Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help !

    Als beginnend amateur fotograaf heb ik al een tijdje het gevoel dat ik ter plaatse blijf trappelen en dat de kwaliteit van mijn foto's er niet bepaald op vooruit gaat. Dit weekend nog maakte ik een opname van het kasteel van Franchimont met een (volgens mij) belabberd resultaat... Ik tracht hier nu uit te leggen wat ik precies gedaan heb en dan kunnen juliie mij zeggen wat ik verkeerd doe (indien mogelijk)

    1. Ik sta op de parking voor het kasteel op een 30-tal meter (schat ik) van mijn onderwerp
    2. Ik zet mijn toestel op het statief, ik stel stand "M" in en zet de witbalans op "bewolkt". De weersomstandigheden zijn ronduit slecht. Lichtmeting op matrix...
    3. Ik draai aan de lens zodanig dat ik de gewenste compositie verkrijg als ik door het oculair kijk.
    4. Ik druk de ontspanner half in en meet het licht, Ik draai aan de stelknop totdat het streepje netjes op "0" staat.
    5. Ik stel scherp op het raampje in de toren van het kasteel, herkadreer en druk af met de foto hieronder als resultaat.

    Wat moet ik beter doen ?


    Bestand
    Bestand: DSC_0107.NEF,DSC_0107.JPG
    Datum: 2009/11/29 11:47:44.6
    Wereldtijd: UTC+1, Zomertijd:Aan
    Beeldkwaliteit: Gecomprimeerde RAW (12-bits),Jpeg Basis (8-bits)
    Beeldformaat: L (3872 x 2592)
    Beeldcommentaar:
    Camera
    Apparaat: Nikon D60
    Objectief: VR 18-55mm F/3,5-5,6G
    Brandpuntsafstand: 34mm
    Scherpstelstand: AF-S
    AF-veldstand: Enkelveld
    Vibratie reductie: ON
    Fijnafstelling AF:
    Belichting
    Diafragma: F/25
    Sluitertijd: 1/4sec
    Belichtingsstand: Handmatig
    Belichtingscorr.: 0LW
    Fijnafst.belichting:
    Lichtmeting: Matrixmeting
    Gevoeligheid: ISO 100
    Flitslicht
    Flitssync stand: Eerste gordijn
    Flitsstand: Ingebouwd, M x 1/1
    Flitsbel.correctie:
    Beeldinstellingen
    Witbalans: Bewolkt, 0, 0
    Kleurruimte: sRGB
    Hoge ISO ruisond.: Uit
    Ruisonderdrukking: Uit
    Actieve D-Lighting: Uit
    Authenticiteit:
    Beeld optimaliseren
    Beeld optimaliseren: Normaal
    Kleurstand: IIIa (sRGB)
    Tooncompensatie: Automatisch
    Tint aanpassen: 0°
    Verzadiging: Automatisch
    Verscherping: Automatisch
    GPS
    Breedtegraad:
    Lengtegraad:
    Hoogte:
    Beeldrichting:
    Tijd(UTC):



    Bedankt alvast voor de reacties

  • #2
    Re: Help !

    Waarom ben jij van mening dat het een belabberd resultaat is, wat had je dan graag gezien als uitkomst van je inspanningen?

    Je diafragma is trouwens wel hoog, dat had volgens mij wel lager gekund.
    Mijn mening is dat het misschien iets meer uit het midden had gemogen, maar dat is niet eens noodzakelijk.
    Last edited by jvdk; 29 november 2009, 22:05.
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #3
      Re: Help !

      op statief was al goed!

      f25?????? is een serieus vraagteken. f8 of f10 had ook gegaan hoor.
      mirror lock-up en de self-timer gaan ook extra trillingen vermijden.



      verder moet je eens iets totaal anders proberen dan je gewoon bent.
      spelen met je camera, uw foto's kosten u geen geld!
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Help !

