Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haacht - HDR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haacht - HDR

    Canon 5 D Mk II, EF14mm f/2.8L II USM

    bewerkt met photomatix pro en tonemapped

    ISO 800, F/8, 1/125



    ISO 1600, F/8, 1/50

    Last edited by Guest6; 29 mei 2011, 12:38.

  • #2
    Re: Haacht - HDR

    Kan ik niet echt beoordelen , ken NIETS van HDR.
    Maar als kunst op zich om te bekijken kan ik deze wel smaken.
    Al zou ik er mijn huiskamer niet mee vol hangen ( is mij persoonlijk te fel en druk ).
    Maar dat zegt niet dat jouw werk hier mooi en voor mij een verandering is
    mvg Bruno D.G.
    Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

    Comment


    • #3
      Re: Haacht - HDR

      Persoonlijk vind ik dit lelijk.
      Ik herhaal nog eens persoonlijk.
      Anderen zullen dit wel goed vinden, maar ik niet.
      Mvg,
      Eddy
      Smaken verschillen

      Comment


      • #4
        Re: Haacht - HDR

        zie hir niet zo echt HDR in zijn functie van aanvulen wat de sensor n iet kan zien, maar meer een bewerking waardoor het op een schilderij of ets gaat lijken, wat niet wil zeggen dat het op zich als bewerkt beeld niet mooi is, maar ik zie HDR iets anders
        groetjes
        Renée

        Comment


        • #5
          Re: Haacht - HDR

          Eerst en vooral is dit een echte HDR, met andere woorden een samenvoegsel van 3 foto's. Of komt dit uit 1 foto??

          Op het eerste zicht zou ik zeggen dat foto 1 wat scherper kan. Als dit een "echte" hdr is, dan kan het zijn dat je daardoor wat scherpte verloren hebt..

          De tweede kan zo uit een computerspel komen en is goed uitgevoerd.
          Wel zou ik de foto op zich nog rechtzetten, nu lijkt de horizon wat scheef te staan.

          Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor de extreme hdr bewerkingen,
          maar ik vindt deze toch redelijk goed uitgevoerd.
          Waar je wel mee moet opletten is dat je niet zo'n extreme hallo's rond de objecten krijgt.
          Zeker in foto 1 (maar ook een beetje in de tweede) zie je duidelijk een witte rand waar het dak/ silo's eindigen..


          Grts
          Tim
          Explore Tim Theo Deceuninck’s 198 photos on Flickr!

          Comment


          • #6
            Re: Haacht - HDR

            Doorgeschoten in het gebruik van techniek.
            Dat soort foefjes is toch niet echt nodig.
            Met uw camera alleen al heeft u alle technische ondersteuning die mooie foto's kunnen opleveren.
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

            Comment


            • #7
              Re: Haacht - HDR

              Oorspronkelijk geplaatst door tim3.14 Bekijk bericht
              Eerst en vooral is dit een echte HDR, met andere woorden een samenvoegsel van 3 foto's. Of komt dit uit 1 foto??

              Op het eerste zicht zou ik zeggen dat foto 1 wat scherper kan. Als dit een "echte" hdr is, dan kan het zijn dat je daardoor wat scherpte verloren hebt..

              De tweede kan zo uit een computerspel komen en is goed uitgevoerd.
              Wel zou ik de foto op zich nog rechtzetten, nu lijkt de horizon wat scheef te staan.

              Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor de extreme hdr bewerkingen,
              maar ik vindt deze toch redelijk goed uitgevoerd.
              Waar je wel mee moet opletten is dat je niet zo'n extreme hallo's rond de objecten krijgt.
              Zeker in foto 1 (maar ook een beetje in de tweede) zie je duidelijk een witte rand waar het dak/ silo's eindigen..


              Grts
              Tim
              http://www.flickr.com/photos/timdeceuninck/
              Tim,

              bedankt voor je reactie !

