Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nagenieten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nagenieten

    Ik post dit reeksje hier, als een voorbeeld van mogelijkheden qua workflow.

    De eerste foto komt, op een lichte crop, en rawbewerking na, zo uit de camera.
    De witbalans heb ik een uur voor zonsondergang, bij zonlicht, manueel, met de grijskaart ingesteld.
    Gevolg is, dat wanneer de zon ondergaat, het geheel vrij "koel" wordt.
    Deze koelte, gezien de houding van de twee mensen, en de jassen, vond ik wel iets hebben

    De tweede foto, is de eerste als JPEG bewerkt, door één klik met het grijspipet, op de voorste steen.

    De derde is dezelfde foto, terug bewerkt vanuit raw, en een beetje gespeeld met witbalans,
    verzadiging, licht, verlopen... Ik zeg niet dat het helemaal goed gedaan is, maar het geeft wel
    voor een stuk aan, de mogelijkheden die men heeft met éénzelfde foto.

    Jullie mogen kiezen... maar 't hoeft niet.









    Voor de liefhebbers : F4 - 1/80ste - ISO 200 - 50mm(FF)
    Last edited by vedeka; 21 maart 2013, 22:18.

  • #2
    Re: Nagenieten

    Ewel, ik ga absoluut voor je eerste.
    De koelte geef je idd goed weer daar.
    Ik zit hier nu ook zo op mijn werk. Jasje aan, helemaal ineengedoken door de koude lucht die uit de climatisatie komt
    Alhoewel ik het warmer krijg door te kijken naar je derde! Die lucht daar is onbeschrijflijk mooi!
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Nagenieten

      Ja kiezen is altijd verliezen, ik hou het op twee, warmer dan de eerste, allhoewel de derde ook in mijn smaak valt.
      Mooie opname en bewerkingen
      Renée

      Comment


      • #4
        Re: Nagenieten

        eigenlijk heb ik geen voorliefde. Ze geven elk hun eigen sfeer weer.

        Comment


        • #5
          Re: Nagenieten

          In de eerste zit er te veel blauw in de foto , ook in de voorgrond. Tweede is het meest natuurlijke zoals in als kustbewoner ken maar toch nog blauw in de voorgrond.. Derde is de warmste en vind ik wel de mooiste maar voor deze kleuren is het nog te vroeg in het jaar. De zon zit nog niet hoog genoeg om dit zonlicht op zee te geven.

          Comment


          • #6
            Re: Nagenieten

            Ik kies ronduit voor de eerste.
            Het nagenieten is een binnenpret die duurt tot de perifere afkoeling de overhand gaat krijgen.
            Zelf zou ik hier, voor de kijkers, de shadows een boost hebben gegeven.
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

            Comment


            • #7
              Re: Nagenieten

              Voor mij ook de eerste. Lekker fris en toch warm.
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: Nagenieten

                Voorkeur voor 2 en 3, ik heb het al koud genoeg.
                Je foto's zijn wel te groot (max900pix) en zijn maar +- 75 Kb (probleem met uploaden?).
                mvg,
                Eddy
                Smaken verschillen

                Comment


                • #9
                  Re: Nagenieten

                  Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                  Voorkeur voor 2 en 3, ik heb het al koud genoeg.
                  Je foto's zijn wel te groot (max900pix) en zijn maar +- 75 Kb (probleem met uploaden?).
                  mvg,
                  Eddy
                  Hier is iets serieus misgelopen... geen idee hoe het komt.
                  Op mijn PC staan ze 900 en 400kb...
                  Merci voor het melden.
                  Is photobucket ook al kuren aan 't krijgen ?

                  Inmiddels verholpen... bedankt !
                  Last edited by vedeka; 21 maart 2013, 22:18.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nagenieten

                    Klassevoorbeeld
                    Wat voor mij nog eens aantoont dat smaak/gevoel/interpretatie kan primeren boven een correcte WB. (Voor zover dit niet te ver "buiten" proporties gaat...)
                    Mocht je telkenmale je ene foto zo presenteren zou er voor elk wat wils zijn

                    Groetjes
                    Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nagenieten

                      Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
                      ..........
                      Deze koelte, gezien de houding van de twee mensen, en de jassen, vond ik wel iets hebben
                      daarom voor mij de eerste.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nagenieten

                        Normaliter zou ik ook voor de eerste gaan maar bij nader inzicht...kan ik niet meer kiezen dus 3 op 3!
                        vriendelijke groeten, Sien

                        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nagenieten

                          ik heb eigenlijk ook geen voorkeur.
                          Maar soms valt dat geweldig op, hoeveel je een foto kan veranderen kwa bewerkingen.
                          ik probeer...
                          mijn Fijsboecq en mijn flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nagenieten

                            Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
                            De witbalans heb ik een uur voor zonsondergang, bij zonlicht, manueel, met de grijskaart ingesteld.
                            Gevolg is, dat wanneer de zon ondergaat, het geheel vrij "koel" wordt.
                            ..........................
                            De tweede foto, is de eerste als JPEG bewerkt, door één klik met het grijspipet, op de voorste steen.
                            Blij dat je bovenstaand nog even aanhaalt.
                            Er had ook nog bij kunnen staan dat je in dergelijke omstandigheden NOOIT op de automatische witbalans kan vertrouwen.
                            Een optie is inderdaad de manuele witbalans. Maar vind dit zelf niet werkbaar, als het licht en de kleurtjes per minuut veranderen. Tijdje geleden kreeg ik van een van de "groten" alhier een tip om gewoon altijd op AWB te werken.
                            En dan proberen om zoveel mogelijk de kleuren in je hoofd op te slaan, om dan later vanuit de RAW, die omstandigheden weer te reproduceren. (of soms bewust wat anders doen)
                            Grijskaart, grijspipet en AWB werken alleen perfect bij neutraal licht.
                            Het gebeurt nog weleens dat mensen het argument gebruiken, "maar is het zo uit de camera gekomen". Maar ze vergeten dan, dat er bijna geen groter liegebeest bestaat dan een camera !
                            Interessant onderwerp en bedankt voor het initiatief. Duidelijk is dat smaak en werkelijkheid soms niet hand in hand gaan.
                            Ik kies overigens voor 2½, en dat is echt zonder humor bedoelt. En met als invalshoek, realiteit.
                            Groeten,
                            Johan
                            Last edited by Johan1956; 22 maart 2013, 09:12.
                            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                            Vriendelijke groeten, Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nagenieten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                              ... En dan proberen om zoveel mogelijk de kleuren in je hoofd op te slaan, om dan later vanuit de RAW, die omstandigheden weer te reproduceren. (of soms bewust wat anders doen)
                              Grijskaart, grijspipet en AWB werken alleen perfect bij neutraal licht.
                              Het gebeurt nog weleens dat mensen het argument gebruiken, "maar is het zo uit de camera gekomen". Maar ze vergeten dan, dat er bijna geen groter liegebeest bestaat dan een camera ! ...
                              Johan
                              Ach, ook het geheugen is een volstrekt onbetrouwbaar element.
                              Van waardering geniet ik.
                              Van kritiek leer ik.

                              Comment

                              Working...
                              X