Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 25

Discussie: Help !

  1. #1
    Geregistreerd: 26 oktober 2007

    Standaard Help !

    Als beginnend amateur fotograaf heb ik al een tijdje het gevoel dat ik ter plaatse blijf trappelen en dat de kwaliteit van mijn foto's er niet bepaald op vooruit gaat. Dit weekend nog maakte ik een opname van het kasteel van Franchimont met een (volgens mij) belabberd resultaat... Ik tracht hier nu uit te leggen wat ik precies gedaan heb en dan kunnen juliie mij zeggen wat ik verkeerd doe (indien mogelijk)

    1. Ik sta op de parking voor het kasteel op een 30-tal meter (schat ik) van mijn onderwerp
    2. Ik zet mijn toestel op het statief, ik stel stand "M" in en zet de witbalans op "bewolkt". De weersomstandigheden zijn ronduit slecht. Lichtmeting op matrix...
    3. Ik draai aan de lens zodanig dat ik de gewenste compositie verkrijg als ik door het oculair kijk.
    4. Ik druk de ontspanner half in en meet het licht, Ik draai aan de stelknop totdat het streepje netjes op "0" staat.
    5. Ik stel scherp op het raampje in de toren van het kasteel, herkadreer en druk af met de foto hieronder als resultaat.

    Wat moet ik beter doen ?


    Bestand
    Bestand: DSC_0107.NEF,DSC_0107.JPG
    Datum: 2009/11/29 11:47:44.6
    Wereldtijd: UTC+1, Zomertijd:Aan
    Beeldkwaliteit: Gecomprimeerde RAW (12-bits),Jpeg Basis (8-bits)
    Beeldformaat: L (3872 x 2592)
    Beeldcommentaar:
    Camera
    Apparaat: Nikon D60
    Objectief: VR 18-55mm F/3,5-5,6G
    Brandpuntsafstand: 34mm
    Scherpstelstand: AF-S
    AF-veldstand: Enkelveld
    Vibratie reductie: ON
    Fijnafstelling AF:
    Belichting
    Diafragma: F/25
    Sluitertijd: 1/4sec
    Belichtingsstand: Handmatig
    Belichtingscorr.: 0LW
    Fijnafst.belichting:
    Lichtmeting: Matrixmeting
    Gevoeligheid: ISO 100
    Flitslicht
    Flitssync stand: Eerste gordijn
    Flitsstand: Ingebouwd, M x 1/1
    Flitsbel.correctie:
    Beeldinstellingen
    Witbalans: Bewolkt, 0, 0
    Kleurruimte: sRGB
    Hoge ISO ruisond.: Uit
    Ruisonderdrukking: Uit
    Actieve D-Lighting: Uit
    Authenticiteit:
    Beeld optimaliseren
    Beeld optimaliseren: Normaal
    Kleurstand: IIIa (sRGB)
    Tooncompensatie: Automatisch
    Tint aanpassen: 0°
    Verzadiging: Automatisch
    Verscherping: Automatisch
    GPS
    Breedtegraad:
    Lengtegraad:
    Hoogte:
    Beeldrichting:
    Tijd(UTC):



    Bedankt alvast voor de reacties

  2. #2

    Standaard Re: Help !

    Waarom ben jij van mening dat het een belabberd resultaat is, wat had je dan graag gezien als uitkomst van je inspanningen?

    Je diafragma is trouwens wel hoog, dat had volgens mij wel lager gekund.
    Mijn mening is dat het misschien iets meer uit het midden had gemogen, maar dat is niet eens noodzakelijk.
    Laatst gewijzigd door jvdk; 29 november 2009 om 22:05

  3. #3

    Standaard Re: Help !

    op statief was al goed!

    f25?????? is een serieus vraagteken. f8 of f10 had ook gegaan hoor.
    mirror lock-up en de self-timer gaan ook extra trillingen vermijden.



    verder moet je eens iets totaal anders proberen dan je gewoon bent.
    spelen met je camera, uw foto's kosten u geen geld!
    nikon stuff

  4. #4
    Geregistreerd: 23 augustus 2009

    Standaard Re: Help !

