Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 20

Discussie: Vetplantje

Standaard Vetplantje

Hier een foto die ik vanmiddag in een rapje gemaakt heb voor ik begon met studeren, de kwaliteit is een beetje beïnvloed door het uploaden, sorry daarvoor! Oja, ik fotografeer met een Nikon D80 met standaardlens.
    Hebben jullie tips?

Standaard Re: Vetplantje

Sorry, ik zie geen foto?

3. Standaard Re: Vetplantje

Tip 1; plaats de foto die je hier wil beoordeeld hebben.

Ha, nu zie ik hem ;-).
    En 't is een mooie, mooi van kleur en hoe heb je die belicht? Zon door het raam of bureaulamp?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
    Ha, nu zie ik hem ;-).
    En 't is een mooie, mooi van kleur en hoe heb je die belicht? Zon door het raam of bureaulamp?
    Ik kwam de kamer binnen en het licht viel me op, het is dus het zonlicht dat door het raam komt

Waarom iso 800??
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
    Waarom iso 800??
    haha weet zelf niet wat dat is, zou het wel allemaal dolgraag willen leren, denk dat ik er mij deze zomer na de examens eens mee ga bezighouden. Zou je alvast eens wat uitleg kunnen geven?

ISO is de lichtgevoeligheid. Dwz hoe hoger de ISO hoe lichtgevoeliger de sensor is en hoe minder licht je nodig hebt om toch een goede belichting te bekomen. Je moet je ISO dus instellen naargelang je diafragmaopening en je sluitertijd. Het nadeel van een hoge ISO is dat je foto tekenen van ruis vertoont.

Beter krijg ik het niet uitgelegd
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yara Bekijk bericht
    haha weet zelf niet wat dat is, zou het wel allemaal dolgraag willen leren, denk dat ik er mij deze zomer na de examens eens mee ga bezighouden. Zou je alvast eens wat uitleg kunnen geven?
    ISO staat voor (zoals in het analoge vroeger) voor (film)gevoeligheid.
    Hoe gevoeliger (dus hoe hoger het iso-getal) hoe minder licht nodig (een kleiner diafragma mogelijk) of hoe sneller de sluitersnelheid (minder kans op bewegingsonscherpte) kan. Dit gaat recht evenredig.

Daar tegenover staat, hoe hoger het iso-getal hoe meer ruis.

Best is dus van je iso zo laag mogelijk te houden.
    perman

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
    ISO is de lichtgevoeligheid. Dwz hoe hoger de ISO hoe lichtgevoeliger de sensor is en hoe minder licht je nodig hebt om toch een goede belichting te bekomen. Je moet je ISO dus instellen naargelang je diafragmaopening en je sluitertijd. Het nadeel van een hoge ISO is dat je foto tekenen van ruis vertoont.

Beter krijg ik het niet uitgelegd
    ga eens zoeken om dat anders in te stellen dan!

Het beste is van je Iso altijd zo laag mogelijk te houden omwille van de ruis,je diafragma en/of je sluitertijd kun je aanpassen naargelang de soort foto die je wil nemen,alleen als het je er daar mee niet komt,maw als er geen licht genoeg is voor hetgeen je wil bereiken kun je de Iso gaan verhogen zodat je met je sluitertijd en je diafragma meer speling krijgt.Je foto is mooi hoor,maar je hebt wel een beetje hard licht,zie harde schaduw onderaan,je plantje zelf is mooi belicht.Je hebt ook een mooie achtergrond Grtjes Francine

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Francine Versluys Bekijk bericht
    Het beste is van je Iso altijd zo laag mogelijk te houden omwille van de ruis,je diafragma en/of je sluitertijd kun je aanpassen naargelang de soort foto die je wil nemen,alleen als het je er daar mee niet komt,maw als er geen licht genoeg is voor hetgeen je wil bereiken kun je de Iso gaan verhogen zodat je met je sluitertijd en je diafragma meer speling krijgt.Je foto is mooi hoor,maar je hebt wel een beetje hard licht,zie harde schaduw onderaan,je plantje zelf is mooi belicht.Je hebt ook een mooie achtergrond Grtjes Francine
    Francine, ik wil je zeker niet tegenspreken hoor. Je hebt dat goed en degelik uitgelegd. Evenzo over het harde licht en de daarbijhorende harde schaduw. Misschien een hint aan TS. Het kan compositorisch (nogal een woord hé) best meevallen bij hard licht (en dus harde schaduw) de schaduw mee te nemen in de compositie.
    perman

13. Standaard Re: Vetplantje

Mooie kleuren van je plantje daar!
    Ik vind dat je al mooie foto's neemt om van nog niet al te veel te weten

De harde schaduw stoort me niet, ik denk dat het zelfs mooi had geweest als die er helemaal op stond.
    Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
    Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

ja nog niet weten wat een iso waarde is maar wel het licht al zien en weten te vangen, dit beloofd....
    ik kijk al uit naar je volgende licht vangst

groetjes
    renske

bedankt allemaal voor de leuke tips en commentaren, is leuk om te lezen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
    Je moet je ISO dus instellen naargelang je diafragmaopening en je sluitertijd. Het nadeel van een hoge ISO is dat je foto tekenen van ruis vertoont.
    Naar mijn bescheiden mening moet je de ISO enkel instellen afhankelijk van de hoeveelheid beschikbaar licht. Dus verhogen wanneer er te weinig licht is om de gewenste instellingen van je camera te behouden, en onmiddellijk terug omlaag wanneer er terug voldoende licht is.
    Volgens mij is die ISO (zeker bij camera's met iets mindere ISO-prestaties) enkel een laatste hulplijn om alsnog een leuke foto te kunnen maken.

mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

vind hier de invloed van het licht leuke kleuren geven.
    al zijn er ook wat overbelichte plekken te zien.
    grt,bouk.
    Laatst gewijzigd door bouk; 24 mei 2011 om 08:28 Reden: ';,./.,
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    vind hier de invloed van het licht leuke kleuren geven.
    al zijn er ook wat overbelichte plakken te zien.
    grt,bouk.
    Ik volg volledig...
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Is dit beginnersgeluk of krijgen we nog veel moois van jou te zien ? Knap hoor
    vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Geen licht - geen fotografie ! Licht is dus het allerbelangrijkste in fotografie. Hoe je daarmee moet omgaan kan je best leren op een fotocursus en je er dan in vervolmaken door oefening. Je hebt hier dus een toevalsopname, maar je had wel het licht in de gaten en dat duidt op een positief "gevoel". Foto eenvoudig en goed met een paar overbelichte plaatsen als minpunt
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !
    Met vriendelijke groeten,
    Raymond.

Regels voor berichten