Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonsondergang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zonsondergang

    f : 4,9
    ISO 1600
    1/2500
    [IMG]P1020677 by kurt de graeve, on Flickr[/IMG]

    dit is een van mijn eerste foto's met manuele instellingen
    graag jullie bemerkingen of tips graag

  • #2
    Re: zonsondergang

    Geen beeld hier...

    Comment


    • #3
      Re: zonsondergang

      waterplas en bebouwing vallen mee, maar de lucht en zeker de ondergaande zon zijn nog te helder. De sensor kan deze spreiding van helderheid duidelijk niet aan. Ofwel een partiële grijsfilter gebruiken voor de lucht, ofwel (goedkoper en eenvoudiger) wat wachten tot het wat duisterder wordt.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: zonsondergang

        dank u

        deze is gemaakt met een panasonic lumix dz fc82

        max diafragma 2,8 min diafragma 8

        Comment


        • #5
          Re: zonsondergang

          Een tip om dergelijke foto's te schieten en die komt Scott Kelby en ik kan het bevestigen dat hij 100% gelijk heeft.
          Meet het licht maar maakt dat de zon niet te zien is in uw zoeker, dus het licht meten NAAST de zon.
          Hou het resultaat vast, maak uw compositie en druk af en je gaat een veel betere foto hebben.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: zonsondergang

            dank u voor deze tip, zal scott kelby eens googlen

            Comment


            • #7
              Re: zonsondergang

              Oorspronkelijk geplaatst door kurt71 Bekijk bericht
              ....

              max diafragma 2,8 min diafragma 8
              Diafragma veel te open voor dit shot.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: zonsondergang

                ok bedankt voor de tip

                Comment


                • #9
                  Re: zonsondergang

                  alhoewel het hier met de ruis nogal lijkt mee te vallen - is het een goede gewoonte om je iso zo laag mogelijk te houden
                  1600 ==> 800 ==> 400 ==> 200 ==> 100 (-4 stops)
                  Anderzijds gebruik je een heel snelle sluitertijd 1/2500" - is niet nodig - niks beweegt hier
                  1/2500 ==> 1/1250 ==> 1/640 ==> 1/320 (+4 stops)
                  dat zal exact zelfde foto opleveren - maar meer volgens de regels v/d kunst
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: zonsondergang

                    Beste Kurt,
                    De sfeer in je beeld is goed. Ik zie en voel wat je wilde bereiken. Dat is goed.

                    De uitvoering is minder.
                    Dit soort beelden is heel moeilijk in 1 keer te nemen vanwege de grote "afstand" tussen de helderste partijen en de donkerste.
                    Dit kan opgelost worden door een samengesteld HDR beeld te maken: eerst juiste belichting van de helderste partijen en dan in 3 of meer stappen een belichting van de midtonen en donkerste partijen.
                    Op Youtube vind je genoeg filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
                    Een andere mogelijkheid is een gradueel ND filter te gebruiken, maar dat vergt natuurlijk een bijkomende (relatief zware) investering.

                    Maar overall: goede compositie. Als je bovenstaande tips mee in acht neemt gaat je volgende post perfect zijn.

                    gr,

                    Den_Beire
                    Nikon Z7ii - NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S - NIKKOR Z 85mm f/1.8

                    Don't lead me into temptation, I can find the way myself.

                    Comment


                    • #11
                      Re: zonsondergang

                      Oorspronkelijk geplaatst door Den_Beire Bekijk bericht
                      Beste Kurt,
                      De sfeer in je beeld is goed. Ik zie en voel wat je wilde bereiken. Dat is goed.

                      De uitvoering is minder.
                      Dit soort beelden is heel moeilijk in 1 keer te nemen vanwege de grote "afstand" tussen de helderste partijen en de donkerste.
                      Dit kan opgelost worden door een samengesteld HDR beeld te maken: eerst juiste belichting van de helderste partijen en dan in 3 of meer stappen een belichting van de midtonen en donkerste partijen.
                      Op Youtube vind je genoeg filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
                      Een andere mogelijkheid is een gradueel ND filter te gebruiken, maar dat vergt natuurlijk een bijkomende (relatief zware) investering.

                      Maar overall: goede compositie. Als je bovenstaande tips mee in acht neemt gaat je volgende post perfect zijn.

                      gr,

                      Den_Beire
                      bedankt voor deze tips, heb hier en daar al iets gelezen van het nemen van HDR foto's
                      vandaag nog wat foto's genomen van een nieuwe wagen in een garage.
                      ik ben aan het oefenen naar mijn instellingen close up details van auto's, zondag ga ik naar een auto evenement

                      Comment

                      Working...
                      X