Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

    Opgelet : de foto kan pijn doen aan de ogen.



    voor wie moest twijfelen : dit is een vuurgoochelaar die een vuurbol-aan-ketting rondzwaait.

    Ik heb even de automatische optie genomen van mijn nieuwe D5000 om te zien wat hij met de gegeven omstandigheden deed.
    De lens is een lichtgevoelige nikkor lens van 35mm (f/1.8)

    lensdiameter = 35 mm
    aperture = 1.8
    ISO = 1600
    Sluitertijd : 1/8 s
    Geen flits gebruikt.

    Ik had dezelfde scene gefotografeerd even ervoor mét flits, en dan was de sfeer van het spektakel volledig weg. (platgeflitst als het ware)

    Ik denk te weten welke dingen fout zijn aan de foto, maar verbeter me indien niet juist:

    1. het focuspunt ligt verkeerd. Mij lijkt het te liggen op de linkerschouder van de toeschouwer rechts en/of de stoel waarop die zit. Daar lijkt de scherpte van de foto het grootst.

    2. de sluitertijd van 1/8s is te lang waardoor ik bewegingsonscherpte krijg. Nu heb ik wel een redelijke vaste hand en is de lens uitgerust met Vibratie reductie, maar 1/8s is natuurlijk aan de grote kant.

    Het grootste probleem lijkt me het focuspunt. De toeschouwer rechts zit op een 2-tal meter voor me, wat bij een f/1.8 een heel geringe scherptediepte oplevert. (volgens dofmaster 11cm voor en 12 cm achter) en daardoor de goochelaar in de onscherpe zone brengt.

    Ik vermoed dus dat ik door de focussing manueel te doen, ik al de grootste verbetering krijg. Klopt dat?

    Kan ik de sluitertijd sneller krijgen? Mij lijkt er dan wel onderbelichting op te treden.
    Graag commentaar en tips.


    dit is de foto met flits :

    Last edited by patcherke; 13 januari 2010, 13:33.
    Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

  • #2
    Re: fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

    Ik vind de sfeer van de foto nog wel oké, hangt ervanaf hoe je er naar kijkt natuurlijk
    maar ik vind het wel iets hebben dat de goochelaar mee onscherp is..

    Jammer dat het misschien iets te onscherp is waardoor de foto inderdaad wat pijn doet aan de ogen...

    Wat ik in donkere omstandigheden soms nog eens probeer, is een lichtmeting uit te voeren op een lichter punt alvorens scherp te stellen op het focuspunt, de goochelaar dus..
    maar dat lukt me eigenlijk ook nog maar bij toeval .. ik ben best nog een beginnend fotograaf vandaar...

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

      Staat die kerel daar BINNEN met een vuurbol te zwaaien?!

      De punten die je opsomt zijn inderdaad juist, denk ik.
      Maar 1.8 is eigenlijk niet bruikbaar voor zo'n onderwerp vrees ik. Met een externe flitser en lange sluitertijd zou het misschien beter zijn, want zonder flits kan je niet meer licht vangen dan dit, zo lijkt het...

      Verder vind ik de compositie ook niet je dat, dus zelfs met scherpte zou het niet veel soeps zijn.
      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

        Het was inderdaad binnen, maar dat was wel duidelijk denk ik.
        Over de veiligheid van het gebeuren heb ik me geen zorgen gemaakt, omdat het me leek dat het niet de eerste keer was dat ze dit deden.

        De flitser is nog de on-body flitser. (Zal pas binnenkort een externe flitser aanschaffen)
        Kan dit uitflitsen (zoals in de 2e foto) voorkomen worden door te bouncen met een externe flitser? De 2e foto was trouwens met een kortere sluitertijd. (weet echter niet meer hoeveel)

        Over de compositie kan uiteraard ook veel gezegd worden (en die kan inderdaad nog beter) maar daar maak ik me nu nog geen zorgen over. Eerste stap is de grenzen en mogelijkheden van mijn toestel leren kennen.
        Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

          Dit hoeft toch ook niet haarscherp? Ik vind dat de onscherpte van de artiest bijdraagt aan de sfeerschepping. Mijn probleem met de foto is vooral de compositie. Je onderwerp staat te centraal. Ik had geprobeerd om hem meer op de "regel van derden" te krijgen en daarvoor misschien ook meer naar links te gaan staan. Wat zakken om misschien wat te spelen met de toeschouwers op de voorgrond. En ja, inderdaad, focuspunt manueel kiezen (of geheel manueel focus) om te vermijden dat je camera de toeschouwers "pakt" (die natuurlijk een pak dichterbij zitten en dus door de autofocus snel genomen zullen worden omdat het hulplicht daar nog wat geraakt). Maar in die lichtomstandigheden een zeer verdienstelijke poging en die onscherpte stoort me hoegenaamd niet.

          Bouncen met een externe flits geeft meer indirect licht MAAR of dat bouncen zal werken hangt ook van de zaal af. Bouncen op plafond of een muur met een kleurtje geeft een kleurzweem, te grote zalen zal ook het effect verminderen. Van wat ik zo zie is het zeker geen ideale zaal om te bouncen. Bovendien zal elk flitslicht de duistere omgeving, en in mijn ogen dus de sfeer die bij zo'n vuuroptreden hoort en die je ook wil vast leggen, verstoren. Persoonlijk zou ik hier niet flitsen. Liever de onscherpte dan teveel licht.
          Last edited by Buckie; 14 januari 2010, 08:41.
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen bij slechte lichtomstandigheden

            De compositie kon, zoals eerder aangehaald, beter.
            Ik heb net eens even de foto gecropt links, en een beetje aan de boven en onderkant, en dat ziet er inderdaad een stuk beter uit. (wel snel gedaan, om een beeld te hebben van de situatie)

            Misschien had ik inderdaad wat meer naar links moeten staan, zodat de goochelaar tussen de toeschouwers komt te zitten.

            Dank je voor de opmerkingen.
            Nikon D5000, Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF ED VR, Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

            Comment

            Working...
            X