    Nee, ik vind je foto eigenlijk ook niet echt goed. Maar ik begrijp niet waarom jij met zo'n klein diafragma "werkt" en waarom jij een statief gebruikt. ZO onzeker ?
    ---------------
    Wat je volgens mij "moet" doen is veel & véél meer fotograferen. Ik heb de indruk dat je onzekerheid veel te remmend werkt... Je kunt toch maar al doende leren ?
    ---------------
    Als ik dan zie wat voor ein-de-lo-ze reeks "instellingen" je weergeeft... Dat heb ik voor mezelf nog nooit in 8 genomen hoor. Ik maak foto's & foto's & foto's. En uit mijn (vele ?) missers trek ik dan "mijn" conclusies. Beter 20 foto's "te veel" dan ééntje te weinig hoor.

  5. #5
    Geregistreerd: 26 november 2009

    Standaard Re: Help !

    Ik ben ook nog maar beginner,

    maar ik denk dat je en te hoge F waarde hebt, waardoor je niet genoeg licht opvangt om mooie kleuren te krijgen.

    En wat david_ve al zei, als je tog een statief gebruikt, gebruik dan de zelftimer, want je camera kan bewogen zijn (heel klein beetje zie je als bij vooral langere sluitingstijden) door het drukken op de ontspannings knop.

  6. #6
    Geregistreerd: 23 augustus 2009

    Standaard Re: Help !

    Sorry, maar wie gebruikt nu een statief voor dit soort (sorry, niet denigrerend bedoeld) foto's ?

  7. #7
    Geregistreerd: 28 november 2009

    Standaard Re: Help !

    Ik vind de foto ook niet echt geslaagd, lijkt wat onscherp en de kleuren zijn verloren gegaan.
    Statief is misschien wat overbodig maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze natuurlijk.
    Diafragma is inderdaad veel te hoog, f8 zou ik hier ook aanraden aangezien de omstandigheden.

    Het standpunt van de camera is ook niet optimaal, oftewel zou je crop moeten toepassen en vooral bedoeld op de weg.
    Nu heb je een foto waarin een wirwar van delen komen kijken (de weg, de takken aan beide zijde van de foto,...).
    Ik denk ook dat er wat kwaliteit verloren is gegaan met het verkleinen van de foto, gebruik hiervoor een goed programma (Photoshop).

    Zoals 35a al zegt, veel meer fotograferen en verschillende punten opzoeken met je camera.
    Je kan ze niet gek genoeg bedenken ! Zo weet je tenminste dat je een unieke foto hebt.

  8. #8
    Geregistreerd: 26 oktober 2007

    Standaard Re: Help !

    Om te beginnen bedankt voor het veelvuldig reageren

    Ik ben nog een volslagen amateur dus ik ga waarschijnlijk nogal naief te werk...

    Waarom dat klein diafragma ??
    Ik wil zo veel mogelijk van mijn onderwerp scherp krijgen (ook in de breedte)

    Waarom een statief ?
    Met een klein diafragma gaat de sluitertijd vrij hoog zijn vandaar... (Ik weet ook niet precies tot welke sluitertijd ik zo'n foto nog scherp kan krijgen uit de hand) Bovendien was het zwaar bewolkt en regenachtig weer... geen licht dus

    Waarom zo'n lijst gegevens ?
    Die heb ik gewoon gekopieerd uit mijn Nikon transfer programma...


    Ik lees in de reacties dat een hoog F-getal ook invloed heeft op de kleuren, dat wist ik niet Nog veel leren dus
    Ik heb ook wel een 50 mm lens F1.8 , zou die beter dienst doen ?
    Ik gebruik hem niet zo veel omdat ik niet altijd mijn onderwerpen (kastelen) dicht kan benaderen vermist het dikwijls om prive-eigendom gaat...
    Laatst gewijzigd door Strupie; 29 november 2009 om 23:03

  9. #9
    Geregistreerd: 28 november 2009

    Standaard Re: Help !

    Indien je de lensopening (of diafragma) verkleind, dan gaat de schepte-diepte toenemen maar niet de scherpe in het scherpstelvlak.
    Met welke sluitertijd je vanuit de hand nog kan fotograferen moet je zelf eens uittesten, dit verschilt uiteraard van mens tot mens.
    Ik zou zeggen oefenen, oefenen, oefenen want al doende leert men.

  10. #10
    Geregistreerd: 26 oktober 2007

    Standaard Re: Help !

    Het compo was bij het nemen van deze foto niet mijn eerste zorg, ik weet dat er veel storende elementen in deze foto zitten maar het was me puur te doen om de scherpte in de foto en de kleuren....

