Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn allereerste foto hier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn allereerste foto hier

    De foto 's werden eergisteren genomen. Het was de eerste keer dat ik op stap ging met mijn nieuwe 40D. Ik had eerder nog nooit met een reflex getrokken. Locatie: de Leie, in de buurt van Ploegsteert. Lens: Bigma.



    Exif:
    ISO: 1600
    Belichting: 1/1250 sec
    Diafragma: f/14.0
    Brandpuntsafstand: 500mm
    Ik gebruik een statief.



    Exif:
    ISO: 640
    Belichting: 1/500 sec
    Diafragma: f/9.0
    Brandpuntsafstand: 500mm



    Exif:
    ISO: 800
    Belichting: 1/500 sec
    Diafragma: f/9.0
    Brandpuntsafstand: 500mm


    Ik vrees dat ik vooral bij de eerste foto beter een lagere ISO-waarde had gekozen om minder ruis en meer kleurdiepte te hebben. Ik moet ook nog bekijken of ik deze foto's (die geresized werd door Picasa) beter kan verscherpen. De orginele foto's zijn scherper. Ik kan natuurlijk via bdsizer gaan resizen en zelf FTP'en, maar dat is een stuk omslachtiger dan via Picasa werken...
    Graag jullie opbouwende kritiek, want van vogelfotografie heb ik helemaal nog geen kaas gegeten.
    Last edited by Klof; 4 maart 2008, 12:24.

  • #2
    Re: Mijn allereerste foto hier

    Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik commentaar geef op andere mensen hun foto's want zelf kan ik ook geen perfecte foto's maken ....

    Maar goed, here goes nothing.

    1:
    Hier ligt de scherpte een beetje teveel naar achteren, de druppels op de rug van die fuut zien er scherp uit maar zijn hoofd/oog niet.
    Je kan het beste altijd proberen om dat stuk scherp te krijgen want dan zien de foto's er het scherpste uit.

    2 :
    Scherpte zit hier wel goed, meerkoet zwemt mooi de foto binnen en het zwart heeft zijn detail niet verloren.
    Persoonlijk vind ik de foto iets beter worden door er onderaan een beetje af te knippen.

    3 :
    Deze vind ik nieveel aan, teveel afleiding door het groene en het blauwe hek en het verkeersbord.
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #3
      Re: Mijn allereerste foto hier

      Allereerst welkom hier.
      De eerste vind ik de mooiste van de reeks.
      Mooie kleuren, alleen de scherpte ligt inderdaad wat te ver naar achteren.
      Oefenen, oefenen en nog eens oefenen en hier posten voor commentaar en dan kom je er wel.
      Nog veel plezier met fotograferen.
      Groetjes Marlies

      https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

      Comment


      • #4
        Re: Mijn allereerste foto hier

        Bedankt voor de opbouwende kritiek (waar ik me trouwens volledig kan in vinden).

        Comment


        • #5
          Re: Mijn allereerste foto hier

          ik ga volledig mee met de opmerkingen van Grf
          maar maak je je het je zelf niet te moeilijk door hier met een klein diagrafma te werken. Ik zou mijn f veel lager nemen zoniet zo laag mogelijk dan zal ook je achtergrond ook minder doorkomen. ik zou nog eens schuiven met je contrastmogelijkheden.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Mijn allereerste foto hier

            zet je iso eens lager,bij de eerste stikt het van het ruis, niet aangenaam om naar te kijken,en je hebt een statief,dus waarom je iso zo hoog leggen ? je f mag ook iets lager, er ontbreekt ook heel veel scherpte. Dat probleem heb ik ook hoor
            probeer deze foto's eens opnieuw,en dit keer op iso 100, anders wel heel leuke foto's, moet een kanjer van een lens zijn om mee te dragen of vergis ik me
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Mijn allereerste foto hier

              Welkom en veel plezier gewenst... je foto's vind ik echt niet slecht hoor.
              Ik zal binnen een paar weken beginnen met dit alles, en ik kan me heel goed voorstellen dat ik moeite ga hebben om zoiets te fotograferen in het begin zoals jij nu hebt gedaan.
              Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

              Comment


              • #8
                Re: Mijn allereerste foto hier

                Mijn idee...
                Overdoen... lage iso, groot diafragma = ongeveer dezelfde of een aanvaardbare sluitertijd.

                1ste : tikkeltje fout scherp gesteld
                2de en 3de : een tikkeltje overbelicht (uitgebrand wit boven de snavel, en onder oog reiger)
                Bij alle drie de foto's te hoge ISO-waardes.

                Eerste zou nochtans een goeie zijn, bij juiste scherpstelling en lage iso (= meer detail / geen ruis)

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn allereerste foto hier

                  Bedankt voor alle nuttige tips. Ik zal vandaag eens gaan proberen foto's te nemen met een groter diafragma (wordt scherpstellen dan niet nog moeilijker? En stellen jullie altijd handmatig scherp om te vermijden dat b.v. de rug van de vogel en niet de ogen scherp staan?), en een lagere ISO-waarde (ik zal eens proberen op 100).

                  @Oli: body + Bigma is inderdaad een stuk zwaarder dan mijn oude G2 .
                  Zo sla ik twee vliegen in één klap: fotograferen + powertraining. Ik moet wel oppassen dat ik na een tenniselleboog van 't squashen geen bigma-pols opdoe.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn allereerste foto hier

                    daarzie, j'es vertrokken ...

                    f: elke lens heeft een beste f-waarde.
                    meestal ligt die rond de f8-f11.

                    snelheden: 1/500 moet te doen zijn om uit de hand te trekken.
                    zo ben je (veel) mobieler bij de vogeltjes, zeker in't veld.

                    iso: 100 is dan meteen teveel van't goede.
                    op 400 kon ik zelfs met de D60 nagenoeg ruisvrije beelden produceren.
                    naar mijn gevoel ligt het hier bij de nabewerking (of gebrek eraan?).

                    alvast veel oefengenot met de nieuwe speeltjes ...

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment

                    Working...
                    X