Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen op tweede gordijn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen op tweede gordijn

    Hallo
    Voor onze opdracht moeten we een foto maken waar we flitsen op het tweede gordijn.
    Vinden jullie deze foto goed?
    We mogen de foto niet bewerken en ook niet croppen.
    Het is de eerste opdracht die meetelt voor de eindbeoordeling...
    Zijn er dingen die ik hier anders kan doen?



    Bedankt om te kijken! (en te reageren )
    -Elke-
    Last edited by ElkeHerman; 1 november 2011, 17:30.
    Nikon D7000 - Nikkor 18-105 3.5-5.8

  • #2
    Re: Flitsen op tweede gordijn

    Kus van de meester en en bank vooruit! :-)
    Canon 550D - van kritiek kan ik leren... van leren word ik groot :-)

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen op tweede gordijn

      sorry, kan je hiermee niet helpen
      'we hebben dat nog niet gezien'
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen op tweede gordijn

        Vind het leuk maar hier kan ik nog niet helpen, dit is Chinees voor mij ( en ik ken enkel Japans )
        mvg Bruno D.G.
        Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen op tweede gordijn

          Tof idee! Voor mij de tweede foto.

          Misschien eens een andere witbalans proberen, een verticaal beeld maken, ook een lap zwarte stof op de tafel zetten, een zwart/wit balletje gebruiken...?
          Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen op tweede gordijn

            Deze foto vind ik niet goed genoeg om in te dienen als eindwerk. 't Zou me oprecht verbazen dat je er een kus voor zou krijgen
            Mijn onderbouwing :
            - geen onderwerp : je demonstreert domweg dat je in staat bent om je toestel op het tweede gordijn kan doen flitsen.
            - Gebruik je creativiteit ! Tweede gordijnflitsen gebruik je om beweging in je foto te krijgen. Hier is dit niet gelukt. Probeer eens een fietser 's avonds "te flitsen" op 't tweede gordijn en je krijgt al compleet iets anders.
            - Breng kleur in je foto.
            - Als je in een studio werkt met montages probeer dan die flitsreflecties tegen te gaan. Plastieken bekers en gladde houten tafels zijn ècht geen goed materiaal om mee te werken.
            - Sluit je exifs in als je grondigere commentaren wil

            En tot slot : niet opgeven en blijven proberen tot als het goed zit

            Slu !

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen op tweede gordijn

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              Deze foto vind ik niet goed genoeg om in te dienen als eindwerk.
              Oei Tjerri... En ik was nog zo blij met m'n foto
              Een eindwerk, dat is het nog niet.
              We zitten aan les zeven en moeten nu 5 foto's inbrengen waar hij ons een score zal geven op de gevraagde techniek.

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              - geen onderwerp : je demonstreert domweg dat je in staat bent om je toestel op het tweede gordijn kan doen flitsen.
              - Gebruik je creativiteit ! Tweede gordijnflitsen gebruik je om beweging in je foto te krijgen. Hier is dit niet gelukt. Probeer eens een fietser 's avonds "te flitsen" op 't tweede gordijn en je krijgt al compleet iets anders.
              De vallende bekers, is dat dan niet mijn onderwerp?
              Ik dacht ook dat ik redelijk origineel was door te werken met dit ondwerwerp, dacht dat iedereen in de les wel zou afkomen met een rijdende fietser, brommer of auto...
              Had al een paar dagen mijn hoofd gebroken over hoe ik het zou aanpakken.
              Niet dus
              Die beweging die kreeg ik er maar niet in.
              Ik heb geprobeerd om met langere sluitertijd te werken maar dan kon ik mijn toren nooit op het juiste moment doen vallen.
              Ik ging het eens opnieuw proberen met meer licht.

              Ik ben terug bij af dan, ik zal opnieuw proberen een origineel concept te bedenken..

              Bedankt voor je reactie
              Elke
              Nikon D7000 - Nikkor 18-105 3.5-5.8

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen op tweede gordijn

                Oorspronkelijk geplaatst door ElkeHerman Bekijk bericht
                Oei Tjerri... En ik was nog zo blij met m'n foto
                Een eindwerk, dat is het nog niet.
                We zitten aan les zeven en moeten nu 5 foto's inbrengen waar hij ons een score zal geven op de gevraagde techniek.



                De vallende bekers, is dat dan niet mijn onderwerp?
                Ik dacht ook dat ik redelijk origineel was door te werken met dit ondwerwerp, dacht dat iedereen in de les wel zou afkomen met een rijdende fietser, brommer of auto...
                Had al een paar dagen mijn hoofd gebroken over hoe ik het zou aanpakken.
                Niet dus
                Die beweging die kreeg ik er maar niet in.
                Ik heb geprobeerd om met langere sluitertijd te werken maar dan kon ik mijn toren nooit op het juiste moment doen vallen.
                Ik ging het eens opnieuw proberen met meer licht.

                Ik ben terug bij af dan, ik zal opnieuw proberen een origineel concept te bedenken..

