Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rode contouren in foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rode contouren in foto?

    Ik ben nog maar net begonnen met digitale fotografie. Ben sinds 2 weken de eigenaar van een Canon EOS 50 D met EF-S 18-200 f3.5-5.6 IS.

    Nu heb ik enkele foto's genomen in het daglicht en er viel me bij nadere inspectie iets vervelend op, namelijk rode contouren. De foto's heb ik met statief getrokken (niet dat dit er waarschijnlijk tot doet, maar wil zeker genoeg info geven).

    Ik heb hieronder een deel van de foto toegevoegd, sterk ingezoomed. Waarop je duidelijk de rode contouren kan zien. Rond de bril, rond de armen.
    (Volledig kan ik de foto niet laten zien, dit zou in strijd zijn met de forumregels vrees ik ).



    Komt dit door te sterk contrast of iets dergelijks?
    Hoe kan ik dit voorkomen in de toekomst?
    Want dit levert problemen op in photoshop én maakt de foto minder goed naar mijn mening.

    Alvast bedankt voor de hulp!

    EXIF info:
    1/80 sec.
    F/5
    ISO 100
    Av modus
    focuslengte=20mm
    Belichtingscompensatie=0
    sRGB
    Canon EOS 50D - 18-200 f 3.5-5.6 IS - Statief ter beschikking

  • #2
    Re: Rode contouren in foto?

    beste noobie,

    Als ik me niet vergis is dit chromatische aberatie:
    meer info op:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_aberratie

    je kan dit in post proces oplossen maar hoe? moet ik u schuldig blijven

    mvg
    steven
    "You never fail because you made a mistake
    You only win because you try"
    - Marcus Hilton (bekend danser)
    FLICKR

    Comment


    • #3
      Re: Rode contouren in foto?

      Dit is inderdaad CA, maar op welke resolutie heb je de foto genomen?
      Zo groot zijn de contrasten in deze postzegel toch niet.
      De foto lijkt me, zover je kan oordelen op dit mini formaat, fel overbelicht en dit zou wel eens de reden kunnen zijn.


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Rode contouren in foto?

        Inderdaad,nu je het zegt, het zal de overbelichting zijn geweest. De foto was inderdaad overbelicht. Maar heb dit met postprocessing verholpen. Ik wist niet dat overbelichting dit soort probleem gaf. Ik heb al iets bijgeleerd dus, vele malen dank hiervoor!

        Hieronder is het origineel (gecropped) toegevoegd:


        Sorry voor de slechte crop (maar ja, forumregels volgen..).
        Hierop kan je echter wel de overbelichting zien.

        Het was trouwens zeer moeilijk voor mij, om hier de correcte belichting te verkrijgen. Ik wou namelijk de donkere achtergrond zichtbaar op de foto én de zeer lichte huid van het model niet overbelicht. Ik vond het evenwicht hier niet tussen.

        Ik heb voor de belichting een spotmeting gedaan eerst op de huid van het model, dan was het licht hier goed, maar was de achtergrond niet zichtbaar. Vervolgens heb ik de achtergrond gemeten, maar dan was het model overbelicht. Ik heb daarom voor de laatste optie gekozen omdat ik dit in photoshop deels kon rechtzetten. Al had ik niet op de rode contouren gerekend. Andere meetmethodes, zoals de "deelmeting", gaf ook geen goed resultaat.

        Hoe zouden jullie dit oplossen? Welke instellingen zijn aan te raden voor dit type foto? Dezelfde situatie, hetzelfde materiaal. Model kan geen andere positie innemen (wegens veiligheidsoverwegingen). Haar in de schaduw zetten was niet mogelijk m.a.w.

        Om op de vraag van Red Falcon te antwoorden: Maximale resolutie (4752x3168) (Niet via RAW gewerkt,maar JPEG)

        Alvast bedankt.

        PS: Voor diegene die hetzelfde probleem hebben ondervonden en dit met post-processing willen oplossen: http://tricks.onigo.net/guides/2005/...p-by-step.html
        Last edited by noobie; 8 april 2010, 15:08.
        Canon EOS 50D - 18-200 f 3.5-5.6 IS - Statief ter beschikking

        Comment


        • #5
          Re: Rode contouren in foto?

          Bij foto's waar de belichting moeilijker is kan je beter in RAW fotograferen. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om deze achteraf juist te zetten. Verder zou ik eerder onderbelichten dan overbelichten, uitgebrand wit is niet meer goed te krijgen, onderbelichte foto's hebben meer mogelijkheden.
          In PS kan je dan via layers de donkere delen wat oplichten, en de lichte delen wat verdonkeren.
          Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

          Comment

          Working...
          X