Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor het eerst volledig manueel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor het eerst volledig manueel

    Ik heb nu sinds kort de overstap gemaakt van een canon 500D naar een 700D + 18-200 lens
    Maar nu wilde ik wel eens meer dan alleen op automatisch fotograferen omdat dit is wel mooi maar nooit mooi genoeg snapje
    Ma howla das echt niet simpel he!! Heb dan ook uit 100 foto's 1 goede haha :P
    Ofwel is de kleur niet goed ofwel is hij niet scherp enzo... :P
    Veel oefenen dus !!

    Nu even de foto die ik vind dat toch is gelukt (kuch haha)
    Alle tips en tricks zijn MEER als welkom !! Ook kritiek enzo! Kom maar op Ben klaar om veel bij te leren!

    Info:
    Canon 700D
    F9
    1/250 sec
    Iso 100
    Belichtingsafwijking 0stap
    Brandpuntafstand 200m
    Meetmodus Patroon
    Geen flits
    Belichtingsprogramma Handmatig
    Witbalans automatisch

    Last edited by Sandra004; 10 juli 2013, 19:38.

  • #2
    Re: Voor het eerst volledig manueel

    Het moet je - mijns inziens - toch wel zijn opgevallen dat het zand in de
    speelbak alle detail heeft verloren ?

    Handmatig is voor mij geen must en niet persé de hoogste vorm van
    fotografie. Wat je aan het apparaat kan overlaten is pure tijdwinst.
    Opnemen in RAW is mijns inziens wel een must vanwege de enorme
    mogelijkheden om achteraf veel parameters naar de hand te zetten.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #3
      Re: Voor het eerst volledig manueel

      Was mij nog niet opgevallen, maar idd als je het nu zegt is het wel heel duidelijk,
      maar daarvoor vraag ik het hier!
      Welke stand zou je dan wel buiten gebruiken bij spelende kinderen?
      Ik heb altijd elke foto in RAW formaat maar ben daar nog niet mee begonnen, eerst de camera leren kennen haha

      Comment


      • #4
        Re: Voor het eerst volledig manueel

        Voor spelende kinderen is soms sluiter-prioriteit handig om bewegingsonscherpte te vermijden. Er zijn er veel die zweren bij diafragma voorkeur A(v) maar ook met die standen had je waarschijnlijk dat zelfde detailverlies gehad. Dit is komt door je lichtmeting als je met spotmeting het licht meet op het zand dan zou je daar meer detail in hebben maar de rest wat donkerder. Als je vertrekt van je RAW file dan kan je dit nog aanpassen, eventueel met de 'adjustment brush' dan kan je enkel het zand bewerken.
        Ik zou zeggen lees eens iets over de belichtingsdriehoek (diafragma, sluitertijd, ISO) vb op http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ en maak veel foto's, je zal wel snel zien dat Manueel werken helemaal niet zo moeilijk of traag. Volgens mij leer je daar toch het meeste mee omdat je alle parameters zelf moet instellen.

        Comment


        • #5
          Re: Voor het eerst volledig manueel

          Na tientallen jaren fotografeer ik nog altijd met diafragmavoorkeuze.
          Sommigen zullen hiermee lachen, maar ik vind het zoals PW schrijft pure tijdwinst en ik heb er meer dan 1 goeie op 100.
          Soms durf ik wel eens sluitetrijdvoorkeuze gebruiken wanneer er echt een bepaalde beweging is die je zus of zo wil vastleggen, maar anders altijd diafragmavoorkeuze.
          De volledig manuele instellingen laat ik aan de profs die er hun centen moeten mee verdienen .
          Voor mij blijft het echter een hobby.
          Mvrgr.

          Comment


          • #6
            Re: Voor het eerst volledig manueel

            Oké! Alvast super bedankt allemaal;
            Ga morgen is mee terug oefenen met Diafragmavoorkeuze of sluitertijd en eens zien wat dat geeft ipv manueel!
            De witbalans enzo laat je dat allemaal automatisch aan de camera over?

            Comment


            • #7
              Re: Voor het eerst volledig manueel

              Wilde even testen met paint shop pro maar ken daar niet genoeg van haha
              Wat vinden jullie van deze kleuren, is dit beter of is versie 1 toch beter?