        Nee, ik vind je foto eigenlijk ook niet echt goed. Maar ik begrijp niet waarom jij met zo'n klein diafragma "werkt" en waarom jij een statief gebruikt. ZO onzeker ?
        ---------------
        Wat je volgens mij "moet" doen is veel & véél meer fotograferen. Ik heb de indruk dat je onzekerheid veel te remmend werkt... Je kunt toch maar al doende leren ?
        ---------------
        Als ik dan zie wat voor ein-de-lo-ze reeks "instellingen" je weergeeft... Dat heb ik voor mezelf nog nooit in 8 genomen hoor. Ik maak foto's & foto's & foto's. En uit mijn (vele ?) missers trek ik dan "mijn" conclusies. Beter 20 foto's "te veel" dan ééntje te weinig hoor.

        Comment


        • #5
          Re: Help !

          Ik ben ook nog maar beginner,

          maar ik denk dat je en te hoge F waarde hebt, waardoor je niet genoeg licht opvangt om mooie kleuren te krijgen.

          En wat david_ve al zei, als je tog een statief gebruikt, gebruik dan de zelftimer, want je camera kan bewogen zijn (heel klein beetje zie je als bij vooral langere sluitingstijden) door het drukken op de ontspannings knop.

          Comment


          • #6
            Re: Help !

            Sorry, maar wie gebruikt nu een statief voor dit soort (sorry, niet denigrerend bedoeld) foto's ?

            Comment


            • #7
              Re: Help !

              Ik vind de foto ook niet echt geslaagd, lijkt wat onscherp en de kleuren zijn verloren gegaan.
              Statief is misschien wat overbodig maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze natuurlijk.
              Diafragma is inderdaad veel te hoog, f8 zou ik hier ook aanraden aangezien de omstandigheden.

              Het standpunt van de camera is ook niet optimaal, oftewel zou je crop moeten toepassen en vooral bedoeld op de weg.
              Nu heb je een foto waarin een wirwar van delen komen kijken (de weg, de takken aan beide zijde van de foto,...).
              Ik denk ook dat er wat kwaliteit verloren is gegaan met het verkleinen van de foto, gebruik hiervoor een goed programma (Photoshop).

              Zoals 35a al zegt, veel meer fotograferen en verschillende punten opzoeken met je camera.
              Je kan ze niet gek genoeg bedenken ! Zo weet je tenminste dat je een unieke foto hebt.

              Comment


              • #8
                Re: Help !

                Om te beginnen bedankt voor het veelvuldig reageren

                Ik ben nog een volslagen amateur dus ik ga waarschijnlijk nogal naief te werk...

                Waarom dat klein diafragma ??
                Ik wil zo veel mogelijk van mijn onderwerp scherp krijgen (ook in de breedte)

                Waarom een statief ?
                Met een klein diafragma gaat de sluitertijd vrij hoog zijn vandaar... (Ik weet ook niet precies tot welke sluitertijd ik zo'n foto nog scherp kan krijgen uit de hand) Bovendien was het zwaar bewolkt en regenachtig weer... geen licht dus

                Waarom zo'n lijst gegevens ?
                Die heb ik gewoon gekopieerd uit mijn Nikon transfer programma...


                Ik lees in de reacties dat een hoog F-getal ook invloed heeft op de kleuren, dat wist ik niet Nog veel leren dus
                Ik heb ook wel een 50 mm lens F1.8 , zou die beter dienst doen ?
                Ik gebruik hem niet zo veel omdat ik niet altijd mijn onderwerpen (kastelen) dicht kan benaderen vermist het dikwijls om prive-eigendom gaat...
                Last edited by Strupie; 29 november 2009, 23:03.

                Comment


                • #9
                  Re: Help !

                  Indien je de lensopening (of diafragma) verkleind, dan gaat de schepte-diepte toenemen maar niet de scherpe in het scherpstelvlak.
                  Met welke sluitertijd je vanuit de hand nog kan fotograferen moet je zelf eens uittesten, dit verschilt uiteraard van mens tot mens.
                  Ik zou zeggen oefenen, oefenen, oefenen want al doende leert men.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help !

                    Het compo was bij het nemen van deze foto niet mijn eerste zorg, ik weet dat er veel storende elementen in deze foto zitten maar het was me puur te doen om de scherpte in de foto en de kleuren....

                    Hoe kan ik de scherpte verhogen in het scherpstelvlak ? Mijn onderwerp dichter benaderen ? Maar wat als ik dan het onderwerp er niet volledig op krijg ? Een betere lens kopen ?

