Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tiengemeten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tiengemeten

    Mijn binnenvaller op dit forum...

    Zondag een uitstapje gemaakt naar het natuureiland Tiengemeten. Het allereerste pondje genomen en dat buiten de namiddagdrukte. Het ochtendlicht was een wonderbaarlijke meevaller.






  • #2
    Re: Tiengemeten

    Alle 3 de foto's zijn leuke ideeën.

    Foto 1: is goed
    Foto 2: jammer dat de lucht achter de paarden volledig is uitgebeten (te bleek) anders had het best een leuk plaatje geweest.
    Foto 3: idem als 2
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: Tiengemeten

      Welkom op dit forum.

      Die tweede met die paarden vind ik persoonlijk de beste, maar ik zie op de foto's dat er vuil op uw sensor ligt!!!

      Mvg

      Patrick
      Nikon.

      Comment


      • #4
        Re: Tiengemeten

        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
        Foto 3: idem als 2
        Zie jij een andere foto als ik ? Ik zie helemaal niets uitgebrand op die foto.

        foto 1 : Dat éne stomme witte koebeest verpest eigenlijk het plaatje. Het hoort erin thuis, maar... doordat je het er niet overbelicht op wil, is gans de foto onderbelicht. Spelen met de curves om de foto wat op te lichten. Nu ziet hij er onnatuurlijk uit.
        foto 2 : te veel uitgebrande witte en te veel ingevreten donkere partijen. Bijna nergens detail... Moeilijk fotograferen met fel tegenlicht. Ik weet niet welke camera je gebruikt, dus kan 't ook niet helemaal verklaren.
        foto 3 : vind ik de beste : er staat niet veel op, maar dat maakt hem mooi. Het ruimtelijke, de vlakverdeling, het eendje dat heel die ruimte nog moet overzwemmen, het huisje dat daar heerlijk desolaat aan de kant staat. Mocht misschien wel wat scherper, maar moeilijk te beoordelen.

        Comment


        • #5
          Re: Tiengemeten

          2de en derde zijn heel mooi. Helemaal niet te licht.
          Bij de eerste had je moeten kiezen tussen de koe of de brug als onderwerp - nu vechten ze een beetje om de aandacht en dat loopt niet echt goed af.

          Bijna nergens detail...
          Duh... Het zijn dan ook silhouetten hè..

          Comment


          • #6
            Re: Tiengemeten

            Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
            2de en derde zijn heel mooi. Helemaal niet te licht.

            Duh... Het zijn dan ook silhouetten hè..
            Eeuuhh... Als je 't histogram van deze foto bekijkt, zit hij links dicht en rechts dicht. Op de voorgrond zit nog detail, terwijl deze 't onderwerp niet is.
            Silhouetten... ja, maar tegen een uitgebrande achtergrond, en op een voorgrond met detail. 't Is voor mij een beetje vis noch vlees.

            Comment


            • #7
              Re: Tiengemeten

              Ik volg FestinaLente over de hele lijn.
              Commentaar van S02 is compleet onbegrijpelijk. (Of kijken wij soms te technisch)

              1 .. volgende keer eerst de koe wegsturen
              3 zou ik nog wel een beetje croppen (rechts en boven)

              @S02:
              Foto 1- op de afstand van het onderwerp was het vrij zeker niet echt kiezen tussen de brug of de koe.
              Foto 2 is effectief 'vuilbak' materiaal. Het oogt misschien mooi op 't eerste zicht maar technisch had deze mijn PC niet gehaald (was al verwijderd op de camera).
              Last edited by Decapix; 31 juli 2008, 08:08.
              .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
              ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

              Comment


              • #8
                Re: Tiengemeten

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Eeuuhh... Als je 't histogram van deze foto bekijkt, zit hij links dicht en rechts dicht. Op de voorgrond zit nog detail, terwijl deze 't onderwerp niet is.
                Silhouetten... ja, maar tegen een uitgebrande achtergrond, en op een voorgrond met detail. 't Is voor mij een beetje vis noch vlees.
                Goh ja - er zit idd nog een heel klein beetje detail in de voorgrond, maar dat vind ik nu toch niet zo erg..
                Zeker voor 'beginnershoek' vind ik het wel een mooi beeldje (vergeleken met sommige miskleunen die je soms in 'Showcase ziet passeren...).

