Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Temse - Scheldevallei

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Temse - Scheldevallei

    Ik ben een fotoproject gestart rond "Scheldevallei" - gisteren bezocht ik Temse-Tielrode.
    Benieuwd wat jullie van deze foto's vinden.... De uitgebreide reeks in full res is te vinden op mijn website.







    Andre De Locht
    aldlfoto.wordpress.com
    +32 476 870 354

  • #2
    Re: Temse - Scheldevallei

    Ik vind de foto's allemaal een beetje plat, weinig kleur en contrast. Mag van mij veel pittiger.

    Comment


    • #3
      Re: Temse - Scheldevallei

      Ik heb het project Scheldevallei op de site bekeken, en dat komt meer over als "hit and run - beelden in voorbereiding op het verder uitwerken van een spot -", sorry.

      De hier getoonde beelden springen in die reeks er ook niet echt uit - zijn flets, niet doordacht -, er zitten betere beelden tussen om hier op BD een reeks neer te zetten waarin een "verhaal" te herkennen valt.

      Beeld 1: toont de stroom van de Schelde. Je mag je hier afvragen of je wel op het juiste moment - weersomstandigheden - op de juiste plek staat.
      Beeld 2: toont een "kraan" met een kerk (?) op de achtergrond. Ook hier geldt, sta je wel op de juiste plek op het juiste moment?
      Beeld 3: toont een sluisgebouw met daar achter een fabrieksloods. Beeldopbouw is hier totaal de mist in gegaan in mijn ogen, alle elementen "plakken" aan een
      Beeld 4: toont wandelende mensen met hond, die een - verborgen - tegemoetkomende fietser dadelijk tegen het lijf gaan lopen. Je bent hier te laat om het tafereel goed in beeld te brengen. Bij dit beeld vraag ik me dan af wat de meerwaarde is om het linkerdeel van het beeld? Ja er staat daar links een gebouwtje, dat wekt enige nieuwsgierigheid, als dat meespeelt in dit beeld, dan had het meer in samenspel met de wandelaars in beeld gebracht moeten worden.

      Boodschap: Een project en het bekomen van "beoogde" beelden is meer dan het op wandel gaan en in het "wilde weg" momenten vastleggen.

      Comment


      • #4
        Re: Temse - Scheldevallei

        Hallo en dank voor je (harde maar terechte) commentaar !
        Zonder in de verdediging te gaan, wil ik je wat achtergrond geven.
        - 'hit and run' : soms wel ja, de opdracht is om alle wandelingen te maken (telkens 8 à 10 km of meer), en fotos te maken die mensen de goesting geven om ook deze wandeling te maken.
        - beeld 1 is zeker zo'n benadering - ik stond op een boothelling en dacht dat de boei met de zon op het water tegen de donkere wolken wel wat potentieel had - maar verder heb ik daar niet over nagedacht
        - beeld 2 zou de oppositie tussen de kerk en de kraan moeten uitbeelden - 2 verticalen uit een totaal verschillende tijd en met een verschillend doel.
        - beeld 3 is geen sluisgebouw maar het kantoorgebouw van aannemingsbedrijf Cordeel. Mijn standpunt daar kan beter, toegegeven. Misschien kan ik het van de overkant beter in beeld nemen. Dat is voor volgende week ;-)
        - beeld 4 : zie bijgewerkt. Ik heb het beeld nu naar 4:5 verhouding gebracht een gewerkt aan de dynamiek (kleur en contrast). Ik hou niet van overbewerking, maar hier kan het dan toch.

        Blij dat je ook de andere beelden op mijn website hebt bekeken. De selectie hier op BD is eigenlijk bewust gemaakt. Het waren hoofdzakelijk beelden waar ik zelf wel wat bedenkingen bij had (zeker nummer 3!). Jouw beoordeling helpt!

        Andre De Locht
        aldlfoto.wordpress.com
        +32 476 870 354

        Comment


        • #5
          Re: Temse - Scheldevallei

          Indien dit een deel van een gans project is, dan ontbreekt voor de commentator wel de essentie : wat is het onderwerp/doel van het project, welk aspect van de Scheldevallei wil men in de verf zetten ? Beelden die op zichzelf als "snapshots" overkomen, kunnen onder de correcte titel en als deel van een reeks inslaan als een bom. Ik durf hier dan ook geen commentaar op geven.
          mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
          nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
          https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

          Comment


          • #6
            Re: Temse - Scheldevallei

            @CMM

            Ik vraag me af in hoeverre het idee / plan / opdracht verder is uitgewerkt dan enkel en alleen:

            Titel: Scheldevallei tussen Gent en Antwerp
            - natuurgebieden, steden en dorpen langs de Schelde
            - schoonheid

            en de wetenschap: 8 a 10 wandelsecties van 8 a 10km?

            vandaar ook de:
            Boodschap: Een project en het bekomen van "beoogde" beelden is meer dan het op wandel gaan en in het "wilde weg" momenten vastleggen.

            De comments op de beelden, daarbij heb ik geprobeerd met het oog op wat bekend is omtrent de "opdracht" mijn visie eraan mee te geven. Buiten beschouwing gelaten of het dan wel of niet past in het eind resultaat.

