Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

libelle

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: libelle

    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
    Hmmm... ik moet even eigenwijs doen....in Nederland noemen we de beestjes weldegelijk libelle en niet libel
    En in sommige delen van West-Vlaanderen noemen de mensen een vlinder een "flieflotter". Wat niet wil zeggen dat dit daarom de juiste naam is.
    Voor zover ik weet is de libel de correcte Nederlandse naam , in Vlaanderen én in Nederland.

    Het beestje op de foto is de Pyrrhosoma nymphula. En in Nederland ?
    Meer foto's op mijn website

    Comment


    • #17
      Re: libelle

      Als ik geweten had dat het een Pyrrhosoma nymphula was had ik um niet durven te benaderen
      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

      Comment


      • #18
        Re: libelle

        Oorspronkelijk geplaatst door BastiaanE Bekijk bericht
        Vraag van een beginner:
        Hoe doe je dat allemaal bij een insect, degene die ik ken bewegen over het algemeen nogal vaak , heb je dan wel genoeg tijd? Of moet je missce en dhien blijven hopen dat er keer een minimaal een minuut stil gaat zitten ...
        Macro fotografie en fotografie van dieren wil ook zeggen dat je u een beetje verdiept in het gedrag van de dieren die je wil fotograferen. Tien minuten op google en je hebt genoeg info over het gedrag van een dier en wanneer het beste moment is. Je hebt natuurlijk een punt met je bewering
        Een voorbeeld; Waarom eten ijberen geen pinguins, omdat er op de noordpool geen pinguins leven. Dus als je een pinguin wilt fotograferen moet je geen bang hebben dat je wordt aangevallen door een ijsbeer, dus heb je al de tijd om een statief op te stellen en al de tijd te nemen voor de foto's. op de noordpool is dat een ander verhaal.
        Robby
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

        Comment


        • #19
          Re: libelle

          Oorspronkelijk geplaatst door wil53 Bekijk bericht
          Als ik geweten had dat het een Pyrrhosoma nymphula was had ik um niet durven te benaderen
          Altijd opletten voor die beesten ... en steeds met de correcte naam aanspreken alvorens ze te fotograferen
          Meer foto's op mijn website

          Comment


          • #20
            Re: libelle

            Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
            Macro fotografie en fotografie van dieren wil ook zeggen dat je u een beetje verdiept in het gedrag van de dieren die je wil fotograferen.

            Tien minuten op google en je hebt genoeg info over het gedrag van een dier en wanneer het beste moment is.
            Eerste zin = de nagel op de kop
            Tweede zin = boeiend als achtergrondinfo maar zo makkelijk is het nu ook weer niet. Om echt insecten te gaan fotograferen moet je veel tijd doorbrengen in de leefwereld van die beestjes. Bestudeer hun gedrag in real time en dan zal je zien dat bijvoorbeeld een grote libel opvliegt als je hem/haar benadert. Maar als je ter plaatse blijft staan of zitten heb je 95% kans dat die op net dezelfde plaats komt terugzitten. Dat geeft je de tijd om je fototoestel goed te positioneren, in te stellen, .... En zo heeft elk insect zijn gewoontes die vaak met jachtgedrag te maken hebben.
            Meer foto's op mijn website

            Comment


            • #21
              Re: libelle

              Dank voor de waarschuwing.

              Dit beestje ging van blad naar blad en het was ook niet windstil behalve bij die laatste had ik wat tijd maar daar kon het statief weer niet bij.
              Tis wat soms
              https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

              Comment


              • #22
                Re: libelle

                Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                Eerste zin = de nagel op de kop
                Tweede zin = boeiend als achtergrondinfo maar zo makkelijk is het nu ook weer niet. Om echt insecten te gaan fotograferen moet je veel tijd doorbrengen in de leefwereld van die beestjes. Bestudeer hun gedrag in real time en dan zal je zien dat bijvoorbeeld een grote libel opvliegt als je hem/haar benadert. Maar als je ter plaatse blijft staan of zitten heb je 95% kans dat die op net dezelfde plaats komt terugzitten. Dat geeft je de tijd om je fototoestel goed te positioneren, in te stellen, .... En zo heeft elk insect zijn gewoontes die vaak met jachtgedrag te maken hebben.
                Ik heb ook eens ergens gelezen dat het handig is als je een libelle, libel wilt fotograferen
                en ze zijn aan het rondvliegen in je buurt je een stok in de grond moet steken scherpstellen op het uiteinde en dat dan de kans groot is dat ze op het uiteinde komen zitten.
                Robby
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

