Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste post: duitse herder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste post: duitse herder

    Nu ik al enkele weken mijn nieuwe camera heb kunnen testen, vond ik het wel een goed idee mijn eerste post te plaatsen hier op BD-forum, wat ik toch al even volg.

    Kort geleden met enkele duitse herders op wandel geweest in linkeroever, hier is het resultaat. Wat denken jullie? of ?



    Exif: model: Eos 400D
    sluitertijd: 1/1000
    diafragma: f5,6
    ISO 100
    http://cromozone.deviantart.com/

  • #2
    Re: Eerste post: duitse herder

    Bwaaaaa Nice picture m8! Mooi effect op de haren, en 't silhouet is ook mooi uitgewerkt.
    Last edited by vinox; 26 februari 2008, 06:56.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste post: duitse herder

      Heel mooi plaatje.Goed over nagedacht. Vind vooral mooi hoe de haartjes afsteken tegen de achtergrond.
      Voor een beginner een heel mooi plaatje, denk dat we nog veel mooie plaatjes van jou gaan zien.

      groetjes Slimpie
      "The important thing is not the camera but the eye..............

      but the camera helps "

      Comment


      • #4
        Re: Eerste post: duitse herder

        Vaak, nee, nagenoeg altijd, is het zo dat een correcte belichting van het onderwerp als dé garantie wordt beschouwd voor een geslaagde foto.

        Alleen dan krijg je die verschillende bruinnuances in de vacht.
        Alleen dan zie je de zachte glans van de vochtige hondenneuzen.
        Alleen reflecteert licht in de trouwe hondenogen.
        Alleen dan maak je beslist een technisch* goede, maar… waarschijnlijk saaie foto.

        Het vergt moed - zeker voor een beginnende fotograaf - om zich tegen die regels en voorschriften enigszins terughoudend op te stellen.

        Moed vergt het, én inzicht om naar de essentie van het beeld te durven gaan: Hier gaat het niet om individuele portretjes van de honden. Ze worden teruggebracht tot de kern van hun hondzijn. Het rechter silhouet appelleert – en profile -ook heel sterk aan het beeld van de huilende wolf, de oer-hond, eenzaam huilend bij volle maan.
        Eenzaam is hij niet, een tweede hond, dit keer frontaal, tekent zich af tegen de prachtige kleurnuances van een vergevorderde dag (of is het het prille ochtendgloren?).

        De keuze om voor- en zijaanzicht te combineren doet mij denken aan de identificerende foto’s zoals we die van gearresteerde boeven kennen. Niet dat het hier om criminele honden gaat, maar de twee silhouetten identificeren toch… Ze geven de kenmerkende lijn, ze beschrijven het ware wezen van dit ras….

        Het zware contrast en de donkere figuren doen ons aan het schimmenspel denken, een oude en bijna vergeten theatervorm. Daarbij geven de figuren zich niet helemaal bloot, slechts hun schim geeft een aanduiding van uiterlijk en karakter en kracht. Het werkt met sfeer, en met geheimzinnigheid. Ook hier, is de sterkte van de foto de soberheid die net zoals in het schimmenspel veel aan de verbeelding over laat.

        De kans bestond dat, net zoals in het schimmenspel, alles tot het twee dimensionale vlak zou beperkt worden. De overstraling van het tegenlicht geeft echter voldoende modellé om tastbare ruimtelijkheid te suggereren. (let daarbij op de linker –rechts voor ons- voorpoot van de linkse hond: de lichtstreep die de schouder aflijnt loopt nog iets verder door ! ) Dat daarbij ook de haartjes van de pels gevaloriseerd worden maakt het er alleen maar mooier op.

        Wat de compositie betreft kan ik kort zijn: Een goed evenwicht tussen donkere voorpartij en lichte lucht. Voldoende ruimte boven de rechter hond om de “huil”-houding te ondersteunen. Prima !

        Deze foto heeft mij aangenaam verrast. Meestal gruw ik van de soort foto’s die je vaak op honden- en poezenkalenders, en in Woef vindt. Lief, dat wel, maar getuigend van weinig originaliteit. Dat je, bij je eerste post, dit niveau flink voorbijschiet, laat ons het beste hopen voor de toekomst. Proficiat!

        * techniek staat trouwens nooit op zich. Ze is de ondersteuning van de gedachte: ze dient het doel. In een contrastrijke landschapsfoto uit Ijsland wordt een messcherpe foto hogelijk gewaardeerd; bij het portret van een rijpere dame zou ik het durven betwijfelen. Focus je op je doel, en gebruik techniciteit als ze je daarbij dienstbaar is.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste post: duitse herder

          Bedankt voor de reacties! Desondanks ik persoonlijk best tevreden ben met deze foto, had ik ze toch niet zien aankomen.
          http://cromozone.deviantart.com/

          Comment

          Working...
          X