Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

    Wat vinden jullie van deze ?
    Genomen een paar jaar terug in november in het Kleinwalsertal in Oostenrijk.



    Waarom is het zo moeilijk om sneeuw ECHT WIT weer te geven, ziet er altijd lichtgrijs of lichtblauw uit . Wie kan mij hierover wat raad geven ?

  • #2
    Re: Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

    Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht

    Waarom is het zo moeilijk om sneeuw ECHT WIT weer te geven, ziet er altijd lichtgrijs of lichtblauw uit . Wie kan mij hierover wat raad geven ?
    je Exposure Bias aanpassen.
    leuke opname hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

      stevig huisje
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

        Als je sneeuw "blauw" wordt weergeven dan moet je de witbalans aanpassen. Als je foto's neemt van sneeuw en dat bij "volle" zonlicht dan zullen die inderdaad nogal "blauw" overkomen, dat komt omdat zonlicht rond de middag vrij "koud" en hard is. Neem je diezelfde foto bij een ondergaande zon dan zal die er al veel "warmer" (of dus veel minder blauw) uitzien.

        Als je foto's "grijs" zien dan komt dat omdat je foto eigenlijk onderbelicht is. Dat komt omdat de camera de foto "onderbelicht". Die wil namelijk het witte oppervlak als "grijs" weergeven. Je moet dus een stop of twee gaan overbelichten als je wilt dat de sneeuw mooi "wit" overkomt. Hetzelfde probleem heb je als je een zwart oppervlak wilt fotograferen, de camera zal die automatisch gaan "overbelichten", in dat geval moet je dus zelf een stop of 2 "onderbelichten". Ingrijpen op de belichting van je camera doe je met "belichtingscompensatie" of "exposure compensation". Ik stel voor dat je dit eens opzoekt in de handleiding van je toestel, daar staat vast uitgelegd hoe je dit doet.
        Last edited by * Fuse *; 11 december 2009, 12:09.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #5
          Re: Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

          haha alleen de hond ontbreekt nog!
          Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

          Comment


          • #6
            Re: Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

            Thanks voor de reacties. Volgende keer een beetje spelen met de witbalans.
            Ik maak me er meestal (vooral op vakantie) te makkelijk vanaf met de stand "auto" .
            Aan David : het huizeke is een heel klein kapelletje van een 'kruisweg' naar de kerk in Mittelberg (Kleinwalsertal). Aan de voet van het kapelletje lag er natuurlijk ook één meter sneeuw zodat het kapelletje grotendeels verdwenen is onderaan.

            Comment


            • #7
              Re: Toen lag de sneeuw 1 meter dik !!

              Volgens het weerbericht van zopas kan ik volgende week misschien al oefenen in het nemen van sneeuwfoto's
              Als het zover komt, zal ik wel niet alleen op weg zijn met een fototoestel.
              Groetjes
              Eric

              Comment

              Working...
              X