Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

    Hallo,
    Ben aan het experimenteren met mijn diafragma's en sluitertijden en mijn 18-55 canon lens en dit is het eerste voor mij redelijke resultaat kan natuurlijk zijn dat dit helemaal niet goed is tips dus altijd welkom!
    Groetjes
    Tamara

    Last edited by tamarava; 19 februari 2013, 08:09.
    canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

  • #2
    Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

    Nav je andere topic, ben ik hier even komen kijken. Ik probeer opbouwende kritiek te geven, we zijn hier om te leren, niet?

    De eerste is onderbelicht. Als je leest hoe de lichtmeter van je toestel werkt zal je begrijpen waarom een witte bloem er grijs uit komt. De oplossing is exposure compensation. Of in dit geval in M stand door groter diafragma, langere sluitertijd of hogere iso.

    De iso is al 800, nog hoger is geen optie. Het diafragma kan niet lager, beperking van je lens.
    Je hebt wel nog veel ruimte in de sluitertijd: 1/200. Met een IS lens op 55mm uit de hand kan je zeker tot 1/20. Op voorwaarde dat er ook omgevingslicht is, want...

    De foto is genomen met de ingebouwde flash en sluitertijd heeft geen invloed op flash.
    Probeer dat ding neergeklapt te houden en andere oplossingen te zoeken. Bloemen vragen zacht licht. Een diffuus licht dat tov je onderwerp een paar keer groter is.


    De 2e vind ik mooi. Toch 1 puntje:
    Het is heel goed te zien dat bij de omzetting naar jpeg detail (kleur) verloren is gegaan. Je mag de compressiekwaliteit omhoog brengen.
    Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

    Comment


    • #3
      Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

      Hallo Tamara,

      De foto van de orchidee is inderdaad onderbelicht, een kleine uitleg hoe dit komt.
      Wanneer je een digitale foto maakt gaat je camera de belichting zo kiezen dat de gemiddelde kleurwaarde een middelgrijs is.
      Nu bij zeer lichte foto's (zoals je orchidee of bvb sneeuw) krijgt de camera volgens hem teveel licht binnen dus gaat de camera de belichting van de sensor wat verminderen (sluitertijd verlagen, diafragma verkleinen of iso verlagen).
      Wat jij dan moet doen is de belichtingscompensatie aanpassen (Ev + of -).
      Bij heldere onderwerpen gaat de camera wat onderbelichten dus moet jij wat overbelichten (Ev+), bij donkere onderwerpen bvb iemand in het zwart gekleed tegen een donkere achtergrond gaat de camera overbelichten (je zwart wordt dan grijzig) dan moet jij dus wat onderbelichten (Ev-).
      Het klinkt raar maar het is zo: bij hele lichte onderwerpen moet je overbelichten (Ev+) en bij donkere onderwerpen moet je onderbelichten (Ev-).
      Hoeveel je moet compenseren moet je een beetje zoeken bij de meeste camera's gaat dat van 1/3e stop tot 3 stops (+ of -).

      Voila, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

      Groeten, Hans

      Comment


      • #4
        Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

        ga mee met bovenstaande.
        en let ook even op:
        ---
        2.1.2 Kies de juiste rubriek

        Plaats je topic a.u.b. in het juiste forum. Kijk vooraf dus even waar ze het beste thuishoort.

        Zet dus ook geen verschillende foto's die niet bij elkaar horen (zoals een hond, een landschap en een auto) bij elkaar in éénzelfde onderwerp. Post elke foto in het juiste forum (in het voorbeeld dus Dieren, Natuur & Landschappen en Transport).
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

