Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jongleren en balanceren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jongleren en balanceren

    Ik heb gisteravond wat zitten experimenteren tijdens het open circusatelier, een moment waarop iedereen die wil wat kan komen oefenen in circustechnieken. Mijn probleem daar is dat dat doorgaat in een zaal die goed genoeg verlicht is om te oefenen, maar voor foto's nogal donker is. Tot nu toe heb ik altijd foto's gemaakt met automatische instelling of portret, maar met flitser werd het onderwerp dan platgeflitst, en zonder had ik vrijwel altijd bewogen foto's. Dit keer heb ik de instelling 'hoge gevoeligheid' gebruikt, waardoor de ISO heel hoog is. Ik heb de indruk dat dit wel ten koste is gegaan van de scherpte. Hebben jullie daarom suggesties om met een toestel waar ik niks echt met de hand kan instellen toch zo goed (scherp + belicht) mogelijke foto's te maken?


    f 3.3
    1/25
    ISO 3200
    uitgesneden + in sepia gezet


    f 3.3
    1/20
    ISO 3200
    uitgesneden


    f 3.3
    1/20
    ISO 3200
    boven en onder uitgesneden + in zw gezet
    oefenen = leren
    Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

  • #2
    Re: Jongleren en balanceren

    Ik denk dat je niet veel anders kon hoor. Hoge ISO betekend toename van ruis en afname scherpte. Maar ik vermoed dat die mensen het ook niet zouden waarderen als je flitst - dat kan hen afleiden, en daarbij is het vermogen van de ingebouwde flits waarschijnlijk ontoereikend om op die afstand effectief te zijn. (Zoals je al zelf opmerkte is een probleem met interne flitsen dat je het onderwerp makkelijk platflitst)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Jongleren en balanceren

      Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
      Ik denk dat je niet veel anders kon hoor. Hoge ISO betekend toename van ruis en afname scherpte. Maar ik vermoed dat die mensen het ook niet zouden waarderen als je flitst - dat kan hen afleiden, en daarbij is het vermogen van de ingebouwde flits waarschijnlijk ontoereikend om op die afstand effectief te zijn. (Zoals je al zelf opmerkte is een probleem met interne flitsen dat je het onderwerp makkelijk platflitst)
      Klopt.
      Bovendien heb je ook getracht om zoveel mogelijk licht binnen te trekken, d.m.v. een groot diafragma (kleine F-waarde). Dat is goed, maar daardoor boet je ook in aan scherpte(diepte). Veel is daar jammer genoeg niet aan te doen (ik heb hetzelfde probleem voor indoorsportfotografie... )
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #4
        Re: Jongleren en balanceren

        Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
        Klopt.
        Bovendien heb je ook getracht om zoveel mogelijk licht binnen te trekken, d.m.v. een groot diafragma (kleine F-waarde).
        'getracht': dat heeft mijn toestel gedaan. Buiten gebruik maken van programma's, de flits aan- of uitzetten en wat schuiven met witbalans en kleuren (natuurlijk, koud, warm enz.) kan ik niks echt zelf instellen met dit toestel (tot mijn frustratie soms ). Met de automatische instelling kiest hij meestal ISO 400, maar dat geeft dus veel beweging, en dat is vrij donker.
        Mocht ik wel kunnen instellen: zou een wat lagere ISO hier helpen?
        oefenen = leren
        Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

        Comment


        • #5
          Re: Jongleren en balanceren

          Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
          Mocht ik wel kunnen instellen: zou een wat lagere ISO hier helpen?
          Volgens mij zou dat helpen om minder ruis te creeëren, maar een lagere ISO werkt in donkere omstandigheden onscherpte in de hand (ik bedoel dat de bewegingen van de circusartiesten niet scherp zullen zijn). Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil: het beeld volledig bevriezen (hogere iso) of een gedeelte van de beweging tonen (lagere iso). Dit is toch wat ik denk...
          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

          Comment


          • #6
            Re: Jongleren en balanceren

            Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
            Mocht ik wel kunnen instellen: zou een wat lagere ISO hier helpen?
            Ik zou zeggen 'nee'; Je hebt niet genoeg licht en je kunt niet flitsen, dan blijft er maar een parameter over om voldoende licht te krijgen en dat is de ISO (Je sluitertijd mag niet te laag want dan krijg je teveel bewegingsonscherpte, je diafragmagetal mag niet te laag of je scherptegebied wordt te klein). Je zit dus wat klem in zo'n situatie.
            De professionelere DSLRs (lees: dus de duurdere catergorie) kunnen wel beter overweg met hogere ISO-waarden en toch de ruis in bedwang houden. (Het is niet onnatuurlijk dat pro-fotografen op ISO 12800 indoor evenementen shooten).
            Soms zit je dus echt wel beperkt door je materiaal.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Jongleren en balanceren

              Bedankt voor de reacties. Ergens toch een opluchting dat het niet aan mij ligt , maar ook weer jammer dat het niet meteen beter zal kunnen . Wat me natuurlijk niet zal beletten om nog wat verder te experimenteren.
              oefenen = leren
              Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

              Comment

              Working...
              X