Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Paasbloempjes

Standaard Paasbloempjes

Voor ze terug verdwenen zijn, onze paasbloempjes vereeuwigd...

Ligt de scherpte(diepte) juist?

Nikon D50, Lens: 18-55mm F/3.5-5.6 G
    1/30 sec - F/10
    Focal Length: 50mm
    Exposure Comp.: +1.3 EV
    Sensitivity: ISO 400
    Al doende leert men...

Flickr

Standaard Re: Paasbloempjes

Ik ben geen kenner maar vind het mooi dat de onscherpte van de achtergrond niet teveel is zodat je nog mooi op de achtergrond een derde lelietje kan zien terwijl de hoofdonderwerpen toch duidelijk de lelietjes op de voorgrond zijn.

Groeten van een beginnend fotohobbiist of hoe schrijf je dit :d

Standaard Re: Paasbloempjes

De scherpte zit op de tweede bloem. De kelk van de eerste bloem wordt al een beetje wazig, maar ik meen dat je goed gekozen hebt wat het diafragma betreft.
    Weet dat scherptediepte afhankelijk is van :
    - diafragmagrootte (F16 = klein diafragma = grotere scherptediepte)
    - de afstand tot je onderwerp (je zit er hier dichtbij = geringere scherptediepte)
    - de brandpuntsafstand (meer groothoek = grotere scherptediepte).

Compositie vind ik goed gekozen (onderwerp staat uit het midden en volgt de diagonaal).
    Belichting is goed (zeker licht genoeg, wel her en der een klein puntje uitbranding)
    Hou er rekening mee dat je met een sluitertijd van 1/30ste, bij de geringste beweging van de bloemen al onscherpte hebt. Dus de keuze voor ISO 400 is hier zeker gerechtvaardigd. Ga je lager = langere sluitertijd = meer kans op bewegingsonscherpte.

Zoals al aangegeven... mooi gewerkt met scherptediepte (DOF). Goei plaatje, dat misschien nog een tikkeltje scherper kon (statief, voorontspanner, iets minder licht = kortere sluitertijd, minder zoom en een groter diafragma = dezelfde scherptediepte en kortere sluitertijd).
    Laatst gewijzigd door FestinaLente; 7 april 2008 om 06:17

Regels voor berichten