Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herfst

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herfst

    Hier nog een foto van de herfst.


    F 13 - 1/400 sec. - ISO 400 - Belichtingsafwijking -0.7


    UPDATE:




    Graag jullie mening hierover: compositie, instellingen,...? Alvast bedankt en een fotorijk 2011 aan iedereen gewenst!
    Last edited by Nelita; 31 december 2010, 14:59. Reden: Update
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

  • #2
    Re: Herfst

    Nelita eveneens mijn beste wensen en dat we nog veel mogen posten en schrijven !
    Van compositie vind ik de foto goed opgebouwd, de boom in contrast met het licht.
    Waar ik het moeilijk mee heb is de titel in combinatie met het beeld want ik zie geen herfst kleur noch sfeer, enkel zwarte silhouetten van struiken en een boom tegen wel een mooie lucht. Op zich niet slecht maar dan wel iets minder zwart onderaan ! Was het de bedoeling doortekening te krijgen in die struiken en boom ?
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: Herfst

      Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
      Waar ik het moeilijk mee heb is de titel in combinatie met het beeld want ik zie geen herfst kleur noch sfeer, enkel zwarte silhouetten van struiken en een boom tegen wel een mooie lucht.
      De titel van een foto is voor mij soms moeilijk te vinden. Een doordachte titel bij een foto plaatsen vraagt meestal "veel" tijd, op een forum is de titel toch ergens ondergeschikt aan de foto zelf. Op een fototentoonstelling is dit natuurlijk een heel ander verhaal.
      Mijn Flicr

      Comment


      • #4
        Re: Herfst

        Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
        Nelita eveneens mijn beste wensen en dat we nog veel mogen posten en schrijven !
        Van compositie vind ik de foto goed opgebouwd, de boom in contrast met het licht.
        Waar ik het moeilijk mee heb is de titel in combinatie met het beeld want ik zie geen herfst kleur noch sfeer, enkel zwarte silhouetten van struiken en een boom tegen wel een mooie lucht. Op zich niet slecht maar dan wel iets minder zwart onderaan ! Was het de bedoeling doortekening te krijgen in die struiken en boom ?
        Wat titel betreft, heb je inderdaad gelijk: geen herfstkleuren te bespeuren... Ik had deze titel enkel gekozen (zonder er veel over na te denken) omdat de foto getrokken is in de herfst. Niet meer dan dat...

        Het was mijn bedoeling om de voorgrond (struiken en boom) effectief zwart te krijgen. Vandaar de negatieve belichtingscompensatie. De foto oogt wel wat donker zo, maar ik vind het wat hebben. Wat bedoel je met "iets minder zwart onderaan?" Gaat het over minder neg. belichtingscompensatie of de foto onderaan wat croppen? Alvast bedankt voor de comment!
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: Herfst

          Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
          Wat titel betreft, heb je inderdaad gelijk: geen herfstkleuren te bespeuren... Ik had deze titel enkel gekozen (zonder er veel over na te denken) omdat de foto getrokken is in de herfst. Niet meer dan dat...

          Het was mijn bedoeling om de voorgrond (struiken en boom) effectief zwart te krijgen. Vandaar de negatieve belichtingscompensatie. De foto oogt wel wat donker zo, maar ik vind het wat hebben. Wat bedoel je met "iets minder zwart onderaan?" Gaat het over minder neg. belichtingscompensatie of de foto onderaan wat croppen? Alvast bedankt voor de comment!
          Ja, ik weet het, het is de foto die een beoordeling moet krijgen maar als je een titel toevoegt moet deze ook het beeld begeleiden, anders beter zonder titel
          Als je onderaan de helft van dat zwart er nog afsnijdt wordt de foto sterker, zo zie ik het en zo voel ik het, en dan heb je van die "herfst" geen last meer !
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: Herfst

            Ik heb ondertussen nog een update gepost, n.a.v. reactie van G.R. Dit lijkt me inderdaad beter! Bedankt voor de tip!!

            Nog meningen, tips?
            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

            Comment


            • #7
              Re: Herfst

              Het enige dat ik nog zou kunnen toevoegen is dat de hoge ISO waarde van 400 niet nodig was(je hebt nog ruimschoots speling qua diafragma en sluitertijd). Hoe lager de ISO, hoe minder ruis in je foto. Misschien hier nog niet te zien, maar wel als je bv. gaat afdrukken op groot formaat of wil inzoomen op een detail.