    Hoe kan ik de scherpte verhogen in het scherpstelvlak ? Mijn onderwerp dichter benaderen ? Maar wat als ik dan het onderwerp er niet volledig op krijg ? Een betere lens kopen ?

    Wat ik ook steeds zo vreemd vind als ik de uitleg lees op het forum van ervaren fotografen is dat ze goed weten welke diafragma en welke sluitertijd te gebruiken in welke omstandigheid... Is dat dan puur ervaring ????????? Of hebben zij dikke boeken over digitale fotografie langs zich liggen ?

  11. #11
    Geregistreerd: 28 november 2009

    Standaard Re: Help !

    Ik kies mijn diafragma getallen puur uit ervaring, ik kies een object en test met verschillende sluitertijden en diafragma's.
    Het kan goed zijn dat ik 10 of zelfs meerdere foto's heb van eenzelfde onderwerp uit hetzelfde perspectief.
    Hierna kijk ik op de laptop welke instellingen het best in die omstandigheden gebruikt kunnen worden...
    Hiermee hou ik dan de volgende keer ook weer rekening mee uiteraard.

    Indien je het diafragma vergroot (dus een f8) dan krijg je een veel kleinere sluitertijd.
    Ondanks deze sluitertijd kan je dan ook gemakkelijk fotograferen vanuit de hand zonder statief en nog steeds scherp.
    Gewoon proberen, proberen en nog eens proberen.

  12. #12

    Standaard Re: Help !

    Volgens mij heb je daar gewoon slechte lichtomstandigheden om een heldere opname te krijgen van dat gebouw.
    Als je de lucht juist gaat belichten (zoals hier gebeurd is), dan is het gebouw onderbelicht.
    Als je het gebouw juist gaat belichten, dan is de lucht uitgebrand.
    En dan nog, heb je in het gebouw te weinig contrast door de afwezigheid van direct zonlicht.

    maar ik denk dat je en te hoge F waarde hebt, waardoor je niet genoeg licht opvangt om mooie kleuren te krijgen.
    dit is nieuw voor mij

  13. #13

    Standaard Re: Help !

    een hdr had deze foto ook wat meer kunnen geven denk ik.

    ene 2stops onderbelichten, ene juist belichten en nog eentje 2 stops overbelichten.
    had mss een optie geweest maar ook in RAW.

    en het gemis aan zonlicht zal ook wel zijn rol spelen.


    zeker blijven proberen.
    ook oefenen op gewone huizen en andere gebouwen.
    in alle lichtomstandigheden. je leert altijd iets en je hebt dusdoende ook meer "ervaring" die je kan meenemen naar je volgende shoot
    nikon stuff

  14. #14

    Standaard Re: Help !

    Een goede vuistregel om te weten of je nog uit de hand kan fotograferen:

    Maximale sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
    Vb: brandpuntsafstand 50mm => maximale sluitertijd 1/50e.
    brandpuntsafstand 200mm (tele) => max. sluitertijd 1/200e

    Dit varieert natuurlijk ook nog van persoon tot persoon.

    Verder is het voornaamste al gezegd: f/25 is een onnodig klein diafragma, een lens presteert bovendien niet op z'n best aan zijn 'extreme' diafragma-openingen. Bij f/8 zal je foto dus beter van scherpte zijn. Op de kleuren heeft dit bij mijn weten weinig of geen invloed.

    L.

  15. #15

    Standaard Re: Help !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Strupie Bekijk bericht
    Wat ik ook steeds zo vreemd vind als ik de uitleg lees op het forum van ervaren fotografen is dat ze goed weten welke diafragma en welke sluitertijd te gebruiken in welke omstandigheid... Is dat dan puur ervaring ????????? Of hebben zij dikke boeken over digitale fotografie langs zich liggen ?
    boeken lezen om je camera-instellingen beter te leren begrijpen
    hier niet alleen de commentaren op je eigen foto's maar ook die van de anderen lezen, daar leer je ook veel van
    en dan inderdaad als belangrijkste heel veel oefenen en spelen met je instellingen.

    Ik ben zelf ook nog volop aan het leren en ik vind het zeker niet gemakkelijk.

