Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Friends

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Friends

    Hallo,

    bij deze enkele foto's van een paar kameraden op een weekendje in Londen.
    Laat maar horen wat jullie er van vinden!


    sluiter: 1/8
    F: 2.8
    Iso 800


    Sluiter: 0,3 sec
    F: 2.8
    Iso 400


    Sluiter: 1/30
    F:2.8
    Iso 800

    Bij het neerschrijven hier valt mij overal de lange sluitertijd op, dit was vooral te wijten aan het slechte/donkere weer. En ik wou vooral een laag diafragma waarde behouden.
    Fout of niet, dat zou ik nu graag van jullie horen

    Alvast bedankt!
    - A Point Of View -

  • #2
    Re: Friends

    als je diafragmawaarde hoger was geweest, werd je sluitertijd nog langer he, dus diafragma is ok

    de eerste vind ik niks, te onscherp en ook geen mooi beeld van de persoon.
    de tweede vind ik ook niet speciaal.
    de derde is wel een leuk snapshot, ook de enige die redelijk scherp is maar de winkellichten zijn wel erg storend.

    denk dat deze reeks voor jou wel een leuke herinnering is, en daarom extra waarde krijgt. wees dus gerust blij met deze foto's
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

    Comment


    • #3
      Re: Friends

      Een lichtsterk objectief is prachtig speelgoed, maar heeft bij volle opening wel de krapste scherpte in de diepte. Er moet dus perfect scherpgesteld worden en bovendien mag het onderwerp bij het gebruik van deze sluitersnelheden zeker niet bewegen.
      Hogere ISO-waarden zijn ook geen oplossing, de ruis komt al opzetten.

      Er zijn grenzen aan de techniek.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Friends

        Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
        En ik wou vooral een laag diafragma waarde behouden.
        Fout of niet, dat zou ik nu graag van jullie horen
        en waarom wilde je een laag diafragma waarde houden?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Friends

          voor een portret van 1 persoon vind ik 2.8 meestal perfect haalbaar...
          Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

          Comment


          • #6
            Re: Friends

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en waarom wilde je een laag diafragma waarde houden?
            grt,bouk.
            Ik werkte met een laag diafragma om mijn onderwerp scherp te hebben en de achtergrond duidelijk minder scherp.
            Bij 1 en 2 vond ik dit goed gelukt, bij 3 minder. Maar vind persoonlijk de derde foto ook wel de sterkste.

            Werken met een diafragma van 2.8 was ook nieuw voor mij dus wou eens kijken wat de mogelijkheden waren

            Had ik (gezien de weeromstandigheden, het donkere weer) met andere instellingen moeten werken? ISO 800 vind ik voor mezelf een beetje de maximum. Ik werk met een simpele canon D 1000 en ik vind de ruis aan 1600 een beetje té soms.

            Alvast merci voor de comments!
            - A Point Of View -

            Comment


            • #7
              Re: Friends

              Soms is het beter te kiezen voor ruis, dan helemaal geen foto te hebben...

              Je probleem is vooral je sluitertijden.
              Eerste foto 1/8ste op 44mm. Normalerwijze 1/60ste vereist voor een scherp beeld.
              Tweede foto 1/3de op 17mm. Nomalerwijze 1/25ste vereist
              Derde foto is meteen de scherpste, en daa zit je sluitertijd wel goed, maar... als je onderwerp beweegt, is die beweging niet bevrozen op 1/30ste en is een veel kortere sluitertijd vereist (afhankelijk van de snelheid van de beweging).
              Als je met langere sluitertijden wil werken, dien je je toestel goed te blokkeren, en ook je ademhaling aan te passen aan het afdrukken, om elke beweging te vermijden.
              Op 2,8 bij 17mm haal je al heel wat scherptediepte, meer dan genoeg om een persoon volledig scherp op he beeld te hebben. Bij 44mm wordt het al heel wat minder.

              Maar... ik vind de tweede foto best goed eigenlijk. Hij heeft sfeer, je ziet ook waar hij gemaakt is. Iets scherper was waarschijnlijk beter, maar de sfeer weegt voor mij bij deze foto door. Twee andere zijn veel meer snapshots.

              Mvg

              Chris

              Comment


              • #8
                Re: Friends

                Mijn foto's hebben inderdaad een hoog "snapshot-gehalte". Ik probeer de mensen te fotograferen zonder ze het merken, vandaar.
                Zal volgende keer bij zulk donker weer afwisselend met diafragma en sluitertijd werken. Kwestie van de verschillen te zien.


                We hebben weer wat bijgeleerd vandaag, merci!
                - A Point Of View -

                Comment


                • #9
                  Re: Friends

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
                  Mijn foto's hebben inderdaad een hoog "snapshot-gehalte". Ik probeer de mensen te fotograferen zonder ze het merken, vandaar.
                  Dat hoeft niet noodzakelijk een snapshot te zijn. Je kan ook een doordachte foto maken, zonder dat iemand het merkt dat er een foto gemaakt wordt. Op straat noemt men dat dan "straatfotografie". Straatfotografen kiezen vaak bewust hun plaatsje op foto's te maken, en nemen daarbij de achtergrond, het decor in gedachte, en maken foto's van de situaties die zich voor die achtergrond voordoen.

                  Wat wel leuk is, is dat je straatfotografie hier met de groothoek doet. Het wordt dan moeilijker om onopvallend foto's te maken, maar je krijgt meestal veel meer betrokkenheid bij het beeld, omdat je op het beeld ook voelt dat je dicht bij de mensen, onder de mensen staat.

                  Mvg

                  Chris

                  Comment

                  Working...
                  X