              - het zijn echte HDR ( uit drie foto's samengesteld, foto's die weliswaar uit de hand genomen zijn )
              - rechtzetten zal moeilijk gaan : foto's genomen met canon 14 mm !
              - halos in beide foto's : juist, goed opgemerkt , maar ik krijg ze niet weggewerkt .


              en inderdaad je hebt HDR en HDR ....
              meestal gebruik ik HDR op een gematigde manier , maar dit keer wou ik iets extremer gaan

              groetjes,

              Dirk
              Last edited by Guest6; 29 mei 2011, 18:28.

              Comment


              • #8
                Re: Haacht - HDR

                Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                Doorgeschoten in het gebruik van techniek.
                Dat soort foefjes is toch niet echt nodig.
                Met uw camera alleen al heeft u alle technische ondersteuning die mooie foto's kunnen opleveren.
                daar heeft iedereen zijn mening over , he !

                Comment


                • #9
                  Re: Haacht - HDR

                  Ik ken ook niets van HDR, maar ik vind deze foto's knap

                  Comment


                  • #10
                    Re: Haacht - HDR

                    HDR toepassen met drie (of meer foto's) = statief gebruiken! Dat zie je zeer goed in foto 1 = de de-ghosting is tilt geslagen

                    Als je een HDR toepast, ook je iso zo laag mogelijk houden, want het samenvoegen van 3 (of meer) foto's wekt ruis op. Door je iso zo hoog in te stellen, versterkt dit de ruis nogmaals

                    Als je halo's wil vermijden in prg's als Photomatix,... moet je een beetje gematigder zijn met je black/white point level.

                    Als "hyperrealistische" HDR toepassing ben je vrij geslaagd hoor, je hebt onderwerpen gekozen die zich hiervoor lenen. Juist nog wat rekening houden met je statiefgebruik, iso en goed belichtte basisfoto. In de nabewerking je halo's in de gaten houden.
                    Dat kan soms mooit uitkomen, maar meestal wordt dit als een foutje aanzien.

                    Ohja, het kan ook nooit kwaad om, als je foto uit de HDR machine floept, om deze nog ietwat na te bewerken, zeker als het om scherpte & ruis gaat.
                    www.brunodyserinck.be
                    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                    Comment


                    • #11
                      Re: Haacht - HDR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                      HDR toepassen met drie (of meer foto's) = statief gebruiken! Dat zie je zeer goed in foto 1 = de de-ghosting is tilt geslagen
                      Normaalgezien kan PS daar toch voor compenseren? Die alligneert de foto's toch eerst? Of doet hij dat niet?

                      Als je een HDR toepast, ook je iso zo laag mogelijk houden, want het samenvoegen van 3 (of meer) foto's wekt ruis op. Door je iso zo hoog in te stellen, versterkt dit de ruis nogmaals
                      Niet volledig mee akkoord... De signaal/ruis verhouding van 1 foto is minder goed maar door het feit dat je 3 foto's gaat stacken zou normaalgezien de "random" ruis er net uitgefilterd moeten worden. Hoe meer foto's je stackt, hoe beter de signaal/ruis verhouding.

                      Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor deze foto's. Het HDR effect is iets overdreven. Ik heb het liever iets subtieler. (Persoonlijk hé )
                      http://www.yonaweb.be/passero
                      Flickr Photostream

                      Comment


                      • #12
                        Re: Haacht - HDR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                        Normaalgezien kan PS daar toch voor compenseren? Die alligneert de foto's toch eerst? Of doet hij dat niet?


                        Niet volledig mee akkoord... De signaal/ruis verhouding van 1 foto is minder goed maar door het feit dat je 3 foto's gaat stacken zou normaalgezien de "random" ruis er net uitgefilterd moeten worden. Hoe meer foto's je stackt, hoe beter de signaal/ruis verhouding.

                        Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor deze foto's. Het HDR effect is iets overdreven. Ik heb het liever iets subtieler. (Persoonlijk hé )
                        Elk z'n mening, maar ik ga er niet in mee. Ervaring heeft me toch al bijgebracht dat meerdere foto's stapelen in een HDR-programma meer ruis opwekt. En wat bedoel je met "random" ruis? Een term die ik niet ken.

