Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Orion

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Orion

    Nog een testje met de 50 1.8.

    10 sec op iso 400 en diafragma 2.8. Het was hier nog niet helemaal donker, dus geen al te beste omstandigheden.



    Uploaded with ImageShack.us
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: Orion

    Ik weet niet dat je hier veel reakties gaat op krijgen.
    Ik ga toch een poging wagen.
    1 Probleem bij astrofotografie is het feit dat de aarde ronddraait en beweegt, waardoor het lijkt dat de sterrenhemeel beweegt. Beweging geeft bewegingsonscherpte, reden waarom je de sluiterstijd zo kort mogelijk moet houden. Iso omhoog dus, wat dan weer het risiko op ruis vergroot. Maar dat risiko heb je ook wanneer je lang belicht. Dus ISO 100 en een lange belichting geeft ook ruis, dit om maar te zeggen dat het niet alleen van de iso afhangt dat je ruis hebt of niet.
    Het is niet altijd ruis wat je ziet. Door het langer belichten gaan er ook sterren te voorschijn komen die je anders niet kunt zien en wat dan soms verkeerdelijk als ruis wordt bestempeld.
    Donker is natuurlijk een must. Hoe meer licht hoe meer lichtverontreiniging op de foto.
    En het licht is hier de dooddoener van de foto
    Hoe kouder, hoe stabieler dat de luchtlagen zijn en hoe scherper de foto's zullen zijn.
    Probeer nog eens als het donker is en je zult zien dat de neven er beter uitkomt.
    Robby BB
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

    Comment


    • #3
      Re: Orion

      Robydorine,

      Bedankt voor uw reactie. In de jaren 80 ben ik actief bezig geweest met astrofotografie, zelfs met een telescoop. Maar je weet hoe dat gaat, huwen en dan veel minder tijd ....

      Ik wou gewoon even testen met mijn lensje, wat er uit zou komen. Ik heb op maar de iso op 400 gezet en het diafragma op 2.8, zodat de camera de sluitertijd zelf kon bepalen.

      Deze foto is genomen rond 1930 uur, zeker niet donker genoeg, maar 'k wou het toch proberen. Volgende keer ga ik zeker wachten tot het echt donker is en een beetje meer nadenken over iso en belichtingstijd en een donkere plaats uitzoeken, wat niet zo evident is als je in "het stad" woont.

      Groetjes

      J.
      Fuji x 100 f

      Comment


      • #4
        Re: Orion

        Beste joebat,

        Ik heb op deze topic een slotje geplaatst.
        Dit vanwege het feit dat dit uw 2de post is, geplaatst in beginnershoek op 19 maart.

        Lees er even het reglement op na aub:
        In de Beginnershoek mag je per kalenderdag slechts 1 foto-onderwerp (topic) starten, met maximaal 3 foto’s per nieuw topic.

        Morgen, op 20 maart, gaat deze topic opnieuw open.
        Dit wil zeggen dat u morgen geen nieuwe topic start!

        Mvg,
        Mod-!Bart

        Comment


        • #5
          Re: Orion

          Topic opnieuw open -> 20 maart 2012

          Mvg,
          Mod-!Bart

          Comment

          Working...
          X