Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300 dpi/inch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300 dpi/inch

    Ik heb een huwelijk moeten fotograferen, en ben begonnen met de fotos te bewerken. Ik heb er ondertussen al 355 gedaan van de 2000.. Tot ik ineens door had dat ik ze niet op 300dpi/inch heb gezet. Kan dit enkel kwaad om te printen of ook in beeldformaat?
    Want ik geef ze af via een cd, die ze kunnen bekyken, en printen doen ze via mij..
    Dus ik kan ze dan nog eventueel omzetten naar 300dpi/inch, of zou ik best opnieuw beginnen ze afgeven in 300dpi/inch?

  • #2
    Re: 300 dpi/inch

    Lees dit eens .
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

    Comment


    • #3
      Re: 300 dpi/inch

      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Lees dit eens .
      en andermaal wordt er een link gelegd naar een site die enkele serieuze kemels bevat.

      Resolutie is een omzetting van een beeld naar een oppervlakte dus wel een ppi.
      een digitale beeld heeft geen resolutie op zich maar maar een lengte en breedte uitgedrukt in pixels.
      De ppi in de exif dient om programma's als photoshop e.d. toe te laten om bijvoorbeeld tekst of ander elementen die wel een afmeting hebben om te rekenen. Als dit zinloos is tja...

      a.u.b. neem zoamaar niet voor waarheid aan wat een of andere blaaskaak op internet zet onder de noemer wetenschap.
      Last edited by krisdg; 22 september 2009, 22:55. Reden: even een foutje rechtgezet. pixels ipv ppi

      Comment


      • #4
        Re: 300 dpi/inch

        Regulus staat al te popelen ...
        Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
        And why do we fall, Bruce?

        Comment


        • #5
          Re: 300 dpi/inch

          We hebben de laatste tijd inderdaad al een geanimeerde discussie gehad over resolutie

          Daarom kan de topicstarter misschien beter vertellen waarom alle foto's op 300 ppi ingesteld moeten worden. Ik hoop namelijk dat de vorige discussie als besluit had dat een resolutie definieren alleen in bepaalde specifieke gevallen relevant is.

          Los daarvan, en toegegeven een beetje off-topic, wil ik opmerken dat ik bruid en bruidegom enkel de beste opnames zou geven, ergens tussen de 50 tot 250. Die 2000 opnames kunnen onmogelijk allemaal meesterwerken zijn. Als foto's 1304 tot 1487 wat minder zijn, dan doet dat af aan de waarde van foto 1488 die misschien een echt pareltje is. (Mijn mening is wel zwaar beinvloed door de meer dan 300 vakantiefoto's vol Egyptisch zand die mijn schoonzus me vorige zomer 'dwong te degusteren' )
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: 300 dpi/inch

            Zal dus gewoon de fotos bewerken in fotoshop in de dpi inch dat ze zelf zetten, dan ze allemaal terug om te zetten naar 300Dpi, en dan die dat ze willen uitvergroten, naar 300dpi brengen..

            Comment


            • #7
              Re: 300 dpi/inch

              Je hoeft eigenlijk niets te doen. En het is misschien beter ook. Want als je het instelt dan zal je SW wel eens de foto kunnen herschalen. En dat geeft niet noodzakelijk een beter resultaat. Dus blijf eraf is meestal het beste.

              Een foto heeft pixels, neem als voorbeeld 1000x1000 pixels (telt sneller).

              Je drukt die af op 1x1 inch. Dus zal je kunnen drukken op 1000 DPI. Want je hebt 1000 pixels (of dots op de printer) voor die ene inch.
              Druk je ze af op 10x10 inch. Dan druk je dus nog op 100 DPI.

              300 DPI wordt gebruikt voor kwaliteitsprints. Dus je kan aan de hand van je pixels uitrekenen hoeveel inch je kan afdrukken om nog steeds 300 DPI te bekomen.
              Stel je hebt de Canon 7D. Je foto's zijn dan normaal 5184 x 3456 pixels. Je kan dus op 300 DPI afdrukken tot 17,28 x 11.52 inch (of 43x29cm).

              Je kan gerust eens op 150 DPI drukken, zo'n foto is best nog goed.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: 300 dpi/inch

                Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                Regulus staat al te popelen ...
                forget it ... iedereen mag voor mij in z'n eigen mythes geloven, ik bouw mijn missionarisdagen af ..

                Comment


                • #9
                  Re: 300 dpi/inch

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  forget it ... iedereen mag voor mij in z'n eigen mythes geloven, ik bouw mijn missionarisdagen af ..
                  misionarissen durfden nogaleens tegen beter weten in doordrammen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300 dpi/inch

                    Oke, bedankt iedereen.. Ik zal dan gewoon doordoen zaols ik bezig was, en ze niet allemaal gelijk zetten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300 dpi/inch

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      forget it ... iedereen mag voor mij in z'n eigen mythes geloven, ik bouw mijn missionarisdagen af ..
                      Mwoah, het is me door je persistentie wel al wat duidelijker geworden hoor
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300 dpi/inch

                        Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                        misionarissen durfden nogaleens tegen beter weten in doordrammen.
                        ach ja sommigen blijven mordicus vasthouden aan hun eigen onzin, ondanks kaars, bril en wiskunde .. so be it, WTF .. 't is roepen in de woestijn

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300 dpi/inch

                          als je foto's bewerkt in PS en je hebt ze opgeslagen met 300ppi dan zou ik voor alle zekerheid toch eens de file grootte bekijken, voor en na het opslaan.

                          Voor je aan foto's begint in PS is het echt heel belangrijk dat je het vinkje bij:
                          Afbeelding-afbeeldingsgrootte "Nieuwe beeldpixels berekenen", dat dit vinkje weg is.
                          Anders riskeer je van met heel weinig pixels te eindigen.
                          Stel je hebt een foto geopend in PS van 3000x2000 pixels. De foto is 15x10cm de resolutie is 508 pix/inch .
                          Als je de foto opslaat bij 300pixels/inch met "Nieuwe beeldpixels berekenen" aangevinkt krijg je een foto van 15x10cm 300pix/inch totaal 1772x1181 pixels ipv 3000x2000 pixels. Is het vinkje weg en je slaat op met een resolutie van 300pixels/inch, dan blijft de foto 3000x200pixels maar wordt de foto afmeting aangepast naar 25.4x16.9cm , met een resolutie van 300ppi.
                          Een wereld van verschil dus!!
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: 300 dpi/inch

                            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                            (Mijn mening is wel zwaar beinvloed door de meer dan 300 vakantiefoto's vol Egyptisch zand die mijn schoonzus me vorige zomer 'dwong te degusteren' )
                            super
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment

                            Working...
                            X