Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kater, probleem uitgebrande witte vacht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kater, probleem uitgebrande witte vacht

    Wat me nu pas opvalt, na het rondstruinen op dit forum en foto's te zien met gelijkaardige problemen, is dat bij foto's van kater Maurice zijn witte stukken vacht makkelijk 'uitbranden' als ik het contrast wil verhogen.

    Alle foto's zijn genomen met een compact Pentax Optio S 55 en nadien bewerkt in PSE.

    Kraag rechts uitgebrand.



    ISO 50 // 1/60 s // f 2,60 // 35 mm


    Kan hier het contrast niet meer verhogen, linker snorharen beginnen al uit te branden.



    ISO 200 // 1/8 s // f 3,50 // 62 mm


    Weinig contrast mogelijk. Hier zit ik ook met een lensvervorming (lattekes achteraan). Stoort het dat de kader scheefstaat, hoe bepaal je hier wat recht moet staan?



    ISO 200 // 1/40 s // f 2,60 // 35 mm

    Weet er iemand raad?

    Alvast bedankt, Michael

  • #2
    Re: Kater, probleem uitgebrande witte vacht

    Het makkelijkste is zorgen dat je geen uitbranding hebt, maar dat is nogal moeilijk bij eencompactcamera, omdat je weinig zelf kan regelen.

    Bijstellen van een jpeg, de lichte partijen, vooral de uitgebrande, is moeilijk, maar kan door het bijstellen van de uitvoerniveaus. Als je rechts het getalletje van 255 naar beneden brengt, heb je nadien ietwat meer speling om het contrast te verhogen. Zelfde met de 0 aan de linkerkant voor de donkere partijen.

    Comment


    • #3
      Re: Kater, probleem uitgebrande witte vacht

      Aan deze compact is toch heel wat in te stellen.
      Om een uitgebrande witte vacht te voorkomen zou ik de camera op spotmeting instellen.
      Bij Spotmeting is de meethoek klein en hierdoor kan men nauwkeurig een bepaald onderdeel (lichte of donkere partij) voor de meting worden uitgezocht. Bij matrix meting wordt globaal het teruggekaatste licht van het gehele onderwerp gemeten. Zolang dat maar in al z'n onderdelen ongeveer dezelfde licht- donker- verhouding heeft gaat alles goed. Is er echter sprake van een bijvoorbeeld een witte bloem tussen donker gebladerte, dan zal het resultaat niet aan de verwachtingen voldoen.
      Bij spotmeting is men dan beter af.
      Ik zou zeggen probeer het maar eens uit.
      mvg
      antoine200

      Comment


      • #4
        Re: Kater, probleem uitgebrande witte vacht

        Alvast bedankt voor de nuttige tips en aanwijzigingen.

        @antoine200: spotmeting geeft inderdaad een beter controleerbaar resultaat (afhankelijk van welk punt de camera meet, waardoor het snel kan wisselen)

        @FestinaLente: Heb al wat zitten schuiven met de levels (mijn PSE is in t Engels), maar vind het niet direct super. Ik ga ook eens testen of een laagmasker voor de witte vachtpartijen met een aanpassingslaag soelaas kan bieden.

        Comment


        • #5
          Re: Kater, probleem uitgebrande witte vacht



          Een van de eerste pogingen om een maximum aan contrast te krijgen zonder uitgebrande delen.

          Eerst de foto genomen met spotmeting zodat er zeker geen overbelichte witte vacht was. Dan bij aanpassingslaag contrast de witte vacht gedeeltelijk gemaskeerd.

          Een verbetering

          Comment


          • #6
            Re: Kater, probleem uitgebrande witte vacht

            heeft die compact nu spotmeting?
            Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

            Comment


            • #7
              Re: Kater, probleem uitgebrande witte vacht

              Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
              heeft die compact nu spotmeting?
              Ja, er zijn drie standen mogelijk bij de Pentax Optio S 55:
              matrix - kleiner meetgebied - spotmeting (nu pas weet ik waarvoor het dient)

              Ik zit alleen met het probleem dat ik door de ontspanknop half in te duwen zowel de lichtmeting als de scherpstelling vastleg (door op de lichtste delen van de pels te richten om overbelichting te vermijden) en ik niet altijd het gewenste deel van de kat scherp heb.

              Comment

              Working...
              X