Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • plas

    Ik ben aan het experimenteren om RAW bestanden te bewerken, is misschien een slechte manier maar wat ik doe is een RAW en een JPEG van hetzelfde beeld vergelijken.
    Deze is de verkleinde en verscherpte foto van de jpeg:

    Deze is de bewerkte versie van het RAW bestand:

    Nu komt de vraag; ik vind de bomenrij in mijn bewerkt beeld beter dan in het origineel maar ik vind de voorgrond beter (vooral groener) in het orgineel. Alleen vind ik niet hoe ik dat moet aanpassen. Iemand een idee?
    Alvast bedankt,
    Veerle
    Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

  • #2
    Re: plas

    Lokaal aanpassen of als je RAW-converter dat niet ondersteunt, twee keer "ontwikkelen", een eerste voor de bomen en een tweede voor de voorgrond. Leg ze daarna op elkaar gebruik een zachte gom om van de bovenste het deel ter verwijderen dat je daar minder vindt. Als je software het ondersteunt, gebruik dan een laagmaster, dan kan je nog altijd teveel verwijderde delen herstellen.
    Luc

    Comment


    • #3
      Re: plas

      In lightroom zou je daar gegradueerd filter of aanpassingspenseel voor kunnen gebruiken.
      Heel gemakkelijke opties vind ik persoonlijk.
      Ben het ook nog maar aan het leren, maar heb het toch al enkele keren gebruikt voor zulke dingen.

      Comment


      • #4
        Re: plas

        Dat wil ik nu net niet doen.

        Het is twee keer net dezelfde foto maar opgeslaan op twee verschillende manieren door mijn toestel. Weet er iemand wat je fototoestel doet (technisch dan) als het die JPEG's aanmaakt, daar wordt toch ook vertrokken van het RAW bestand, nee?
        Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: plas

          Daar zit hem juist het verschil: een jpeg wordt door je toestel "bewerkt". Het zal, volgens je instellingen, de kleuren wat meer verzadigen, al wat verscherping toepassen, enzovoort.
          Een RAW-bestand wordt ook wel een digitaal negatief genoemd. Dat moet nog "ontwikkeld" worden. Dit is een zuivere weergaven van het licht dat je sensor ontvangen heeft, zonder dat er iets aan gewijzigd is. Dit is de basis waaruit je met de juiste software het best mogelijke beeld kan halen.
          Bij een jpeg heeft je camera een deel van dat werk al gedaan, maar met wat oefening kan je op basis van de RAW zelf beter!

          Stel bijvoorbeeld je camera in om in zwart-wit te fotograferen. Dat zal een zwart-witte jpeg opleveren, maar de RAW zal alle kleurinformatie bevatten en die ook laten zien.
          Luc

          Comment


          • #6
            Re: plas

            @Luc: dat is juist wat ik aan het doen ben, aan het oefenen :-). Kan ik ook ergens vinden wat die 'bewerking' van mijn toestel juist is? Verscherpen en saturatie zijn er zeker bij, maar volgens mij is er nog wat anders.
            Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: plas

              Kijk in het menu van je toestel eens naar de instellingen voor picture control, d-lighting, etc.
              Ik zie dat je een D90 gebruikt. Als je de meegeleverde ViewNX installeert - download de laatste versie bij Nikon = gratis - dan kan je alle instellingen daarin ook terugvinden. Een RAW geeft je meer mogelijkheden omdat je daarmee nog alle kanten uit kunt.
              Veel succes.
              Luc

              Comment

              Working...
              X