Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Familie gans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Familie gans

    Dag allemaal,

    Mijn eerste foto hier. Ben aan de start van mijn fotografie "carrière"... Daarom zoek ik hier wat feedback over mijn fotokunsten tot nu toe.

    Hieronder familie gans maar zoals je ziet toch wel wat ruis omdat de ISO tot 6400 ging. Waarom? Omdat ik de sluitertijd op 1/1000 had gezet om de bewegende ganzen te bevriezen. Diafragma op 5.6 en brandpunt 250 mm. Camera is 100D. Hoe kan dit beter, scherper met minder ruis?

    Foto heeft geen bewerking gekregen in Lightroom.



  • #2
    Re: Familie gans

    ISO veel te hoog.
    een 500ste is voldoende om rustig zwemmende eenden scherp vast te leggen hoor.
    F 5.6 is een tè open diafragma dit had tussen de F 7 en F 10 kunnen zijn.
    Het is trouwens wel een lief plaatje.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Familie gans

      Schattige foto met ook nog eens een mooie reflectie in het water. Hou ik wel van.
      Zoals Bouk al zei is de iso inderdaad te hoog net als je sluitertijd voor dit type van beweging.

      Comment


      • #4
        Re: Familie gans

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        ISO veel te hoog.
        een 500ste is voldoende om rustig zwemmende eenden scherp vast te leggen hoor.
        F 5.6 is een tè open diafragma dit had tussen de F 7 en F 10 kunnen zijn.
        Het is trouwens wel een lief plaatje.
        grt,bouk.
        Bedankt voor de input. Ik ga in het vervolg traag bewegende dieren op 1/500 of 1/250 nemen dan. Brengt de ISO 1 of 2 stops naar omlaag. Maar dat diafragma snap ik niet. Indien ik dichtknijp naar 7 à 10 gaat die ISO toch weer diezelfde aantal stops naar omhoog?

        Wat is de beweegreden om dergelijke foto bij diafragma 7 te nemen?

        Groeten
        Geert

        Comment


        • #5
          Re: Familie gans

          Ga mee. 500 moet ruimschoots volstaan om ze te 'bevriezen'.
          PS: Ik kan me vergissen, maar is de regel niet dat de minimum snelheid niet onder de brandpuntsafstand van de lens mag komen?
          Last edited by Schutters; 19 mei 2020, 03:16. Reden: Extra info

          Comment


          • #6
            Re: Familie gans

            Oorspronkelijk geplaatst door Schutters Bekijk bericht
            Ga mee. 500 moet ruimschoots volstaan om ze te 'bevriezen'.
            PS: Ik kan me vergissen, maar is de regel niet dat de minimum snelheid niet onder de brandpuntsafstand van de lens mag komen?
            Klopt volgens mij. Heb wat zitten nalezen. Met beeldstabilisatie, wat ik heb op die lens, win je nog wel iets denk ik. 250 mm zou dus kunnen volstaan.

            Brengt de ISO dus 2 stops naar omlaag van 6400 naar 1600, is nog hoog lijkt me? Maar indien ik het diafragma verklein naar 7 (zoals wordt gesuggereerd dat ik moet doen voor dergelijke scenes) dan ben ik alle winst in die ISO zo weer kwijt, toch? Dus vraag blijft voor mij: ik zie die ganzen voorbijkomen, hoe stel ik mijn camera het best in?

            Ik weet niet of dit het juiste forum is om dergelijke basic vragen te stellen, hoor. Velen van jullie zullen deze vragen best stom en oninteressant vinden.
            Is het toegestaan om hier af en toe een foto te posten en daar een dergelijke discussie over te hebben of is het de bedoeling dat hier gewoon wordt genoten van mekaars mooie foto's?

            Gegroet
            Geert

            Comment


            • #7
              Re: Familie gans

              Je invalshoek is verkeerd. 'Winst' is geen term. Je moet leren begrijpen waarom je iets doet. Alle bovenstaande adviezen zijn technische adviezen - bediening van de camera - cru gezegd. En voor beeldopbouw enkel maar wat domme regeltjes - diafragma voor dat, sluitersnelheid moet zo . Resulteert in eenheidsworst.
              Beter is: bekijk soortgelijke fotos en filter wat al of niet bevalt. DAN probeer gelijkaardige foto's te maken door de te techniek te begrijpen en na te doen.

