Hallo iedereen,

    ik heb dringend raad nodig, heb een LX5 gekocht voor bij mijn D90. Nu dacht ik dat het formaat van een DSLR 3/2 is,je kan de LX 5 instellen in dat formaat dus op 3/2de maar nu is mijn vraag,heb je dan hetzelfde formaat als op mijn D90 en heb je ook kwaliteitsverlies daarbij....omdat je op het lcd-scherm ziet dat het scherm verspringt als ge hem op 4/3 zet heb je zwarte randen aan de zijkant en die heb je niet op 3/2 en toch blijft hetgeen je ziet hetzelfde....graag een woordje uitleg.

    Alvast bedankt...

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

  • #2
    Re: 4/3 of 3/2 trekken?

    Kwaliteitsverlies zal je niet hebben, maar wel wat verlies van pixels, eens zien bij afbeeldingsgrootte.

    Comment


    • #3
      Re: 4/3 of 3/2 trekken?

      Als ik kan zou ik op 4:3 fotograferen. Eigenlijk is 3:2 esthetisch niet echt een logisch formaat. Het is niet voor niets dat veel middenformaatcamera's 6*4.5" zijn, dat is gewoon esthetisch interessanter, de 3:2 verhouding is eigenlijk een beetje een ongelukkige toevalligheid waar men nooit van is afgestapt.

      Comment


      • #4
        Re: 4/3 of 3/2 trekken?

        Als ik heb niet verkeerd verstaan heb gebruik je best de maximum resolutie, het formaat dat je wilt knip je dan uit op je pc ipv dat in te stellen op je camera, wat je meer mogelijkheden heeft qua compositie.
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

        Comment


        • #5
          Re: 4/3 of 3/2 trekken?

          Wat is dan het beste formaat??? Bij compacts is dat 3/4 en bij reflexen 3/2
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: 4/3 of 3/2 trekken?

            Hi,

            Denk er ook aan dat als je iets wilt hebben op fotopapier dat sommige afdrukcentrales enkel afdrukken op het 2/3 formaat. Bij sommige afdrukcentrales kan je ook laten afdrukken op 3/4 dus dat moet je dan nakijken.

            In het geval van een fotocentrale met uitsluitend 2/3 formaat dan zal je moeten kiezen om ofwel witte randen aan de zijkant te hebben of geen witte randen. In het laatste geval zal de afdrukcentrale zelf stukken van het 3/4 formaat wegsnijden.

            Welk formaat je dan zelf het best kiest zal dus voor een stuk afhangen van hierboven.

            Als je de compact op 2/3 instelt zie je dan op het lcd-scherm waarmee je jouw compositie bepaald dan ook 2/3 of blijft dat scherm in 3/4? Indien dat op 3/4 blijft dan zou ik de instelling ook op 3/4 laten.

            Wijzelf maken ieder jaar een fotoalbum met de Best Of en dat is een combinatie van DSLR & Compact waarbij ik de foto's van de compact, indien de compositie het toelaat, via photoshop, uitknip op 2/3 formaat zodat het zo uniform mogelijk is.


            mvg
            Marc
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

            Comment


            • #7
              Re: 4/3 of 3/2 trekken?

              Als ik de LX5 instel op 3/2 vergroot het scherm maar wat je ziet blijft hetzelfde als bv je het instelt op 4/3??? Best 4/3 nemen zeker....al staat de LX5 ervoor bekent als je 3/2 neemt de megapixels van 10 naar 9.5 gaan dus niet echt een groot verschil.
              Als je de 3/2 instelt heb je wel geheel je scherm om te compositioneren met 4/3 heb j twee zwarte randen....maar je ziet hetzelfde....

              Als ik hem instel op 3/2 en ik laat afdrukken op 3/2 in het fotolab dan verlies ik toch geen stukken op de foto hoop ik....

              grtz

              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: 4/3 of 3/2 trekken?

                Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                Als ik de LX5 instel op 3/2 vergroot het scherm maar wat je ziet blijft hetzelfde als bv je het instelt op 4/3??? Best 4/3 nemen zeker....al staat de LX5 ervoor bekent als je 3/2 neemt de megapixels van 10 naar 9.5 gaan dus niet echt een groot verschil.
                Als je de 3/2 instelt heb je wel geheel je scherm om te compositioneren met 4/3 heb j twee zwarte randen....maar je ziet hetzelfde....

                Als ik hem instel op 3/2 en ik laat afdrukken op 3/2 in het fotolab dan verlies ik toch geen stukken op de foto hoop ik....

                grtz

                Templar

                Beeldverhoudingen: 3/2 = 15x10 - 4/3 = 13,33x10

                4/3 bijsnijden tot 3/2 zodat je foto 15x10 wordt anders zit je met 2 randen aan de zijkant.

                De meeste compacts hebben een 4:3 sensor en de spiegelreflex's een 3:2 sensor

                13x9 - 18x13 - 30x20 - 45x30 zijn allemaal 3:2 verhoudingen
                Last edited by Bloatenaas; 31 juli 2011, 09:16.
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                Comment


                • #9
                  Re: 4/3 of 3/2 trekken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                  Als je de 3/2 instelt heb je wel geheel je scherm om te compositioneren met 4/3 heb j twee zwarte randen....maar je ziet hetzelfde....
                  Het is onmogelijk hetzelfde beeld. Aan de randen/hoeken heb je op de ene iets meer, cq. iets minder dan de andere.

                  Een groot voordeel van 3/4 is als je graag vierkante foto's maakt. Bij 2/3 verlies je 1/3 van je pixels, bij 3/4 maar 1/4.

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4/3 of 3/2 trekken?

                    De LX5 (net zoals de LX3) is niet een camera waar er één formaat is waar alle pixels (alle bruikbare meetcellen ) gebruikt worden.

                    Kijk maar eens op pagina 127 van de handleiding en je zult zien dat:
                    4:3: 3648 x 2736 (10M)

                    3:2: 3776 x 2520 (9.5M)

                    16:9: 3968 x 2232 (9M)

                    1:1: 2736 x 2736 (7.5M)

                    Dus er is geen enkel formaat waar het maximum aantal bruikbare pixels namelijk 3968 x 2736 (10.9M) in voorkomt, er zal bijgevolg ook geen kwaliteitsverlies optreden als je bewust een keuze maakt want in elk formaat krijg je een beetje meer of een beetje minder aan de ene of de andere kant van de foto (uitzondering 1:1 die ook op de computer zou te maken zijn uit een 4:3 foto).

                    Comment

                    Working...
                    X