              Comment


              • #8
                Re: Voor het eerst volledig manueel

                Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                Oké! Alvast super bedankt allemaal;
                Ga morgen is mee terug oefenen met Diafragmavoorkeuze of sluitertijd en eens zien wat dat geeft ipv manueel!
                De witbalans enzo laat je dat allemaal automatisch aan de camera over?
                Ik laat de witballans meestal aan de camera over.
                Ga die (zelfs niet eens zo grote) uitdaging om manueel te werken toch niet uit de weg, ik beweer niet dat die andere standen minderwaardig zijn maar 'manueel werken' is wat je eigenlijk wou doen en omdat er 2 mensen zeggen dat A(v) makkelijker is en dat ze sneller resultaat hebben, ga je het niet doen. Die theorie even doorlezen is in ieder geval heel nuttig, je gaat die toch nodig hebben.
                Bij sommige bevriende fotografen heb ik de indruk dat ze in het begin uit gemakkelijkheid in Av begonnen zijn en daar (heel) goede resultaten mee halen en daardoor het manueel werken hun nooit eigen hebben gemaakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Voor het eerst volledig manueel

                  Idd, ma ik kan miss eerst in Diafragma of sluitertijd werken ipv manueel om te zien wat de camera zelf doet en hier ook wat wijzer uit te worden, ben al begonnen met een heel hoop filmpjes en teksten te lezen op internet maar tis veel in 1 keer waardoor het natuurlijk niet lukt haha :P

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voor het eerst volledig manueel

                    Als je echt niks van de instellingen kent en die beter wil begrijpen is het heel interessant op te beginnen werken op P.
                    Beschouw de stand P als een semi automatische instelling : de camera stelt je een diafragma en sluitertijd voor, maar jij
                    kan die naar believen wijzigen. Het kan je vooral helpen een inzicht in de instellingen te krijgen.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voor het eerst volledig manueel

                      welkom hier
                      je enthousiasme is leuk

                      Ik heb jaaaaaaaaaaren op automatisch gewerkt;
                      dan beginnen tijdschriften en boekjes en internet lezen;
                      maar snapte er nog geen bal van.
                      Dan avondlessen gevolgd,
                      ee vwalla...
                      Een absolute aanrader!

                      je update: nu heb je blauw zand!

                      ik probeer...
                      mijn Fijsboecq en mijn flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voor het eerst volledig manueel

                        Inderdaad je update is niet beter. Als je het zand wilt aanpakken zal je in een of ander bewerkingsprogramma ( ikzelf werk met lightroom en soms PSE ) je hooglichten en witten moeten aannemen, je ziet dat het zand veel te wit is en dus daardoor het detail uit je zand verloren is gegaan. Met bewerkingsprogramma's kan je achteraf deze details soms terug toveren. Van je witbalans zou ik echter afblijven , deze zit volgens mij wel goed. Je kan ook met een borstal het problem lokaal aan pakken, dus enkel op het zand.

                        Je kan dit doen met jpeg foto's en raws format foto's. Bij deze laatste heb je wel veeeel meer mogelijkheden.

                        Iedereen moet voor zijn Eigen uitmaken hoe hij het liefst fotografeert, of dit nu diafragma en sluitertijdvoorkeur of manueel is, maakt me persoonlijk niets uit.

                        Mvg John
                        http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voor het eerst volledig manueel

                          Oké super bedankt allemaal voor de tips alvast! Ik ga er zeker wat mee doen!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voor het eerst volledig manueel

                            Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                            welkom hier
                            je enthousiasme is leuk

                            Ik heb jaaaaaaaaaaren op automatisch gewerkt;
                            dan beginnen tijdschriften en boekjes en internet lezen;
                            maar snapte er nog geen bal van.
                            Dan avondlessen gevolgd,
                            ee vwalla...
                            Een absolute aanrader!

                            je update: nu heb je blauw zand!

                            Dankje!
                            Merci voor de tip, het kijkt idd veel beter nu!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voor het eerst volledig manueel

                              Heel mooie foto, ik kan er niets meer van zeggen. Zeer verdienstelijke poging.

                              Comment

                              Working...
                              X