              Ymmv
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Familie gans

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Je invalshoek is verkeerd. 'Winst' is geen term. Je moet leren begrijpen waarom je iets doet. Alle bovenstaande adviezen zijn technische adviezen - bediening van de camera - cru gezegd. En voor beeldopbouw enkel maar wat domme regeltjes - diafragma voor dat, sluitersnelheid moet zo . Resulteert in eenheidsworst.
                Beter is: bekijk soortgelijke fotos en filter wat al of niet bevalt. DAN probeer gelijkaardige foto's te maken door de te techniek te begrijpen en na te doen.

                Ymmv
                ik volg Nerdifant een klein beetje deze keer, maar ook niet helemaal... de "technische" regel ivm 1/brandpuntafstand geeft je een richting aan om geen "bewogen" foto's te hebben, maw onscherpte door je eigen hand... maar deze regels zegt niets over welke sluiter je wil hebben om dit of geen onderwerp scherp vast te leggen.... voor een bewegende waterval wil je al snel een halve seconde of langer, daar gaat geen enkele regel mbt brandpunt iets over zeggen... ik denk dat voor bewegende zwanen 1/250 al voldoende is... verder moet je dan de iso zo laag mogelijk hebben omdat je geen ruis wil... dit zijn geen technische regels, maar wel de basis om zo proper mogelijke foto's te hebben, die moet j altijd proberen volgen...

                hier is mijn eigen proces voor instellingen
                meestal denk ik na over welke scherptediepte ik wil in mijn foto, afhankelijk van het onderwerp, bv f2 voor een portret foto met kleine scherptediepte of f10 of meer voor een landschap, maar regels zijn er ook weer om gebroken te worden natuurlijk
                dan neem ik de sluitertijd in acht, maar dan enkel als er bewegende delen op de foto zijn, zoals dieren/water/mensen/wolken/... vaak zijn er geen bewegende delen op de foto en maakt de sluitertijd niet zo veel uit, behalve dat je niet te lang wil trekken uit de hand (vuistregel 1/brandpunt)
                pas als 3e stap de ISO aanpassen zodat je sluitertijd niet overdreven lang wordt uit de hand, maar altijd zo laag mogelijk proberen houden owv ruis...

                tot zover mijn bescheiden mening in dit verhaal...
                de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
                Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

                Comment


                • #9
                  Re: Familie gans

                  Alvast bedankt aan iedereen die al heeft gereageerd. Ik hoop dat andere lezers hier ook wat aan hebben. Ik in ieder geval wel.

                  Ik wil de discussie niet ten top voeren maar toch nog een laatste stuiptrekking en dan ga ik gewoon verder experimenteren.

                  Mijn camera kom uit op de combinatie 1/250; 5.6; 1600 bij de omstandigheden aan die vijver en om tot een goed belichte foto te komen.

                  Als ik iets verander aan deze combinatie dan krijg ik ofwel nog meer ruis, onscherpte of slechte belichting. Zijn dit dan de limieten van mijn camera (lens?) of zijn de omstandigheden dan gewoon niet goed (te weinig licht)? Net nog eens getest en indien mijn object in volle zonlicht staat, dan krijg ik 1/250; 5.6; 400.

                  Dus als ik sterk inzoom, moet ik steeds rekening houden met ISO die naar omhoog gaat, zeker bij iets bewolkte omstandigheden? Is het dan zaak om camera te hebben die geen ruis geeft bij ISO 1600, ofwel eentje met hogere resolutie zodat ik niet zover moet inzoomen en in nabewerking mijn beeld kan croppen, want ik wil die ganzen zo groot mogelijk in beeld.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Familie gans

                    leuke opname !!! grts Jozef
                    Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

                    Comment

                    Working...
                    X