Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volle maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Volle maan

    Vannacht was het volle maan, vrij helder, maar toch kwamen er wat wolken in het beeld.

  • #2
    Re: Volle maan

    Een mooi beeld !

    MVG,
    Jean Pierre

    Comment


    • #3
      Re: Volle maan

      Als het je te doen is om zoveel mogelijk detail in de maan te hebben is volle maan eigenlijk niet het beste moment - want dan valt het licht recht op de maan waardoor oneffenheden niet zichtbaar zijn.
      Maar dit is een sfeervolle plaat - met nog kleur en detail in de wolken
      Peter
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: Volle maan

        Het gebrek aan detail (voor mij niet belangrijk in dit shot) is niet zozeer dat het volle maan was, maar om andere redenen .... er is niets scherp, geen scherpte is geen detail.

        Met zo'n korte tele moet je natuurlijk behoorlijk wat croppen maar dan nog kan er detail te zien zijn.

        Simpel testje ooit met een goedkoop cameraatje en een nog goedkopere lens : http://forum.belgiumdigital.com/f14/...je-516118.html

        Maar dan vind ik het beeld van de foto van TS veel mooier om naar te kijken als sfeerfoto en wellicht zal het 'm daar ook wel om te doen zijn geweest.

        Comment


        • #5
          Re: Volle maan

          Bedoel je dat je beter bij een maansverduistering fotografeert? Als je de volledige maan wil, zal je anders toch altijd bij volle maan moeten fotograferen. Of zie ik dat fout?

          Comment


          • #6
            Re: Volle maan

            wachten tot de maan te voorschijn komt tussen de wolken, prachtig!

            Comment


            • #7
              Re: Volle maan

              Wat ik bedoel is dat de richting van het licht een grote rol speelt bij het zichtbaar maken van structuren en oneffenheden in dat oppervlak.
              Als de zon loodrecht boven ons hoofd staat dan zijn de schaduwen miniem.
              Als de zon laag staat daarentegen dan vormen huizen, bomen, ... lange schaduwen die je van ver zal zien.
              Hetzelfde geldt voor de maan - en we kijken loodrecht op de maan ...
              Bij volle maan valt het licht op de maan evenwijdig aan onze kijkrichting. (want zon aarde maan staan dan bijna op 1 lijn)
              Bij volle maan hebben de maankraters hebben praktisch geen schaduwen.
              De maankraters zijn het beste zichtbaar als de zon een strijklicht geeft op de maan - bij halve maan of zo
              Je kan dat ook toepassen als je oppervlaktestructuren wil fotograferen.
              Je foto is mooi - alleen ga je meer detail zien in de maan als het geen volle maan is
              Succes
              Peter
              Last edited by blauwzwart; 20 oktober 2016, 18:26.
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Volle maan

                Toch mooi beeld!
                vriendelijke groeten, Sien

                Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                Comment


                • #9
                  Re: Volle maan

                  Mss in het oog houden?
                  Supermaan,
                  We hebben er dit jaar nóg twee tegoed: een op 14 november en een op 14 december. Die van volgende maand zal de grootste van deze eeuw zijn, tot nog toe.

                  Dus die van december zeker niet missen he.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volle maan

                    En nu nog hopen dat de hemel op 14 november niet helemaal toe zit ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volle maan

                      Idd

                      Comment

                      Working...
                      X