          zeker en vast alca ik wil zeker opbouwende kritiek anders ga ik het nooit leren als beginner zie ik dat zelfs niet eens dat die onderbelicht is gewoon door geen ervaring. Hij is getrokken in mijn keuken toen het al donker was buiten met het kunstlicht aan op een rode achtergrond muur dus het was daar inderdaad vrij donker zodat die flits inderdaad omhoog stond. Nu als ik die sluitertijd naar beneden had gehaald zonder de flits zou dit dan licht genoeg zijn geweest in een vrij donkere ruimte (vanavond ga ik dat zeker uittesten. Ik had nog een andere foto getrokken met sluiter 1/13 maar die is niet scherp vind ik maar is die dan goed van belichting of is die gewoon verschrikkelijk slecht omdat hier ook de flits is afgegaan denk ik.
          De ondergaande zon: je zegt bij omzetting naar jpeg maar hij is standaard al jpeg als ik hem op de pc zet is het noodzakelijk om altijd in raw te trekken of ben ik hier mis in? Bij het opslaan heb ik nu die kwaliteit waarde op 10 gezet ipv 8 is dat die compressiekwaliteit die je bedoelt?

          Ja hans dat begin ik te begrijpen maar telt dit dan ook in een donkerdere ruimte met spots als kunstlicht?

          ziehier mijn 2 nieuwe foto's ( de ene wel onscherp maar check voor belichting) de andere hoop ik met meer kleur of toch niet?
          Last edited by tamarava; 19 februari 2013, 08:10.
          canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

          Comment


          • #6
            Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

            MAX 3 opname per topic incl de updates.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              MAX 3 opname per topic incl de updates.
              grt,bouk.
              En ook nog: eenzelfde foto mag maar in één topic. De eerste foto hier
              staat ook nog in http://forum.belgiumdigital.com/f74/...od-448301.html als tweede. Lees gerust eens
              de Sticky en de Reglementen.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                De belichting is inderdaad veel beter. De flits is niet te zien omdat het omgevingslicht sterker is.

                Oorspronkelijk geplaatst door tamarava Bekijk bericht
                De ondergaande zon: je zegt bij omzetting naar jpeg maar hij is standaard al jpeg als ik hem op de pc zet is het noodzakelijk om altijd in raw te trekken of ben ik hier mis in? Bij het opslaan heb ik nu die kwaliteit waarde op 10 gezet ipv 8 is dat die compressiekwaliteit die je bedoelt?
                Ik bekijk het nu vanop mijn portable en de update, maar ook de originele, is beter. Misschien is er iets fout met mijn scherm.
                Kwaliteit 8 is normaal voldoende.

                Ik raad RAW aan. Vooral in landschappen kan de witbalans fout zitten. En dat krijg je met jpeg niet meer gecorrigeerd.
                Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                Comment


                • #9
                  Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                  sorry Bouk ik heb ze er afgehaald wist niet dat ze niet in beginnershoek mochten en ook als beoordeling in soort fotomap(close up). Als je updates doet open je dan best een nieuw topic veronderstel ik of verwijder je de oude.
                  canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                    Oorspronkelijk geplaatst door tamarava Bekijk bericht
                    .......... Als je updates doet open je dan best een nieuw topic veronderstel ik of verwijder je de oude.
                    gewoon een linkje in het betreffende topic.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                      Op je 2e foto is de bloem wel correct van kleur, maar de achtergrond te druk.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Op je 2e foto is de bloem wel correct van kleur ...
                        NEE. De bloem is veel te roze (er zit gewoon een rozige kleurzweem over).
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                          het roze is wel erg duidelijk.
                          D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                          https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                          Grt. Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...


                            Nog een poging, deze keer met voldoende licht maar ik weet het niet ik denk dat hij nu terug te onderbelicht is??
                            canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

                            Comment


                            • #15
                              Re: mijn eerste hopelijk redelijk goede foto van mijn orchidee...

                              Ik denk dat je zelf ook wel ziet dat de kleur van de bloem op de foto ruim
                              afwijkt van de werkelijkheid (denk ik).
                              Wanneer ik de afzonderlijke kleuren R, G en B bekijk, zijn deze wat oneven-
                              wichtig verdeeld over het histogram. Je kunt voor iedere kleur apart het histo-
                              gram in orde brengen maar net zo goed en met het zelfde resultaat gebruik
                              je de 'auto'-knop bij het histogram in PS-Elements.
                              Van waardering geniet ik.
                              Van kritiek leer ik.

                              Comment

                              Working...
                              X