            -----
            Het volgende baard mij dan wel zorgen: "'hit and run' : soms wel ja,"
            Als ik het geheel bekijk - Scheldevallei beelden op de site - dan stel ik soms gelijk aan altijd, en ja ik ben bewust dat het een knoeperd harde beoordeling is. Ik denk dat ALDL een paar stappen terug moet doen in zijn project en stil moet staan bij wat hij nu daadwerkelijk wil bereiken met zijn beelden.

            Misschien toch eerst een fotografie workshop zoeken waarbij project matig werken en doen het middelpunt vormt.

            Comment


            • #7
              Re: Temse - Scheldevallei

              Nooit gedacht dat mijn 4 fotootjes zulke discussie zouden triggeren....
              Voor alle duidelijkheid:
              - er is natuurlijk een projectplan (maar dat ga ik niet detailleren om evidente redenen)
              - het eindresultaat moet een documentair fotoboek en een website zijn - waarin naast de foto, tevens beschreven wordt waarom een welbepaalde foto relevant is.

              Als het een "kunstfoto-boek" moest worden, zou ik inderdaad op een andere manier tewerk gaan.
              CMM zit er dus niet ver naast met zijn post.

              Ik wens jullie beiden echt te bedanken voor de commentaren. Ik heb hier veel uit geleerd, en niet alleen op fotografisch vlak
              Andre De Locht
              aldlfoto.wordpress.com
              +32 476 870 354

              Comment


              • #8
                Re: Temse - Scheldevallei

                Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                @CMM

                Ik vraag me af in hoeverre het idee / plan / opdracht verder is uitgewerkt dan enkel en alleen:

                Titel: Scheldevallei tussen Gent en Antwerp
                - natuurgebieden, steden en dorpen langs de Schelde
                - schoonheid

                en de wetenschap: 8 a 10 wandelsecties van 8 a 10km?

                vandaar ook de:
                Boodschap: Een project en het bekomen van "beoogde" beelden is meer dan het op wandel gaan en in het "wilde weg" momenten vastleggen.

                De comments op de beelden, daarbij heb ik geprobeerd met het oog op wat bekend is omtrent de "opdracht" mijn visie eraan mee te geven. Buiten beschouwing gelaten of het dan wel of niet past in het eind resultaat.

                -----
                Het volgende baard mij dan wel zorgen: "'hit and run' : soms wel ja,"
                Als ik het geheel bekijk - Scheldevallei beelden op de site - dan stel ik soms gelijk aan altijd, en ja ik ben bewust dat het een knoeperd harde beoordeling is. Ik denk dat ALDL een paar stappen terug moet doen in zijn project en stil moet staan bij wat hij nu daadwerkelijk wil bereiken met zijn beelden.

                Misschien toch eerst een fotografie workshop zoeken waarbij project matig werken en doen het middelpunt vormt.
                @in2lapland : wat ik schreef was bedoeld voor de fotograaf en was geen kritiek op uw kritische evaluatie ! Als ik beide commentaren op die wijze lezen, denk ik dat we beiden dezelfde boodschap brachten ? Sorry mocht mijn tekst onbedoeld anders geïnterpreteerd zijn. Vergiffenis a.u.b.
                mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                Comment


                • #9
                  Re: Temse - Scheldevallei

                  We zitten op hetzelfde spoor CMM en zelfde richting, we botsen niet!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Temse - Scheldevallei

                    Als het een ambitieus project is (wat ik meen te verstaan), vrees ik dat de foto's elk op zich niet zullen voldoen. Want als we dan gaan kijken naar bv. scherpte, vrees ik dat zelfs de apparatuur ontoereikend is, en zeker de nabewerking.....
                    Ik denk dat CMM hier de juiste richting aangeeft: eerst een goeie workshop volgen....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Temse - Scheldevallei

                      Intussen ook eens naar de website gekeken, ik moet mijn woorden intrekken ivm het materiaal....dat zit wel goed precies....sorry...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Temse - Scheldevallei

                        Wie van jullie gaat mee op mijn volgende shoot ?
                        (Bornem - 7 km)
                        Andre De Locht
                        aldlfoto.wordpress.com
                        +32 476 870 354

                        Comment


                        • #13
                          Re: Temse - Scheldevallei

                          Hallo en dank voor je reactie. dit zijn inderdaad fotos waar ik twijfels bij heb, vandaar mijn post als 'oordeel'... Wellicht halen ze het album niet...
                          Wat die workshop betreft... REALLY???
                          Andre De Locht
                          aldlfoto.wordpress.com
                          +32 476 870 354

                          Comment


                          • #14
                            Re: Temse - Scheldevallei

                            Wat die workshop betreft... REALLY???
                            Ja, anders had ik het ook niet vermeld.

                            Ook al ken ik het uitgewerkte plan niet, toch heb ik zo mijn vermoedens dat het onvoldoende is afgekaderd. De indruk is dus nu dat je gewoon als een gek aan het rondrennen bent en beelden maakt, die niet beschreven/uitgedacht zijn.

                            Een project bestaat in feite uit 80% onderzoek/voorbereiding, 15% uitvoering en 5% doorvoeren verbetering.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Temse - Scheldevallei

                              Doe je dat helemaal alleen of met meerdere samen ? Wat is het doel van dat project ? Hebt u een einddatum ?
                              Ik volg zeker in2lapland als hij/zij het heeft over de voorbereiding hoor....

                              Comment

                              Working...
                              X