                Comment


                • #23
                  Re: libelle

                  zal ik eens proberen.
                  https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                  Comment


                  • #24
                    Re: libelle

                    Ik zal even het libel/libelle probleem uit de wereld proberen te helpen.
                    Op de site van Van Dale staan zowel libel als libelle.
                    http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...kwoord=libelle
                    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

                    Comment


                    • #25
                      Re: libelle

                      mopje, weet je hoe men een libelle moet doodslaan?





                      Met een flair


                      Wat zijn we weer grappig vandaag
                      Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken.

                      Comment


                      • #26
                        Re: libelle

                        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                        En in sommige delen van West-Vlaanderen noemen de mensen een vlinder een "flieflotter". Wat niet wil zeggen dat dit daarom de juiste naam is.
                        Voor zover ik weet is de libel de correcte Nederlandse naam , in Vlaanderen én in Nederland.

                        Het beestje op de foto is de Pyrrhosoma nymphula. En in Nederland ?
                        In Nederland doen we niet eigenlijk niet zo lastig, we noemen het gewoon een rood beestje
                        Dat Belgen beter zijn in gramatica en spelling is helaas een feit, maar een libelle blijft hier potdomme gewoon een libelle

                        Comment


                        • #27
                          Re: libelle

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans400D Bekijk bericht
                          Ik zal even het libel/libelle probleem uit de wereld proberen te helpen.
                          Op de site van Van Dale staan zowel libel als libelle.
                          http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...kwoord=libelle
                          Hihihihi

                          Comment


                          • #28
                            Re: libelle

                            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                            Eerste zin = de nagel op de kop
                            Tweede zin = boeiend als achtergrondinfo maar zo makkelijk is het nu ook weer niet. Om echt insecten te gaan fotograferen moet je veel tijd doorbrengen in de leefwereld van die beestjes. Bestudeer hun gedrag in real time en dan zal je zien dat bijvoorbeeld een grote libel opvliegt als je hem/haar benadert. Maar als je ter plaatse blijft staan of zitten heb je 95% kans dat die op net dezelfde plaats komt terugzitten. Dat geeft je de tijd om je fototoestel goed te positioneren, in te stellen, .... En zo heeft elk insect zijn gewoontes die vaak met jachtgedrag te maken hebben.
                            Dit is echt leuke info....kun je geen topic aanmaken met dit soort weetjes over insekten?

                            Comment


                            • #29
                              Re: libelle

                              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              Dit is echt leuke info....kun je geen topic aanmaken met dit soort weetjes over insekten?
                              Nope, da's bedrijfsgeheim . Maar ik los regelmatig wel iets van info op het forum.

                              Eigenlijk moet je het zelf leren. Neem eens de tijd om gewoon insecten te bestuderen. Zonder fototoestel maar denk als fotograaf. Ik doe het regelmatig in mijn tuin en rond mijn tuinvijver. Als je je echt concentreert leer je niet enkel het gedrag kennen van die beestjes. Je leert ook de beste hoek zien om ze later te fotograferen.

                              Mensen zeggen meestal dat insekten te vlug wegvliegen als ze die benaderen met de macrolens. Hoe zou je zelf zijn? Ik installeer me meestal ergens tussen het groen en wacht gewoon wat er op mij afkomt. Zo wordt je letterlijk 1 met de natuur en je hoeft echt niet lang te wachten alvorens de mooiste beestjes vlakbij komen te zitten. Misschien wel een libel
                              Meer foto's op mijn website

                              Comment


                              • #30
                                Re: libelle

                                Dat ben ik wel met je eens.
                                Er zit zo veel leven ook hier in de tuin en vijver.

                                Maar ik zil graag eerst leren met die camera om te gaan.
                                https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                                Comment

                                Working...
                                X