    Maar als je dan toch de tijd neemt om statief te zetten, trek je foto dan ineens meerdere keren telkens met verschillende instellingen en probeer ook eens verschillende standpunten uit. Je onderwerp (kasteel) hoeft er ook niet persé altijd volledig op te staan. Nadien kan je je foto's dan vergelijken en de beste eruit halen.
    Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

  16. #16

    Standaard Re: Help !

    probeer even voor deze situatie:

    ISO: 300 of 400
    F 5.6
    Sluiter: 1/160

    Zal wel wat opklaren dan.

    Wat ik ook gehoord heb is dat je niet steeds mag vertrouwen op 'het op 0 zetten' voor het f-getal bij een Nikon. Gewoon al doende leren!
    WFJ

  17. #17

    Standaard Re: Help !

    Waarom werk je manueel als je toch gewoon de belichting aanpast tot de lichtmeter op nul staat? Tracht eerst goed de semi-automatische standen te verkennen, die voldoen ruimschoots om dergelijke, relatief eenvoudige beelden goed te belichten.

    L.

  18. #18

    Standaard Re: Help !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
    Een goede vuistregel om te weten of je nog uit de hand kan fotograferen:

    Maximale sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
    Vb: brandpuntsafstand 50mm => maximale sluitertijd 1/50e.
    brandpuntsafstand 200mm (tele) => max. sluitertijd 1/200e
    Dit varieert natuurlijk ook nog van persoon tot persoon.

    Verder is het voornaamste al gezegd: f/25 is een onnodig klein diafragma, een lens presteert bovendien niet op z'n best aan zijn 'extreme' diafragma-openingen. Bij f/8 zal je foto dus beter van scherpte zijn. Op de kleuren heeft dit bij mijn weten weinig of geen invloed.

    L.
    Hoi,
    Vorig regeltje gaat prima maar wel rekining houden met crop-factor van uw toestel :

    A. Brandpuntsafstand

    Afstand tussen de laatste lens in het objectief en de censor in de camera.
    60 mm:Standard lens ( komt overeen met menselijk oog)
    130 mm: tele lens
    Brandpuntafstand is belangrijk voor de sluitertijd:
    De sluitertijd mag niet trager zijn dan de brandpuntsafstand, om beweging van de hand te vermijden.
    Vb.
    Een brandpuntsafstand van 150 mm moet minstens een sluitertijd van 1/150 sec. hebben
    Hoger noemergetal mag wel,want dit willen zeggen een snellere sluitertijd.

    Hoe hoger het noemergetal hoe sneller de sluitertijd
    Hoe lager het noemergetal hoe trager de sluitertijd (meer bewegingsonscherpte met de hand)

    Hou wel rekening voor bovengestelde regel, dat U de cropfactor mee in rekening moet brengen voor het bepalen van de brandpuntsafstand.

    1. Cropfactor
    Steeds rekening houden met de cropfactor, deze wordt beschreven in bijgeleverde handleiding van de camera.
    Vb. ; Canon 40D : cropfactor 1,6 ( neem voor gemakkelijke berekening 1,5)
    Wat wil zeggen:
    Bij een brandpuntsafstand van 50 mm: de standardlens van vroeger, werden een negatief gebruikt van 36/24 mm.
    Dit komt niet overeen met de censor van een digital toestel, behalve bij de heel duur modellen die een “Full Frame” hebben.
    Crop geeft aan de verhouding tussen negatief en censor.

    Dit is belangrijk om de exacte brandpuntsafstand te kennen, de gegevens die meegeleverd zijn op een objectief zijn die van een full frame (oude negatieven)
    Om dan de juiste brandpuntsafstand te kennen voor uw toestel gebruik makende van dat objectief, moet U rekening houden met de cropfactor.
    Vb.
    Een objectief met waarde 50 mm, komt bij gebruik met een canon 40D (cropfactor 1,5) dus overeen met 75 mm. ==> min.sluitertijd 1/75
    Opgegeven waarde x cropfactor: 50mm x 1,5
    Een tele met waarde 200mm is bij canon 40D = 200 x 1,5 = 300mm ==> min. sluiterijd 1/300

    Menselijk oog : 60 mm : cropfactor van 1,5 = 90 mm nemen.
    Laatst gewijzigd door Josv; 30 november 2009 om 22:31
    Jos
    Site

  19. #19

    Standaard Re: Help !