                Comment


                • #9
                  Re: Tiengemeten

                  ik vind eerlijk gezegd de silhouetten ook heel mooi

                  echter ga ik voor de rust van nummer 3
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tiengemeten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                    @S02:
                    Foto 1- op de afstand van het onderwerp was het vrij zeker niet echt kiezen tussen de brug of de koe.
                    Tuurlijk - ik zou gewoon geen foto vanuit dit standpunt gemaakt hebben. Of er met koe of brug iets met een andere cadrage gedaan kon worden valt natuurlijk moeilijk te zeggen.

                    De brug vind ik overigens (voor zover ik kan zien) niet echt interessant.
                    Ik vermoed dat het de TS vooral te doen was om 'mooi licht' - dat er op het moment zelf ongetwijfeld te zien was, maar wat niet meteen in de foto terug te vinden is. Zo'n licht is ook héél moeilijk in een foto te vatten.
                    En idd zoals FestinaLente zegt over de koe: 'doordat je het er niet overbelicht op wil, is gans de foto onderbelicht.'.
                    Dat effect kan eventueel wel op een leuke manier gebruikt worden, maar niet met deze cadrage waar de koe niet echt het hoofdonderwerp is.

                    Foto 2 is effectief 'vuilbak' materiaal. Het oogt misschien mooi op 't eerste zicht maar technisch had deze mijn PC niet gehaald (was al verwijderd op de camera).
                    Zo'n beeld had ik ook wel korter belicht, maar zo dramatisch vind ik het nu ook weer niet. De lucht is trouwens net niet verbrand - er zit nog nèt iets in, maar iets meer was wel beter geweest. Het is niet bepaald iets wat ik zelf zou maken (qua onderwerp) maar ik vind het best een mooi beeldje. Dat geef je toch zelf ook aan? Zeker in 'beginnershoek'.

                    Commentaar van S02 is compleet onbegrijpelijk. (Of kijken wij soms te technisch)
                    Mja, ik vind dat toch wel een beetje.
                    Bij 'beginnershoek' mag het toch iets minder streng zijn dacht ik.
                    Zonder photoshop of andere kunstgrepen (wat ik in deze categorie niet verwacht) vind ik dit best wel ok. (zoals ik al zei: ik kan het allerminst een miskleun noemen zoals sommige die ik dan weer in showcase zie staan blinken)

                    En je kan dit toch moeilijk een flagrante fotografische fout (FFF! hèhè..) noemen, zeker in de gegeven omstandigheden?

                    Er lijkt hier trouwens (en dat bedoel ik nu meer algemeen, niet persoonlijk!) soms een tendens te zijn om elk wit vlekje automatisch als groot verbrandingsdrama te bestempelen, terwijl dat allerminst altijd een ramp is. Over het algemeen is dat idd meestal een 'fout', maar niet altijd, zeker niet bij luchten. Het is eigen aan fotografie dat je niet altijd elk uiterste van het dynamisch bereik kan halen in één opname. Ik zie hier bv soms steigerende commentaar bij een uitgebrand venstertje of stukje lucht, - wel, soms is dat normaal hè. Een foto hoeft niet per se getonemapped zijn of een exposure blending om goed te zijn.

                    Soms komt technische kennis al eens in de weg van creativiteit te staan denk ik. (en de paradox is dat ik dat zeg als fotograaf ...)
                    Dat merk ik zelf ook - en dat is iets waarvoor je moet opletten. Ik zie soms knappe beelden van mensen die geen fotografische opleiding hebben gehad waarvan ik weet dat ik die hoogstwaarschijnlijk nooit had gemaakt omdat mijn 'fotografische kennis' mij ervan had weerhouden.
                    Technische kennis verwerven is één ding, ze bij tijd en stond weer kunnen loslaten is nog iets anders, en is soms moeilijker.