                        Afhankelijk van je instelling van de-ghosting gaat het programma waarmee je werkt de foto's aligneren volgens een bepaald algoritme, maar je kunt er niet omheen dat je bij grotere verschillen (vooral in patronen zoals stenen, waaiende bomen, etc. ...) manueel gaat moeten bijwerken. In deze is het onbegonnen werk: statief te gebruiken, en dit valt niet te ontkennen, dacht ik zo?
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                        Comment


                        • #13
                          Re: Haacht - HDR

                          Met HDR heb ik geen ervaring maar ik kom vanuit de astrofotografie en daar gaan we net veel opname's nemen om de ruis te onderdrukken. Als we 1 opname vergelijken met een stack van 10 of 20 opname's dan zie je duidelijk dat de stack gigantisch veel minder ruis heeft.

                          Ik weet niet hoe random de ruis is als je op een hogere ISO neemt maar elke opname heeft ruis veroorzaakt door verschillende zaken zoals warmte. Als je opname's stackt, krijgt het effectieve signaal een hogere waarde toegekend dan de ruis omdat de "random" ruis niet op elke opname op dezelfde plaats zit en op die manier kan het heel gemakkelijk als ruis herkent worden.

                          Wat betreft het gebruik van statief spreek ik je absoluut niet tegen
                          http://www.yonaweb.be/passero
                          Flickr Photostream

                          Comment


                          • #14
                            Re: Haacht - HDR

                            Oorspronkelijk geplaatst door delta-d Bekijk bericht
                            Tim,

                            bedankt voor je reactie !

                            - het zijn echte HDR ( uit drie foto's samengesteld, foto's die weliswaar uit de hand genomen zijn )
                            - rechtzetten zal moeilijk gaan : foto's genomen met canon 14 mm !
                            - halos in beide foto's : juist, goed opgemerkt , maar ik krijg ze niet weggewerkt .


                            en inderdaad je hebt HDR en HDR ....
                            meestal gebruik ik HDR op een gematigde manier , maar dit keer wou ik iets extremer gaan

                            groetjes,

                            Dirk
                            Met rechtzetten bedoel ik gewoon de horizon wat recht zetten, deze helt nu wat af naar links (maar is een klein detail). Ik zou niet weten waarom dat niet zou lukken omdat de foto met een 14mm is genomen..

                            En een hdr uit drie foto's zonder statief is bijna onmogelijk. Heb het zelf ook enkele keren gedaan (op een wandeling waar de zon van die heerlijke strepen in de wolken trok). De beste manier is dan op de grond gaan liggen en bijvoorbeeld met je camera steunen op je rugzak of iets dergelijk. Maar zelfs op die manier is het niet eenvoudig.. Statief is voor hdr eigenlijk een must, tenzij het natuurlijk niet anders kan..

                            Voor hetgeen je wou bereiken (extreme hdr) vind ik het wel geslaagd (enkel de halo's maar dat had ik reeds opgemerkt). Of ik het persoonlijk kan smaken is iets anders, maar dat is voor jou van minder belang natuurlijk.

                            Grts
                            Tim
                            Explore Tim Theo Deceuninck’s 198 photos on Flickr!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Haacht - HDR

                              Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                              Met HDR heb ik geen ervaring maar ik kom vanuit de astrofotografie en daar gaan we net veel opname's nemen om de ruis te onderdrukken. Als we 1 opname vergelijken met een stack van 10 of 20 opname's dan zie je duidelijk dat de stack gigantisch veel minder ruis heeft.

                              Ik weet niet hoe random de ruis is als je op een hogere ISO neemt maar elke opname heeft ruis veroorzaakt door verschillende zaken zoals warmte. Als je opname's stackt, krijgt het effectieve signaal een hogere waarde toegekend dan de ruis omdat de "random" ruis niet op elke opname op dezelfde plaats zit en op die manier kan het heel gemakkelijk als ruis herkent worden.

                              Wat betreft het gebruik van statief spreek ik je absoluut niet tegen
                              Merci voor een woordje uitleg.

                              Maar we kunnen tot slotsom toch nemen dat het best is dat je je iso zo laag mogelijk houdt en niet zoals in deze op iso 1600 of iso 800 zoals in deze?
                              Dat zijn mijn ondervindingen toch.
                              www.brunodyserinck.be
                              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                              Comment

                              Working...
                              X