Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 camera's 1 opdracht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 camera's 1 opdracht

    als ik een opdracht heb, en ik bezig 2 camera's doorheen zou ik graag vlotter in lightroom hiermee kunnen werken,
    bvb alles in 1 map en de volgorde op uur bepaald zodat het verloop van de wedding of shoot een beetje gehanteerd blijft....
    nu sorteer ik in windows 10 mijn foto's op datum (dus ook uur) maar lightroom werkt hier niet in mee helaas...
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: 2 camera's 1 opdracht

    hoi, ik werk niet met LightRoom (met Elements 11).
    Ik selecteer eerst 'gewoon' mijn beelden (per camera) in hun map op pc (Windows 10)
    dan geef ik de RAWs van camera A een andere naam (bvb "a")
    daarna voeg ik beide mappen tezamen
    via "beeld" kies ik "sorteren op" en dan "genomen op"
    ik geef alle foto's een andere naam ("b")

    en zo begin ik te bewerken

    hopelijk begrijp je een beetje wat ik zeggen wil
    ik probeer...
    mijn Fijsboecq en mijn flickr

    Comment


    • #3
      Re: 2 camera's 1 opdracht

      In lightroom werkt dit wel,
      Ga naar menu "vieuw" klik op sort en kies hoe je wilt dat lightroom sorteert.

      Bij mij staat dit op "capture time" en dat is hoe jij het ook wil hebben ;-)

      Comment


      • #4
        Re: 2 camera's 1 opdracht

        klopt, dankjewel, blijkbaar stond op de backup camera dan nog eens het uur verkeerd
        dus dat zal toch beetje bekijken worden
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: 2 camera's 1 opdracht

          in LR kun je het uur aanpassen (in batch) zodat deze gelijklopen met je andere camera
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: 2 camera's 1 opdracht

            Probeer de klok van beide camera's zo juist mogelijk te synchroniseren, dat maakt het achteraf gemakkelijker om de bestanden in de juiste volgorde te krijgen.

            Als een of ander programma er moeite mee zou hebben om de bestanden op tijd te sorteren, dan zet je ze eerst samen in een map, je kiest voor sorteren op datum, en dan selecteer je ze allemaal en geef ze dan een andere naam.
            (Als de exif nog in de bestanden zit, dan kan je dat ook nog na de bewerking doen.)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: 2 camera's 1 opdracht

              Bij het importeren van je foto's in Lightroom kan je de bestaansnaam automatisch aanpassen. Je kan hier vrij ver in gaan door als bestandsnaam van iedere foto het tijdstip van je opname te geven. Na de datum (JJJJMMDD) laat je Lightroom ook het uur, de minuten en de seconden als bestandsnaam vermelden. Je moet er wel voor zorgen dat de klokken van je fototoestellen gelijk staan.
              Op vakantie werk ik constant met 2 toestellen. Door bij het importeren van mijn foto's in Lightroom deze bestandsnaam te kiezen (datum - uur - minuut - seconde) worden al mijn foto's automatisch chronologisch gerangschikt.

              Comment


              • #8
                Re: 2 camera's 1 opdracht

                Oorspronkelijk geplaatst door FayLyxx Bekijk bericht
                Bij het importeren van je foto's in Lightroom kan je de bestaansnaam automatisch aanpassen. Je kan hier vrij ver in gaan door als bestandsnaam van iedere foto het tijdstip van je opname te geven. Na de datum (JJJJMMDD) laat je Lightroom ook het uur, de minuten en de seconden als bestandsnaam vermelden. Je moet er wel voor zorgen dat de klokken van je fototoestellen gelijk staan.
                Op vakantie werk ik constant met 2 toestellen. Door bij het importeren van mijn foto's in Lightroom deze bestandsnaam te kiezen (datum - uur - minuut - seconde) worden al mijn foto's automatisch chronologisch gerangschikt.
                Ook interresant, bij een volgende shoot probeer ik dit eens uit!

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: 2 camera's 1 opdracht

                  Het kan veel eenvoudiger wanneer de klok van 1 van je cameras een uur verschilt.
                  Laad je foto's in LR in de bibliotheek module selecteer je alle foto's van die bepaalde camera en in de rechterkolom ga je naar Metagegevens (helemaal onderaan).
                  Bij opnametijdstip klik je op het icoontje rechts ernaast;
                  Daar kun je de tijd met een opgegeven aantal uur verschuiven.

                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2 camera's 1 opdracht

                    Thanks Zunoel (en anderen)! Zeer handige tip(s) die ik nog niet gevonden had.
                    - A Point Of View -

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2 camera's 1 opdracht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black [email
                      B@ndit;4544719]...Als[/email] een of ander programma er moeite mee zou hebben om de bestanden op tijd te sorteren, dan zet je ze eerst samen in een map, je kiest voor sorteren op datum, en dan selecteer je ze allemaal en geef ze dan een andere naam.
                      das ongeveer hetzelfde als ik schreef
                      ik probeer...
                      mijn Fijsboecq en mijn flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2 camera's 1 opdracht

                        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Het kan veel eenvoudiger wanneer de klok van 1 van je cameras een uur verschilt.
                        Laad je foto's in LR in de bibliotheek module selecteer je alle foto's van die bepaalde camera en in de rechterkolom ga je naar Metagegevens (helemaal onderaan).
                        Bij opnametijdstip klik je op het icoontje rechts ernaast;
                        Daar kun je de tijd met een opgegeven aantal uur verschuiven.

                        dankjewel zunoel, mijn probleem is verholpen!
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment

                        Working...
                        X