Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste vogeltje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste vogeltje




    Vandaag mijn eerste vogeltjes gefotografeerd.
    Hier een Vinkje
    300mm + converter 1,4 = 420mm
    1/250
    f5,6
    iso 2200
    mvg,
    Eddy








    Last edited by eddy007; 2 december 2015, 22:16. Reden: tikfout
    Smaken verschillen

  • #2
    Re: Mijn eerste vogeltje

    En die staat er meteen goed op !! Mooie scherpte ! Achtergrond mocht voor mij nog iets minder druk.
    www.erikthomas.be

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste vogeltje

      Als eerste opname is dit zeker en vast niet slecht
      Indien dit bij je thuis is kan je nog wat werk maken van de achtergrond, zodat alle lijnen uit beeld verdwijnen en deze rustiger wordt
      De Vink zelf ontbreekt wat aan detail maar dit komt waarschijnlijk door de hoge iso, deze kan makkelijk de helft naar beneden met deze sluitertijd
      Daarentegen mocht het diafragma wat meer geknepen worden zodat de dof iets groter was
      Uiteraard moet dan het zonnetje meewerken, en dat is hier bij ons al heel lang gelden
      Nog kansen genoeg zou ik zeggen, Vinken zijn er in vele getallen aanwezig

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste vogeltje

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Als eerste opname is dit zeker en vast niet slecht
        Indien dit bij je thuis is kan je nog wat werk maken van de achtergrond, zodat alle lijnen uit beeld verdwijnen en deze rustiger wordt
        De Vink zelf ontbreekt wat aan detail maar dit komt waarschijnlijk door de hoge iso, deze kan makkelijk de helft naar beneden met deze sluitertijd
        Daarentegen mocht het diafragma wat meer geknepen worden zodat de dof iets groter was
        Uiteraard moet dan het zonnetje meewerken, en dat is hier bij ons al heel lang gelden
        Nog kansen genoeg zou ik zeggen, Vinken zijn er in vele getallen aanwezig

        grts
        Sieg
        Bedankt voor je feed-back Sieg maar zo gemakkelijk kan het niet allemaal:
        - met deze sluitertijd kon de iso niet naar beneden (te weinig licht).
        - hoe ga je het diafragma meer knijpen ? Het is een 300mm f4 lens en met de converter wordt dat dus 5,6, ik kan niet anders. Vergeet ik iets of heb jij een truc?
        Ik ga wat wachten op het zonnetje.
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste vogeltje

          prachtfoto van dat vinkje. Inderdaad, die lijnen storen een klein beetje, maar ja, niet iedereen heeft een schaartje of kniptang bij....
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste vogeltje

            Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
            Bedankt voor je feed-back Sieg maar zo gemakkelijk kan het niet allemaal:
            - met deze sluitertijd kon de iso niet naar beneden (te weinig licht).
            - hoe ga je het diafragma meer knijpen ? Het is een 300mm f4 lens en met de converter wordt dat dus 5,6, ik kan niet anders. Vergeet ik iets of heb jij een truc?
            Ik ga wat wachten op het zonnetje.
            mvg,
            Eddy
            - Kan makkelijk hoor Eddy, 1/100ste en zelfs nog trager is nog voldoende om een vogeltje op een takje of paaltje vast te leggen.
            Ik heb indertijd nog foto's gemaakt van een zittende Velduil op een paaltje, dit met een 500mm + 1,4 extender op FF en dat aan een sluitertijd van 1/30ste
            Uiteraard moet je wel zorgen dat je lens stabiel ligt, een rijstzak is bvb veel stabieler dan een statief.

            - Een diafragma knijpen wil zeggen een kleiner diafragma, dus m.a.w. een groter f getal
            bvb een f8 is meer geknepen dan een f5,6

            En inderdaad wachten op het zonnetje, spijtig genoeg zien we dat de laatste weken niet veel meer ....

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste vogeltje

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              .... Indien dit bij je thuis is kan je nog wat werk maken van de achtergrond, zodat alle lijnen uit beeld verdwijnen en deze rustiger wordt
              Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
              .... Inderdaad, die lijnen storen een klein beetje, maar ja, niet iedereen heeft een schaartje of kniptang bij....
              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste vogeltje

                Velen halen een dergelijk resultaat niet, zelfs niet bij de 100ste poging
                Compo is zeker goed, scherpte ligt naar mijn mening wel juist, en de achtergrond... tja idd mss een beetje druk maar ja, "het leven zoals het is" zeker ?
                Stoort me eigenlijk niet.
                De dof is inderdaad net iets te klein maar als ik je exif bekijk dan had je ook niet erg veel mogelijkheden. Met de reactie van Sieg kun je ongetwijfeld wat (net als ik trouwens), hij heeft wellicht gelijk als hij zegt dat een rijstzak stabieler is dan een statief, maar ja, het zijn altijd die omstandigheden hé ?
                In elk geval wordt dan wel flink afgeweken van de vuistregel dat de maximale belichtingstijd gelijk is aan het omgekeerde van de gebruikt brandpuntsafstand (dus een bv met een 500mm lens, minimum 1/500ste gebruiken).

                Wees maar zeker dat er velen jaloers zullen zijn op je eerste vogeltje!
                "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste vogeltje

                  'k Wenste dat mijn eerste vogeltje er ook zo uitzag.
                  In 't plaatselijk containerpark kunnen ze de toevloed van mijn minder geslaagde vogeltjes (-foto's) niet volgen.
                  Als ik mij de moeite getroost om bij min temperaturen in mijn tuinhuis te gaan zitten met een camouflagenet voor de ingang zie ik de kwaliteit van m'n foto's best wel toenemen.
                  Dan maak je min of meer een "setting" met voedsel voor de schrokopjes die voldoet qua achtergrond. Dan nog valt mijn stadstuintje wat klein uit en ben je afhankelijk van goede lichtomstandigheden.
                  Als we in de natuur wandelen, met of zonder statief, wordt dit allemaal een stuk moeilijker en moeten we genoegen nemen met wat de natuur biedt.

                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste vogeltje

                    Voor een eerste poging vind ik dit zeer geslaagd.

                    Mvg Yves.
                    What you see is what you get

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste vogeltje

                      Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                      Voor een eerste poging vind ik dit zeer geslaagd.

                      Mvg Yves.
                      +1
                      tof !!!
                      grts,Jozef
                      Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste vogeltje

                        Die staat er knap op Eddy.
                        De diagonaal van de tak leidt je naar het vogeltje op een sterk punt.
                        De tak zelf had ik ook graag scherp gezien. Maar ik doe het je niet na hoor.
                        Ik weet niet hoever je van het vogeltje af stond, maar zou het ook niet in de dof gevallen zijn moest je scherp gesteld hebben op de tak?
                        Groetjes,
                        Dominic

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste vogeltje

                          Je mag zeker niet klagen over je eerste vogeltje, zeker geen slecht begin. De omstandigheden verschillen altijd. Het weer, het licht, de BG, het onderwerp. Ik kijk al uit naar een volgende.
                          Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste vogeltje

                            De compo zit goed en of de achtergrond zo storend is, voor mij niet, de achtergrond is toch geen behangpapier!

                            mvg

                            marcel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste vogeltje

                              Goed gedaan
                              Peter
                              mijn website : klik

                              Comment

                              Working...
                              X