                Bedankt voor je reactie
                Elke
                Met "geen onderwerp" bedoel ik dat ik als kijker niet weet wat je bedoelt. Het balletje ? De bekers ? Het vallen van de bekers ? Dit laatste is idd het onderwerp, dank zij jouw uitleg weliswaar. En laat nu net die actie er niet uit komen. De foto is niet boeiend genoeg.
                Het concept (bekers + balletje) is misschien bruikbaar maar je dient "het onderwerp" verder uit te diepen. Probeer anders eens andere voorwerpen die vallen. Vervang het balletje door iets anders. Pas je licht aan. Kortom : wees creatief
                Toen ik brommers & fietsers suggereerde is dat niet voor niets he. Die bewegen, hebben kleuren, je kan ze uit verschillende hoeken fotograferen en hierdoor de kijker op het verkeerde been zetten. Ze hebben licht dat beweegt. Die zijn geknipt om te flitsen op het tweede gordijn. Laat bv. een kind (Halloween !) verkleed en mèt een lichtje door een donker landschap stappen en bingo !
                Veel succes verder en laat het resultaat effe zien.

                Slu !

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen op tweede gordijn

                  Waarom is flitsen op het tweede gordijn eigenlijk niet de standaardinstelling? Ik heb hier ergens gelezen dat bij fotograferen van mensen met lange sluiter op tweede gordijn er dan veel kans is dat ze hun ogen dicht hebben (ivm de voorflits). Maar is dat de enige reden, of is er ook een meer technische/praktische reden?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen op tweede gordijn

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zzztef Bekijk bericht
                    Waarom is flitsen op het tweede gordijn eigenlijk niet de standaardinstelling? Ik heb hier ergens gelezen dat bij fotograferen van mensen met lange sluiter op tweede gordijn er dan veel kans is dat ze hun ogen dicht hebben (ivm de voorflits). Maar is dat de enige reden, of is er ook een meer technische/praktische reden?
                    Waarschijnlijk moet de flash de sluitertijd kennen om het tweede gordijn te bepalen. Dat kan alleen indien ze met de camera praat.
                    Ik heb er een PW tt1 tussenstaan omdat Canon er zelfs met hun eigen speedlites niet in lijkt te slagen het tweede gordijn precies op het einde van de belichtingstijd te plaatsen.
                    ....
                    Die gaat naar keuze wel automatisch in hypersync of op een accurate tweede gordijn, afhankelijk van de gekozen sluitertijd, en overroept daarbij de volgens pw gebrekkige Canonfuncties.
                    Ga je zonder PW langer dan 8 seconden, dan zou de flash zelfs onverhoopt op de helft van de belichtingstijd kunnen terechtkomen.
                    Bij sluitertijden korter dan 1/30 ga je meestal echter geen verschil zien tussen eerste en tweede gordijn.
                    Ga dus voor langer dan 8 seconden om de leraar een poepje te laten ruiken.
                    Last edited by Poza; 2 november 2011, 11:40.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen op tweede gordijn

                      ik ken deze techniek(nog) niet maar ik vind het effect wel leuk en dan vooral op je tweede foto!
                      vriendelijke groeten, Sien

                      Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen op tweede gordijn

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zzztef Bekijk bericht
                        Waarom is flitsen op het tweede gordijn eigenlijk niet de standaardinstelling? Ik heb hier ergens gelezen dat bij fotograferen van mensen met lange sluiter op tweede gordijn er dan veel kans is dat ze hun ogen dicht hebben (ivm de voorflits). Maar is dat de enige reden, of is er ook een meer technische/praktische reden?
                        Er is idd een praktische èn een technische kant aan om de flash instelling standaard op het eerste gordijn te laten staan.

                        Technish :
                        - Bij TTL flitsen wordt de flashsterkte aangepast aan de pre-flitsen van je flash. Je kan de tijd maar best zo kort mogelijk houden tussen de pre-flitsen en de eigenlijke flash omdat de (licht)situatie kan veranderen. Vooral bij lange sluitertijden en / of snel bewegende voorwerpen of snel veranderende lichtsituaties (bv. lichtspel / vuurwerk / ...).
                        Praktisch :
                        - De flash belicht het voorwerp bij het begin van de actie, ttz. wanneer het onderwerp voorbijkomt in je zoeker en je afdrukt. Doe je dit bij een langere sluitertijd op het tweede gordijn kan het onderwerp al een eindje opgeschoven zijn en is je compositie niet meer wat je in gedachte had toen je afdrukte. De fabrikant gaat er - terecht - van uit dat de meesten enkel op een knopje kunnen drukken en verder niets meer

                        Los daarvan is "standaard" enkel maar hoe je zelf je cam hebt ingesteld in je menu. Eerste gordijn, tweede gordijn, slow sync ... allemaal mogelijkheden om creatief met je flash om te gaan en een foto te nemen die beantwoord aan je visuele behoefte. Geen beweging, wel beweging, warm, koud, hard, benoem het maar.
                        Daarom ook mijn commentaar aan TS : bovenstaande foto's zeggen me weinig of niets, enkel maar dat TS de knopjes gevonden heeft. Ik vermoed dat de leerkracht zijn studenten wil leren gebruik maken van de techniek, dus toepassen op situaties waar de techniek iets bijdraagt tot de foto.

                        Mijn twee centjes

                        Tjerri

                        Comment

                        Working...
                        X