    4. Ik druk de ontspanner half in en meet het licht, Ik draai aan de stelknop totdat het streepje netjes op "0" staat.
    Wat ik ook gehoord heb is dat je niet steeds mag vertrouwen op 'het op 0 zetten' voor het f-getal bij een Nikon. Gewoon al doende leren!
    klopt, met mn D80 moet ik bij zonlicht meestal een stop onderbelichten om tot een correct resultaat te komen.

  20. #20

    Standaard Re: Help !

    ' t is al veel gezegd, maar f/25 is te klein diafragma, maak dat groter (f-getal lager) en je kunt naar een kortere sluitertijd gaan. Heb je door lichtomstandigheden een lage sluitertijd nodig, werk dan op je statief met de timer van je fototoestel. Zoniet kan het indrukken van de ontspanner al een bewegingsonscherpte geven.
    Canon Eos 450D
    Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
    Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

  21. #21

    Standaard Re: Help !


    beetje bewerking zou al helpen volgens mij...
    de scherpte blijft voor mij een minpunt

    groeten,
    Peter
    The box said: 'install on Windows XP, Vista or better'. So I installed it on Linux.

  22. #22
    Geregistreerd: 26 november 2009

    Standaard Re: Help !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht


    dit is nieuw voor mij

    Ik heb het verkeerd gezegd
    wat ik bedoel is, als je kleiner f waarde hebt, je meer licht opvangt, en dus je de kleuren beter ziet (meer belicht).

    Niet dat rood op eens veel roder is en groen fel groen.

  23. #23
    Geregistreerd: 5 januari 2005

    Standaard Re: Help !

    In deze situatie moet je gewoon een foto nemen en dan het histogram raadplegen. Het mag zeker de linker of rechterzijkant niet raken.

    Probeer door met de EV-correctie het histogram zoveel mogelijk naar rechts te krijgen, zonder dat het de zijkant raakt. Je foto zal dan stukken beter zijn. Dit kun je zelfs nog in PS doen.

    De methode met het histogram is het gemakkelijkst als je vanaf statief werkt. Foto nemen met afstandsbediening of timer, histogram bekijken, bijsturen met de EV-knop naar + of - totdat het histogram goed is, klaar.

    Hou ook in de gaten dat bijna iedere lens haar ideale opening heeft. Door het diafragma te ver open of dicht te draaien ga je de scherpte juist verminderen.

    Als je op M werkt en het "streepje" op nul probeert te krijgen heb je de belichting goed ingesteld naar hetgeen er gemeten is. Maar wat als je nu gemeten hebt op het donkerste deel uit de foto?...of op het lichtste deel?...

    In een foto met de twee uitersten (wit en zwart of licht en donker) is het beter om met het histogram te werken.

    In een foto waar het verloop egaler is( minder uitersten) zou matrixmeting misschien beter/handiger zijn.
    Groetjes
    ----JO

  24. #24

    Standaard Re: Help !

    Je hebt een digitaal toestel, dus het kost je geen cent meer als je van het onderwerp 50 of 100 foto's maakt i.p.v 1 of 2. Dus, wat ik zou doen is het volgende. Begin met het onderwerp te fotograferen met verschillende instellingen. doe dat zowel voor diafragma, iso, sluitertijd, enz... Ik ben er zeker van dat er in die hoop foto's 1 of 2 zullen tussenzitten die wel aan JOUW regels voldoen. Bestudeer dan de exif. En dan weet je perfect welke de beste instelling was op die dag en op die plaats voor dat object. En nooit vergeten naar het histogram te kijken na het nemen van een foto. Als dat goed zit is de foto al voor een groot stuk ok. Je kan ook een schema opstellen. Ene dag op niets anders focussen dan op het diafragma, andere dag sluitertijd, nog een andere dag iso, enz...! Zo geef je jezelf een gratis cursus fotografie. Maar zoals hier al gezegd is, heel veel foto's maken van objecten die je interesseren.
    Mvg
    weebee
    Laatst gewijzigd door weebee; 3 december 2009 om 00:48
    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

  25. #25

    Standaard Re: Help !

    Ik heb je foto even bekeken in Photoshop en kijk eens naar het histogram van de levels.
    Onderaan zie je een voorbeeld van een histogram van hoe het er min of meer zou moeten uitzien op je camera na het maken van een foto met de juiste belichting.

    Laatst gewijzigd door weebee; 3 december 2009 om 01:10
    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •