Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korte dagen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Korte dagen...

    Ik hou niet van die korte herfst- en winterdagen, maar voor fotografie zijn ze fantastisch!




    Het is de derde foto dat ik hier post, maar ik heb nog nooit tips of enig ander commentaar gekregen. Het zou nochtans wel een grote hulp voor mij zijn, gezien ik nog maar sinds kort gestart ben met een cursus fotografie.
    Als jullie me nu ook nog een beetje willen sturen.....
    Alvast bedankt

    Groetjes,
    Funflower
    Last edited by Funflower; 13 november 2010, 11:01.

  • #2
    Re: Korte dagen...

    waarin zou jij het liefst gestuurd willen worden, techniek of beeldtaal? allebei natuurlijk maar stap voor stap is denk ik beter. de een zal zeggen leer eerst je techniek beheersen de ander leer eerst kijken. dus nogmaals mijn vraag voor welke ga jij? ehmmm dat wil niet zeggen dat als je hier een keus zou maken dat deze topic maar een kant op mag gaan hoor ;-)
    Last edited by armando113; 13 november 2010, 09:26.
    http://armando113.wix.com/amartiniphoto

    Comment


    • #3
      Re: Korte dagen...

      Als ik dan écht moet kiezen.... Techniek dan maar....

      Comment


      • #4
        Re: Korte dagen...

        Dit kan zeker al tellen zo'n sfeerbeeld voor een beginneling. Zet de foto een beetje recht (horizon waterpas) en je hebt al een geslaagde opname. Volgend op Armando's raad, eerst de basisregels van fotografie leren kennen en beheersen en de rest zal je gevoel en voorkeur wel vanzelf vertellen. En na het plaatsen een beetje geduld uitoefenen, wij zitten geen 24 op 24 u. achter onze computer hoor !
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment


        • #5
          Re: Korte dagen...

          Je hebt niet de gemakkelijke keuze gemaakt om deels tegenlicht te fotograferen, maar mits belichting onder controle gehouden, levert het wel zeer mooie beelden op.
          Jouw foto heeft alles in zich om een mooi plaatje op te leveren. Doch een aantal zaken moet je nog eens bekijken. Zoals een rechte horizon. In bepaalde uitzonderlijke gevallen kan een schuine horizon kunstige beelden opleveren, maar over het algemeen is het veel aangenamer kijken naar een rechte horizon.
          Bij het tegenlicht fotograferen is het zaak om een goeie lichtmeting te doen. Dus vooral je histogram in de gaten houden. In deze foto heb je in de wolkenpartij toch redelijk wat uitgebrandde zones. Dus bepaalde zones die zodanig overbelicht zijn dat er geen textuur meer uit te halen valt. Ook met nabewerking is hier niets meer mee aan te vangen.
          Je hebt je foto genomen van tussen een omheining. Dat levert je een natuurlijk kader op en dat kan in bepaalde gevallen een interessant beeld opleveren. Maar weet dat de keuze voor een -al dan niet- natuurlijk kader ook je feitelijk beeld kan beïnvloeden. In dit geval is je kader schots en scheef, in combinatie met je aflopende achtergrond levert dan een redelijk verwrongen beeld op. Je kunt dit oplossen door je horizon recht te zetten en je foto bij te snijden (croppen). Misschien kun je je foto dan ineens voldoende bijcroppen zodat het "uitgebrandde" gedeelte minder aandacht opeist.

          Verder heb je ook wat last van onscherpte. Waarschijnlijk heb je een globale lichtmeting gedaan. Hierbij gebeurt de lichtmeting op basis van de algemene helderheid van je beeld. Hier zitten uiteraard veel donkere zones in, waardoor de camera een langere sluitertijd hanteert, waardoor je uiteraard dan met je tegenlicht uitbrandde zones zit, en waarbij je scherpte niet optimaal zit. Enerzijds door de langere sluitertijd (om de donkere gedeelte voldoende te belichten), maar kan anderzijds ook zijn doordat je geen correct scherpstelpunt hebt of omdat je diafragma te wijd openstaat, zodat slechts een te beperkte zone scherp zal staan.
          Bij landschapsfotografie gebruikt men doorgaans een iets meer dichtgeknepen diafragma, zodat een grotere scherptediepte ontstaat.

          Over bepaalde punten kan veel dieper ingegaan worden, over andere punten kan er nog discussie gevoerd worden.
          Maar als je pas recentelijk met je fotografiecursus begonnen bent, zou dat misschien op dit moment te ver leiden.

          Grtz!
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

          Comment

          Working...
          X