                    Wat ik ook steeds zo vreemd vind als ik de uitleg lees op het forum van ervaren fotografen is dat ze goed weten welke diafragma en welke sluitertijd te gebruiken in welke omstandigheid... Is dat dan puur ervaring ????????? Of hebben zij dikke boeken over digitale fotografie langs zich liggen ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help !

                      Ik kies mijn diafragma getallen puur uit ervaring, ik kies een object en test met verschillende sluitertijden en diafragma's.
                      Het kan goed zijn dat ik 10 of zelfs meerdere foto's heb van eenzelfde onderwerp uit hetzelfde perspectief.
                      Hierna kijk ik op de laptop welke instellingen het best in die omstandigheden gebruikt kunnen worden...
                      Hiermee hou ik dan de volgende keer ook weer rekening mee uiteraard.

                      Indien je het diafragma vergroot (dus een f8) dan krijg je een veel kleinere sluitertijd.
                      Ondanks deze sluitertijd kan je dan ook gemakkelijk fotograferen vanuit de hand zonder statief en nog steeds scherp.
                      Gewoon proberen, proberen en nog eens proberen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help !

                        Volgens mij heb je daar gewoon slechte lichtomstandigheden om een heldere opname te krijgen van dat gebouw.
                        Als je de lucht juist gaat belichten (zoals hier gebeurd is), dan is het gebouw onderbelicht.
                        Als je het gebouw juist gaat belichten, dan is de lucht uitgebrand.
                        En dan nog, heb je in het gebouw te weinig contrast door de afwezigheid van direct zonlicht.

                        maar ik denk dat je en te hoge F waarde hebt, waardoor je niet genoeg licht opvangt om mooie kleuren te krijgen.
                        dit is nieuw voor mij

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help !

                          een hdr had deze foto ook wat meer kunnen geven denk ik.

                          ene 2stops onderbelichten, ene juist belichten en nog eentje 2 stops overbelichten.
                          had mss een optie geweest maar ook in RAW.

                          en het gemis aan zonlicht zal ook wel zijn rol spelen.


                          zeker blijven proberen.
                          ook oefenen op gewone huizen en andere gebouwen.
                          in alle lichtomstandigheden. je leert altijd iets en je hebt dusdoende ook meer "ervaring" die je kan meenemen naar je volgende shoot
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help !

                            Een goede vuistregel om te weten of je nog uit de hand kan fotograferen:

                            Maximale sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
                            Vb: brandpuntsafstand 50mm => maximale sluitertijd 1/50e.
                            brandpuntsafstand 200mm (tele) => max. sluitertijd 1/200e

                            Dit varieert natuurlijk ook nog van persoon tot persoon.

                            Verder is het voornaamste al gezegd: f/25 is een onnodig klein diafragma, een lens presteert bovendien niet op z'n best aan zijn 'extreme' diafragma-openingen. Bij f/8 zal je foto dus beter van scherpte zijn. Op de kleuren heeft dit bij mijn weten weinig of geen invloed.

                            L.
                            http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help !

                              Oorspronkelijk geplaatst door Strupie Bekijk bericht
                              Wat ik ook steeds zo vreemd vind als ik de uitleg lees op het forum van ervaren fotografen is dat ze goed weten welke diafragma en welke sluitertijd te gebruiken in welke omstandigheid... Is dat dan puur ervaring ????????? Of hebben zij dikke boeken over digitale fotografie langs zich liggen ?
                              boeken lezen om je camera-instellingen beter te leren begrijpen
                              hier niet alleen de commentaren op je eigen foto's maar ook die van de anderen lezen, daar leer je ook veel van
                              en dan inderdaad als belangrijkste heel veel oefenen en spelen met je instellingen.

                              Ik ben zelf ook nog volop aan het leren en ik vind het zeker niet gemakkelijk.

                              Maar als je dan toch de tijd neemt om statief te zetten, trek je foto dan ineens meerdere keren telkens met verschillende instellingen en probeer ook eens verschillende standpunten uit. Je onderwerp (kasteel) hoeft er ook niet persé altijd volledig op te staan. Nadien kan je je foto's dan vergelijken en de beste eruit halen.
                              Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

                              Comment

                              Working...
                              X