                    Enfin - om nog met een on-topic opmerking af te sluiten: commentaar hier moet soms ook verschillen aan de hand van de TS, en zijn/haar achtergrond en verwachtingen. In dit geval is er daar niet zoveel info over..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tiengemeten

                      Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                      Tuurlijk - ik zou gewoon geen foto vanuit dit standpunt gemaakt hebben
                      ...
                      Enfin - om nog met een on-topic opmerking af te sluiten: commentaar hier moet soms ook verschillen aan de hand van de TS, en zijn/haar achtergrond en verwachtingen. In dit geval is er daar niet zoveel info over..

                      Ik ben al lang blij dat u mijn opmerking niet persoonlijk opgevat had (het zou niet de eerste zijn die ze verkeerd opneemt )

                      Ook ik vind dat je op de beginners forum voorzichtiger moet zijn dan op de Showcase. Daarom probeer ik ook altijd een 'niet technische' look van een beeld toe te voegen.
                      Omdat de meesten die hier komen echter wel komen om bij te leren vind ik wel dat men, zelfs hier al, moet durven de volledige waarheid zien.

                      En inderdaad . . .
                      - een mooie foto hoeft niet altijd scherp te zijn,
                      - een karakterkop hoeft niet altijd zw/w te zijn,
                      - R.O.T. mag soms ook wel eens vergeten worden,
                      ... Kortom: Uitzonderingen bevestigen de regel.


                      PS:
                      Dienen 2de foto was pas perfect als er nen Palm bij stond
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tiengemeten

                        Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                        Bij 'beginnershoek' mag het toch iets minder streng zijn dacht ik.
                        Zonder photoshop of andere kunstgrepen (wat ik in deze categorie niet verwacht) vind ik dit best wel ok. (zoals ik al zei: ik kan het allerminst een miskleun noemen zoals sommige die ik dan weer in showcase zie staan blinken)
                        Je mist het punt... de foto. Het gaat niet over showcase en beginnershoek. Er staat een beginnershoekplaatje in de HOF, dus... wat maakt het uit ?
                        Iedereen post zijn foto's waar hij wil. Ik bekijk een foto, zie wat ik zie, en zeg wat ik ervan denk. Ik oordeel niet of hij hier mag of hoort te staan. Al zal ik bij sommige plaatjes wel zeggen dat ze in showcase horen. Ik zet bij sommige showcaseplaatjes ook wat ik vind wat er mis is.

                        Als het hier gaat om gelijk halen, dan doe ik daar niet aan mee. Ik geef mijn mening, en hoef geen gelijk. Diegene die de foto post doet ermee wat hij wil. Als jij meent dat die tweede foto een goeie is... voor mij OK. Daarom moet ik hem nog niet goed vinden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tiengemeten

                          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Je mist het punt... de foto. Het gaat niet over showcase en beginnershoek. Er staat een beginnershoekplaatje in de HOF, dus... wat maakt het uit ?
                          Iedereen post zijn foto's waar hij wil. Ik bekijk een foto, zie wat ik zie, en zeg wat ik ervan denk. Ik oordeel niet of hij hier mag of hoort te staan. Al zal ik bij sommige plaatjes wel zeggen dat ze in showcase horen. Ik zet bij sommige showcaseplaatjes ook wat ik vind wat er mis is.

                          Als het hier gaat om gelijk halen, dan doe ik daar niet aan mee. Ik geef mijn mening, en hoef geen gelijk. Diegene die de foto post doet ermee wat hij wil. Als jij meent dat die tweede foto een goeie is... voor mij OK. Daarom moet ik hem nog niet goed vinden.
                          Waar zou het hier gaan om gelijk halen???
                          Ik denk dat jij het punt een beetje mist: ik begrijp wat je bedoelt met je commentaar, en probeerde mijn commentaar gewoon nader te verklaren.
                          Meestal kijk ik zelfs niet waar een foto staat - maar dat ik het hier heb over 'beginnershoek' is gewoon omdat ik wou duidelijk maken waarom ik hier vrij mild ben met mijn commentaar.
                          Ik zeg helemaal niets over wat jij moet vinden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tiengemeten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                            Ik ben al lang blij dat u mijn opmerking niet persoonlijk opgevat had (het zou niet de eerste zijn die ze verkeerd opneemt )
                            Sure - no offense taken!

                            Dienen 2de foto was pas perfect als er nen Palm bij stond
                            Ja, gatver... zo help je het voor mij ook om zeep...

                            Comment

                            Working...
                            X