              Wat die titels betreft, het is voor een schrijver dikwijls één van de moeilijkste dingen om een goede titel te vinden voor zijn/haar boek en dan wordt van een fotograaf verwacht een goede titel te verzinnen voor elke foto. Een onmogelijke opgave.

              Comment


              • #8
                Re: Herfst

                Oorspronkelijk geplaatst door Stepn Bekijk bericht
                Het enige dat ik nog zou kunnen toevoegen is dat de hoge ISO waarde van 400 niet nodig was(je hebt nog ruimschoots speling qua diafragma en sluitertijd). Hoe lager de ISO, hoe minder ruis in je foto. Misschien hier nog niet te zien, maar wel als je bv. gaat afdrukken op groot formaat of wil inzoomen op een detail.

                Wat die titels betreft, het is voor een schrijver dikwijls één van de moeilijkste dingen om een goede titel te vinden voor zijn/haar boek en dan wordt van een fotograaf verwacht een goede titel te verzinnen voor elke foto. Een onmogelijke opgave.
                Dit zijn zaken uit verband rukken. 1- Een opgave is nooit onmogelijk. 2- Je bent niet verplicht een titel te geven, kan evengoed zonder. 3- Met titel bezorgt de kijker een duwtje, begeleidende info... je MOET nooit, en van een fotograaf worden goede foto's verwacht (ieder op zijn mogelijkheden en kunde) en GEEN titel. We zijn hier om mekaar bijstand te verlenen, fotowerk te delen en op vrijblijvende spontane manier er plezier aan te beleven !
                Nu staat hier een mooie foto (update) waar ik met volle teugen van geniet
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                Comment


                • #9
                  Re: Herfst

                  Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                  Dit zijn zaken uit verband rukken. 1- Een opgave is nooit onmogelijk. 2- Je bent niet verplicht een titel te geven, kan evengoed zonder. 3- Met titel bezorgt de kijker een duwtje, begeleidende info... je MOET nooit, en van een fotograaf worden goede foto's verwacht (ieder op zijn mogelijkheden en kunde) en GEEN titel. We zijn hier om mekaar bijstand te verlenen, fotowerk te delen en op vrijblijvende spontane manier er plezier aan te beleven !
                  Nu staat hier een mooie foto (update) waar ik met volle teugen van geniet
                  Je begrijpt me verkeerd. Mijn commentaar was precies ondersteunend bedoeld. Namelijk dat het niet nodig is om altijd een goede titel te verzinnen. Soms krijg ik de indruk dat sommige mensen zich hiertoe verplicht voelen. Dat was alles.
                  PS: En zeggen: 'Een opgave is nooit onmogelijk', met alle respect, is onzin. Ik kan zo 100 dingen verzinnen die onmogelijk zijn om uit te voeren.
                  Last edited by Stepn; 2 januari 2011, 02:43.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Herfst

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stepn Bekijk bericht
                    Wat die titels betreft, het is voor een schrijver dikwijls één
                    van de moeilijkste dingen om een goede titel te vinden voor zijn/haar boek en dan
                    wordt van een fotograaf verwacht een goede titel te verzinnen voor elke foto. Een
                    onmogelijke opgave.
                    Toch niet. Voor een schrijver misschien wel omdat de titel een heel boek moet dragen.
                    Bovendien moet de titel van een boek origineel zijn, op zich minst gevat.
                    Maar bij een foto hoef je eigenlijk gewoon een ondersteunende of begeleidende titel
                    te geven. Deze zou ik "Silhouet in het najaar" hebben genoemd, zonder ook maar een
                    seconde na te denken.

                    Ik weet niet waarom, maar moet bij deze foto denken aan een tropisch eiland. (Dus
                    zeker niet aan de herfst.) Maar vraag me niet waarom. Ik vind ze toch wel iets hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Herfst

                      De update lijkt me veel beter en volgens jou mening ook merk ik. Mooie foto nu
                      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Herfst

                        Ja hoor! Ook ik heb dankzij jullie weer wat bijgeleerd!
                        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Herfst

                          Twee is voor mij dik
                          Lager ISO en langere sluitertijd waren wel aangewezen. Compo dik in orde.
                          Succes,
                          Photography is an art of observation.

                          Comment

                          Working...
                          X